مسئول کمیته‌ تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: ورزشکاران حرفه‌ای هنگام سحر از خوردن مایعاتی همچون هندوانه، کافئین ، قهوه و چای پرهیز کنند، زیرا در طول روز و هنگام انجام تمرینات ورزشی دچار کم آبی شدید می‌شوند.

ورزشکاران روزه دار هنگام سحر از خوردن چه موادی پرهیز کنند

سلامت نیوز:مسئول کمیته‌ تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: ورزشکاران حرفه‌ای هنگام سحر از خوردن مایعاتی همچون هندوانه، کافئین ، قهوه و چای پرهیز کنند، زیرا در طول روز و هنگام انجام تمرینات ورزشی دچار کم آبی شدید می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمد حضوری اظهار کرد: انجام ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای از زمان سحر تا افطار بهتر است انجام نشود زیرا باعث کاهش شدید انرژی و تحلیل بافت عضلات می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنم ورزشکاران فعالیت‌های ورزشی سنگین و تخصصی خود را بعد از افطار انجام دهند تا دچار ضعف بدنی نشوند. البته انجام ورزش‌های مفرح‌ و نشاط آور نیم ساعت قبل از افطار مفید است و منافاتی با روزه داری ندارد.

وی گفت‌: اگر ورزشکاران از الگوی تغذیه مناسب برخوردار باشند، هیچ مشکلی برای روزه گرفتن ندارند. به شرط آن که ورزش تخصصی یا حرفه‌ای انجام ندهند. البته اگر ورزشکار مجبور باشد در طول روز تمرینات سنگین انجام دهد، بهتر است در وعده سحر از غذاهای نشاسته دار استفاده کند تا ذخایر گلیکوژن به حد نهایی برسد.

مسئول کمیته‌ تغذیه فدراسیون پزشکی ـ ورزشی در ادامه‌ اظهار کرد: روزه داری چون باعث کاهش عملکرد ورزشکار می‌شود،  بهتر است ورزشکاران روزه دار تمرینات خود را در فضای بسته و به مدت نیم ساعت قبل از افطار انجام دهند زیرا ورزش در فضای باز باعث دی هیدراته شدن بدن ورزشکار و کم آبی شدید می‌شود. بنابراین ورزشکار باید سعی کند یک برنامه مناسب از نظر تغذیه داشته باشد تا کمتر دچار آسیب در ماه مبارک رمضان شود.

حضوری ‌اضافه کرد: برای این که ورزشکار بتواند تمرینات تخصصی خود را در ماه مبارک رمضان پیگیری کند، بهتر است هنگام افطار از وعده سبک استفاده کند و از مصرف شیر ،لبنیات و همچنین سبزیجات کمتر بهره بگیرد. زیرا مصرف مواد لبنی سبب می‌شود تا تخلیه معده بعد از افطار با تاخیر صورت بگیرد و در نتیجه‌ انجام فعالیت‌های سنگین دو ساعت بعد از افطار امکان پذیر نیست. بنابراین ورزشکار باید سعی کند وعده افطار را سبک کند و دو ساعت بعد از افطار به انجام تمرینات تخصصی و حرفه‌ای خود بپردازد.

وی بهترین ورزش در ایام ماه مبارک رمضان را پیاده روی آرام و سبک عنوان کرد و گفت‌: پیاده روی آرام و سبک در فضایی که دمای آن کنترل شده است، بهترین ورزش در این ایام است و آسیب کمتری به ورزشکار وارد می‌کند.

حضوری همچنین ‌اضافه کرد: ورزشکاران حرفه‌ای از مصرف هندوانه، کافئین ، قهوه و چای هنگام سحر پرهیز کنند زیرا مصرف این مایعات سبب می‌شود تا در طول روز با کاهش شدید آب بدن مواجه شوند، اما در هنگام افطار مصرف هندوانه بهترین فاکتور برای افزایش حجم آب بدن و باز سازی آن است.

مسئول کمیته‌ تغذیه فدراسیون پزشکی ـ ورزشی در پایان توصیه کرد: ورزشکاران حرفه‌ای برای این که بتوانند انرژی بدن خود را در طول روز افزایش بدهند و کمتر دچار آسیب بدنی شوند، بهتر است هنگام سحر از غذاهای نشاسته دار ، نان و غلات سبوس دار استفاده کنند تا بتوانند از انرژی بیشتری در طول روز برخوردار شوند. البته مصرف مواد شیرین همانند شله زرد، زولبیا، بامیه و ... در وعده سحر توصیه نمی‌شود و بهتر است این مواد هنگام افطار مصرف شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha