سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 214433

روزه داری می تواند بدن را به تولید بیشترهورمون رشد وادارد؛ این هورمون با روند پیری ارتباط مستقیمی دارد. وقتی بدن میزان بیشتری از این هورمون تولید کند، دیرتر نیز پیر می شود.

کُند شدن روند پیری با روزه داری

سلامت نیوز: روزه داری می تواند بدن را به تولید بیشترهورمون رشد وادارد؛ این هورمون با روند پیری ارتباط مستقیمی دارد. وقتی بدن میزان بیشتری از این هورمون تولید کند، دیرتر نیز پیر می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، نشریه اکسپرس تریبیون چاپ پاکستان درگزارشی به فواید روزه گرفتن پرداخته است که به شرح زیر است:

***راهکاری برای کاهش وزن
مطالعات زیادی انجام شده که نشان می دهد روزه داری راهکاری عالی برای کاهش وزن است. در یک مطالعه افراد غیرچاق تقریبا 4 درصد از کل چربی بدنی را در 22 روز روزه داری از دست دادند و سطح انسولین در بدن آنها کاهش یافت.
در مطالعه دیگری که روی افراد چاق انجام شد، روزه داری به معنای کاهش 25 درصد از کالری موردنیاز روزانه آنها به کاهش حدود 3 کیلوگرمی وزن در بازه زمانی هشت هفته ای منجر شده است. سه درصد از چربی بدنی نیز کاهش یافت و در جمع سطح کلسترول ال دی ال در آنها نیز کمتر شده بود.

*** بهبود ترشح هورمون رشد
این هورمون برای سوختن چربی مهم است. روزه داری همچنین می تواند منجر به بهبود عضله سازی شود؛ در حالیکه سطوح انسولین را کاهش می دهد. اگر همه این موارد را در نظر بگیریم؛ روزه داری در واقع بدن انسان را به ماشین چربی سوزی تبدیل می کند.

***روزه داری می تواند برای ورزشکاران مفید باشد
روزه داری بر توده بدنی و دیگر نشانه های سلامتی تاثیرات مطلوبی در ورزشکاران حرفه ای دارد. زیرا همانطور که اشاره شد چربی اضافی را از بین برده و همزمان رشد ماهیچه ای را به دلیل تولید اچ جی اچ (هورمون رشد انسانی) به حداکثر برساند.
به ورزشکاران توصیه می شود نیم ساعت بعد از پایان تمرینات خود پروتئین باکیفیت مصرف کنند تا ماهیچه سازی و کاهش چربی در بدن انجام شود. روزه داری برای روزهای تمرین توصیه می شود اما برای روزهای مسابقه ورزشکاران باید رژیم عادی داشته باشند.

***حساسیت نسبت به انسولین را عادی می کند
وقتی زیاد شکر و کربوهیدرات مصرف می کنید؛ بدن در برابر انسولین مقاوم می شود و همین امر موجب بیماری های مزمن در بدن است. اگر بخواهید از این وضعیت جلوگیری کنید باید بدن تان را نسبت به انسولین حساس نگه دارید. روزه داری راهکاری کارآمد برای رسیدن به این وضعیت است. زمانیکه حساسیت نسبت به دریافت انسولین بالا باشد، بهتر می تواند از بروز بیماری هایی مانند دیابت، سرطان و اختلالات قلبی جلوگیری کند.

*** عادی سازی سطوح هورمون گرلین
گرلین چیست؟ این هورمون به نام هورمون گرسنگی نیز مشهور است و وظیفه آن این است که گرسنگی را اعلام کند. وقتی روزه دار هستید سطوح گرلین در بدن شما تنظیم می شود بنابراین دقیق تر می تواند به شما بگوید چه زمانی باید غذا بخورید.

***کاهش سطوح تری گلیسیرید
وقتی بیش از حد کلسترول مصرف می کنید، سطوح تری گلیسیرید در بدن شما بالا می رود و شما را در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار می دهد. روزه داری کلسترول بد را در بدن کاهش می دهد که به معنای کاهش تشکیل تری گلیسیرید نیز هست. نکته جالب تر این است که روزه داری میزان کلسترول خوب یعنی اچ دی ال را در بدن کاهش نمی دهد.
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha