دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 214399

از جمله مشکلاتی که تومورهای مغزی موجب می شوند می توان به از دست دادن بینایی، مشکلات گفتاری، مشکلات درک زبان، یا ضعف در یک سمت از بدن اشاره کرد.

حقایقی که باید درباره تومورهای مغزی بدانید

سلامت نیوز: از جمله مشکلاتی که تومورهای مغزی موجب می شوند می توان به از دست دادن بینایی، مشکلات گفتاری، مشکلات درک زبان، یا ضعف در یک سمت از بدن اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، یک تومور مغزی شامل رشد غیر طبیعی بافت در مغز یا سیستم عصبی مرکزی است که می تواند در عملکرد درست مغز اختلال ایجاد کند.

به گزارش "مدیکال نیوز تودی"، پزشکان با توجه به محلی که تومور در آن شکل گرفته است و این که آیا سرطانی (بدخیم) است یا خیر (خوش خیم) آنها را دسته بندی می کنند.

بیش از 120 نوع از تومورهای مغزی و سیستم عصبی مرکزی وجود دارند. تومورهای مغزی و ستون فقرات برای هر فردی متفاوت هستند. آنها در مناطق مختلف شکل می گیرند، از سلول های مختلف توسعه می یابند، و ممکن است گزینه های درمانی مختلفی داشته باشند.

نشانه های تومور مغزی با توجه به نوع و محل قرار گیری می توانند متنوع باشند. گاهی اوقات ممکن است یک تومور مغزی در فردی که هیچ نشانه ای نداشته است، تشخیص داده شود. در ادامه با برخی حقایق درباره تومور مغزی بیشتر آشنا می شویم.

سردرد می تواند یک نشانه باشد، اما دچار هراس نشوید

هر فردی گاهی اوقات در زندگی خود دچار سردرد می شود و بر همین اساس نباید هنگام تجربه این شرایط نگران وجود یک تومور مغزی شوید. از مشخصه های سردردهای مرتبط با توموز مغزی پایداری آنها است و به طور معمول صبح هنگام تشدید شده و در طول روز بهتر می شوند. هنگامی که فرد دراز کشیده است، فشار در جمجمه و مغز افزایش می یابد و در طول روز مقداری از این فشار کاسته می شود. افزون بر این، سردردهای مرتبط با تومور مغزی اغلب با حالت تهوع و استفراغ همراه هستند.

همه تومورها سرطانی نیستند

مجموعه ای کامل و طیفی گسترده از نتایج برای تومورهای مغزی وجود دارند. در برخی موارد تومورهای مغزی خوش خیم هستند که به معنای رشد بسیار کند آنها در مغز یا خارج از مغز است. تومورهای مغزی بدخیم نیز وجود دارند که بسیار سریع رشد می کنند و غیر قابل درمان هستند.

تومورهای مغزی خوش خیم نیز می توانند مشکلات بزرگی را رقم بزنند

دلیل این که تومورهای مغزی می توانند مخاطره آمیز باشند این است که جمجمه فضایی محدود و ضخیم است. در نتیجه، هر چیزی که درون یا خارج از مغز رشد کند می تواند فضای زیادی را اشغال کرده و روی بخش های مهم مغز فشار وارد کند و موجب شکل گیری مشکلات بسیاری شود.

از جمله مشکلاتی که تومورهای مغزی موجب می شوند می توان به از دست دادن بینایی، مشکلات گفتاری، مشکلات درک زبان، یا ضعف در یک سمت از بدن اشاره کرد. نشانه ها در آغاز ممکن است مختصر باشند، به ویژه اگر در نتیجه تومورهای خوش خیم با آهنگ رشد کند شکل گرفته باشند. اما اگر متوجه هر یک از این تغییرات شده اید، مراجعه به پزشک ایده خوبی است.

تومورهای مغزی نمی توانند از جمجمه خارج شوند

تومورهای مغزی منحصر به فرد هستند زیرا نمی توانند به اندام های دیگر گسترش یابند. آنها جریان خونی که تومورهای شکل گرفته در قسمت های دیگر بدن به آن دسترسی دارند را در اختیار ندارند. مغز بخشی بسیار ممتاز از بدن است و نه تنها اجازه ورود راحت چیزهای دیگر را نمی دهد، در حفظ آنچه درون خود دارد نیز خوب عمل می کند.

تلفن همراه موجب شکل گیری تومور نمی شود

ممکن است اخباری که درباره احتمال ابتلا به سرطان در صورت استفاده از تلفن های همراه منتشر شده اند را شنیده باشید. اما تاکنون شواهد قطعی و خوبی که نشان دهنده ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و ابتلا به تومورهای مغزی باشند، ارائه نشده اند. در حقیقت، تاکنون دلایل شکل گیری تومورهای مغزی مشخص نشده اند.

از شکل گیری تومور نمی توانید جلوگیری کنید

بسیاری این پرسش را مطرح می کنند که آیا کاری می توان انجام داد تا از ابتلا به تومورهای مغزی پیشگیری کرد. متاسفانه در حال حاضر پاسخ منفی است. اما برای حفظ هر چه بیشتر امنیت پرهیز از قرار گرفتن در معرض پرتوافشانی بیش از اندازه تا حد امکان (به عنوان مثال انتخاب MRI به جای سی‌تی اسکن) به ویژه برای افراد زیر 18 سال توصیه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha