رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: ۹۰ درصد بیمارستان‌های کشور به دستگاه‌های غیرسوز بی خطر مجهز شده اند تا با پاکسازی پسماندهای عفونی بیمارستان ها، از خطر‌های احتمالی جلوگیری شود.

سلامت نیوز:رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: ۹۰ درصد بیمارستان‌های کشور به دستگاه‌های غیرسوز بی خطر مجهز شده اند تا با پاکسازی پسماندهای عفونی بیمارستان ها، از خطر‌های احتمالی جلوگیری شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،خسرو صادق نیت  گفت: پسماند‌های عفونی از خطرناک‌ترین زباله‌های بیمارستانی است که دفع مستقیم آن می‌تواند منجر به آلودگی‌های محیطی و انسانی شود. بر این اساس با تجهیز بیمارستان‌های شهر تهران به دستگاههای غیر سوز بی خطر ساز، دفع زباله‌های عفونی، به صورت مستقیم کنترل و نظارت می‌شود.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد بیمارستان‌های سراسر کشور به این دستگاه‌ها تجهیز شده اند تا فرآیند بی خطرسازی پسماند‌های عفونی، در محل بیمارستان‌ها انجام شود. همچنین ۱۵۰ بیمارستان در شهر تهران، با بهره مندی از این دستگاه ها، در این امر در فعال هستند.
 
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: بعد از تفکیک انواع پسماند‌ها در مرحله تولید و بی خطر سازی آن ها، پسماند‌های پاکسازی شده جهت دفع نهایی، به شهرداری تحویل داده می‌شود.

وی عنوان کرد:مدیریت و نظارت بر پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها توسط کارشناس بهداشت محیط مقیم در بیمارستان انجام می‌شود. همچنین این نظارت‌ها در سطح دانشگاههای علوم پزشکی کشور ادامه دارد و توسط مرکز بهداشتی درمانی شهری، مرکز بهداشت شهرستان و مرکز بهداشت استان انجام می‌شود.

 صادق نیت در ادامه اذعان داشت: مدیریت بر این امر، در سطح ستاد وزارت بهداشت نیز صورت می‌گیرد و در قالب نظارت و پایش وضعیت بهداشت محیط بیمارستان، پایش و نظارت بر بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی توسط دانشگاه ناظر، نظارت و پایش‌های تصادفی توسط دانشگاههای علوم پزشکی و ستاد مرکزی به صورت مشترک، پایش و نظارت بر شاخص‌های ملی بهداشت محیط بیمارستان توسط دانشگاههای علوم پزشکی کشور، نظارت و پایش استانداردهای اعتبار بخشی بیمارستان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در خصوص اهمیت بی خطر سازی پسماند‌های عفونی گفت: مدیریت و نظارت پسماندهای عفونی در برنامه اعتبار بخشی بیمارستان‌ها اعمال شده است و به عنوان یک محور اصلی، در صدور گواهینامه اعتبار بخشی تأثیرگذارند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: نظارت بر پسماند بیمارستان‌ها به طور دقیق انجام می‌شود و در صورت مشکل، اخطارات لازمه داده و خاطیان امر به بر طبق قانون به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
 
وی اذعان داشت: ساندهی فاضلاب‌های بیمارستانی از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت است که به دلیل هزینه‌های بالا و زمان بر بودن، احداث تصفیه خانه‌ها با تأخیر انجام خواهد شد.

صادق نیت در آخر یادآور شد: پسماندهای شیمیایی و دارویی با نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی، نیز در محل تفکیک شده و به سایت‌های مجاز، جهت حمل و نقل و دفع تحویل می‌گردند. گفتنی است علاوه بر وزارت بهداشت، شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای قانون مدیریت پسماند، مشارکت دارند.َ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha