دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸

توزیع «سبد حمایت غذایی» یکی از خدماتی است که در سال‌های اخیر به روش‌های مختلف برای کمک نیازمندان ارائه می‌شود. امروز شروع اولین مرحله از توزیع سبد حمایت غذایی در سال 96 است

سبدی علیه فقر

سلامت نیوز:کمی پایین‌تر از خط فقر، انسان‌هایی نفس می‌کشند که هیچ چیز برای خوردن ندارند؛ حتی یک لقمه نان! دولت‌ها این افراد را رصد می‌کنند و سازمان‌های خیریه‌ای نیز گاه و بی‌گاه با ارائه خدمات به این افراد آن‌ها را حمایت می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز، ابتکار نوشت: توزیع «سبد حمایت غذایی» یکی از خدماتی است که در سال‌های اخیر به روش‌های مختلف برای کمک نیازمندان ارائه می‌شود. امروز شروع اولین مرحله از توزیع سبد حمایت غذایی در سال 96 است. گامی که دولت برای مبارزه با فقر غذایی برداشته و تا اینجا رضایت نیازمندان را به همراه داشته است.


توزیع سبد حمایت غذایی میان بیش از 3 میلیون خانوار


براساس اطلاعات موجود در مراحل قبلی توزیع سبد حمایت غذایی که در بهمن ماه سال گذشته ارائه شد، حدود 11 میلیون نفر از این سبد بهره بردند. امسال نیز برای اولین بار در خرداد ماه این کار انجام خواهد گرفت و براین اساس سه میلیون و 888 هزار و 574 خانوار از این سبدها استفاده خواهند کرد. گفتنی است «زنان باردار» و «کودکان دارای سوء تغذیه» نیز تحت پوشش حمایتی این طرح قرار خواهند گرفت.
سبد حمایت غذایی اصولا شامل مواد غذایی گران قیمت و موادی است که بدن به آن نیاز دارد، به طور مثال در سبد حمایت غذایی ماه رمضان که از امروز توزیع می شود موادی چون گوشت قرمز، گوشت سفید ، روغن ، برنج ، خرما و حبوبات قرار دارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته توضیحاتی را در این باره ارائه داده است؛ علی ربیعی در این باره گفته بود: «افراد می توانند به فروشگاه هایی که قبلا در سایت اعلام شده مراجعه کنند و با اختیار خود می توانند نه یک بار بلکه چند بار خرید خود را انجام دهند . مطالعه ای انجام شده که  نشان می دهد معمولا خرید ها در سه ماه انجام می شود و سه ماه نیز فرصت دارند .»
براساس سبد حمایت غذایی برای خانوارهای یک نفره حدود 30 هزار تومان، دونفره 60 هزار تومان خانوارهای 3 نفره به بالا به ازای هر نفر 10 هزار تومان افزوده می‌شود که در نهایت تا سقف 120 هزار تومان کالا دریافت خواهند کرد.
ربیعی با اشاره به اینکه این اولین توزیع سبد حمایت غذایی ماه مبارک رمضان است که مطابق سیاست هایی که در گذشته داشته ایم آن را گسترش خواهیم داد، به ایسنا گفته بود: «روز شنبه جلسه ای درکمیسیون تخصصی شورای عالی رفاه برگزار کردیم و یکی از مباحث ما این بود که جمعیت تحت پوشش سبد حمایت غذایی را مقداری تجدید نظر کنیم و بیشتر به سمت هزار روز اول زندگی برویم و اگر بتوانیم همین جمعیت فعلی را با یک سری جمعیت جدید شاید درمقاطع خاص نیازمند سبد غذایی باشند را هم پوشش دهیم برای آینده ارائه سبد غذایی گسترش این چنینی نیز خواهد داشت.»
گفتنی است سبد حمایت غذایی رمضان که از امروز توزیع آن آغاز شد ، برای حدود 10 میلیون نفر با بودجه 220 میلیاردی ارائه شده است.


مبارزه برای غلبه بر فقر در کشور 

با نگاهی به عملکرد دولت در ریشه کن کردن فقر غذایی می توان دید که عملکرد دولت یازدهم در این رابطه مثبت ارزیابی می شود. بر اساس آمارهای رسمی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، ایران در منطقه با «شیوع تغذیه متوسط» با یک پله ارتقاء به «منطقه با شیوع کم» رسیده که نشانگر جهت گیری‌های منطقی و هدفمند در این حوزه است. 
براساس اطلاعات موجود از سال 1393 هفت مرحله بسته حمایت غذایی به واجدین شرایط ارائه شده که در سال 1393 در سه مرحله با اعتباری بالغ بر پنج هزار و 740 میلیارد ریال، در سال 1394 در دو مرحله با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 338 هزار میلیارد ریال و در سال 1395 در دو مرحله با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 600 میلیارد ریال بسته حمایتی ارائه شد. همچنین تعداد خانواده‌های بهره مند از بسته حمایت غذایی را در سال 1393 در مجموع حدود 9 میلیون و 318 هزار 324 خانوار ، در سال 1394 حدود 7 میلیون و 364 هزار و 275 خانوار و در سال 1395 در دو مرحله 6 میلیون و 240 هزار خانوار اعلام شده است.
گفتنی است حکومت‌ها برای ریشه کن کردن فقر در ابتدا به این دلیل که نابودی فقر مطلق زمانبر بوده ابتدا از طریق تاسیس سازمان های حمایتی سعی در کنترل فقر دارند تا نهایتاً بر فقر مطلق فائق آیند. احداث مراکزی مانند کمیه امداد
امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در کشور نیز در همین راستا بوده است. 
گفتنی است اهداف اول و دوم سند 2030 نیز مربوط به ریشه کن کردن فقر است، بر اساس هدف اول این سند فقر باید به هر شکلی و در هرجایی پایان داده شود، همچنین در هدف دوم این سند باید به گرسنگی پایان داده شود و به همه باید امنیت غذایی رسیده و ارتقاء ارزش غذایی و کشاورزی پایدار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha