” دوباره هم به نقطه توقف رسیده بودم و از ناراحتی نزدیک بود ترازو را به آن سوی اتاق پرتاب کنم ” این اعتراف یکی از مراجعینم بود که 36 سال سن داشت. بعد از کلی مشاوره، می دانستم این حرف هایش تنها یک نمایش نیست. بعد از کلی تلاش برای درمان بیماری هاشیموتو که یک نوع مشکل تیروئیدی است، حالا درگیر کاهش وزن شده بود و متعاقبا همانطور که خودش می گفت تمام رژیم های دنیا را گرفته بود.

چگونه روزه داری کمک می کند چربی های ناخواسته را آب کنید؟

سلامت نیوز:” دوباره هم به نقطه توقف رسیده بودم و از ناراحتی نزدیک بود ترازو را به آن سوی اتاق پرتاب کنم ” این اعتراف یکی از مراجعینم بود که 36 سال سن داشت. بعد از کلی مشاوره، می دانستم این حرف هایش تنها یک نمایش نیست. بعد از کلی تلاش برای درمان بیماری هاشیموتو که یک نوع مشکل تیروئیدی است، حالا درگیر کاهش وزن شده بود و متعاقبا همانطور که خودش می گفت تمام رژیم های دنیا را گرفته بود.

به عنوان یک پزشک که تخصصم در روده است، معمولا با بیمارانی موجه می شوم که طی تلاششان برای حل مشکل روده ( یا تیروئید ) با توقف وزن مواجه می شوند. یک روز به راحتی می توانند شاهد کاهش وزن خود باشند و روزی دیگر هیچ تغییری روی ترازو نمی بینند. حتی ممکن است یک کیلو هم اضافه کنند.


مقاومت به کاهش وزن می تواند به صورت غیر قابل باوری خسته کننده باشد

در چنین مواقعی توصیه من به آنها این بود که دچار استرس نشوند! ( استرس در واقع می تواند باعث افزایش وزنتان شود ). اما وقتی این توقف همینطور ادامه داشته باشد قابل درک است که فرد خسته می شود. بعد از یک هفته تلاش سخت – سالم غذا خوردن، ورزش هوشمندانه، درست خوابیدن و انجام صحیح همه چیز – و نتیجه نگرفتن درک می کردم که چرا مراجعین ناراحت می شوند.

جنی یکی از بیمارانم برای جشنی که در پیش داشت می خواست 5 کیلوگرم کم کند، به همین دلیل به شدت کالری دریافتی خود را کاهش داده بود. این کار باعث شد دوباره ترازو به حرکت دربیاید اما او همیشه گرسنه و بی توان بود. مدتی بعد از این کار وقتی دوباره پیشم آمد ترازو یک بار دیگر در جای خود خشک شده بود. محدود کردن شدید کالری باعث می شود دائم احساس گرسنگی کنید و همچنین سوخت و ساز بدنتان را خیلی سریع درهم می شکند. من به او گفتم همانطور که می بینی محدود کردن نیز برای کاهش وزنت، یک بن بست دیگر ساخته است.


آنچه به بیمارانم که نمی توانند وزن کم کنند می گویم

خوشبختانه من راهکاری دارم که وقتی همه روش ها شکست می خورند، همچنان جواب می دهد: روزه داری متناوب.

روزه داری متناوب چیست؟ سال 2013 راجر کویلر وقتی داشت درباره آینده روزه دار متناوب توضیح می داد، آن را این گونه توصیف کرد: برخی از طرفداران این روش توصیه می کنند هر روز به مدت 16 ساعت روزه بگیرید و تنها در مدت زمانی کوتاه غذا دریافت کنید. بعضی نیز توصیه می کنند یک یا دوبار در هفته بدون 24 ساعت بدون غذا پیش بروید – یعنی برای مثال یک شب شام بخورید و سپس صبحانه، ناهار و میان وعده های روز بعد را جا بیندازید. سپس یک شام ساده میل کنید ( مانند افطاری که می خوریم ).

آن زمان کسی زیاد به صحبت های کویلر اهمیت نداد، اما تحقیقات روز به روز بیشتر فواید روزه داری را نشان می دهد. از کنترل دیابت نوع 2 گرفته تا تثبیت میکروبیوم سالم روده. کسانی که چنین تاثیری را باور نداشتند، به آرامی اما کاملا به این تاثیر باور پیدا کردند.


مزایای فراوان روزه داری متناوب

من متوجه شدم بیمارانی که از روزه داری متناوب استفاده می کردند، سلامت روده خود را بهبود بخشیدند چون روزه داری به سیستم گوارشی بدنتان استراحت کافی می دهد. روزه داری متناوب همچنین به خاطر ژن sirtuin روی کاهش علائم پیری و بالا رفتن سالم سن تاثیر می گذارد. Sirtuin از میتوکندری محافظت می کند. سارا گاتفیرد می گوید: روزه داری متناوب، ژن sirtuin را روشن می کند و ژن mTOR را خاموش. ژن mTOR با آلزایمر، سرطان و مرگ زودرس در ارتباط است.

مزایای روزه داری فوق العاده است اما چون همه راه های کاهش وزن، جنی را ناامید کرده بود به سمت آن جذب شد. تحقیقات از تصمیمش حمایت می کردند. در یک بررسی که سال 2015 روی 6 تحقیق درباره روزه داری متناوب انجام گرفت، محققان متوجه شدند افراد تنها در یک ماه توانسته اند 3 درصد وزن بدن خود را کم کنند و بعد از شش ماه 9 درصد آن را. شرکت کنندگان در این تحقیقات همچنین شاهد بهبود در فشار خون و حساسیت به انسولین بودند.
بهینه سازی روزه داری متناوب

از آنجایی که روزه داری متناوب، غذا خوردن را ساده می کند تبدیل به یک ایده آل شد. مراجعینم مجبور نبودند دائم غذاهای خود را وزن کنند یا کالری شان را حساب کنند. روزه داری متناوب به آنها برای مواقعی که از خانه دور می شدند و یا نمی توانستند انتخاب غذایی مناسبی داشته باشند، راه گریز می داد.

نویسنده: دکتر وینسنت پِدرِ


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha