سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴

روز گذشته استاندار تهران درباره شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان تهران گفت که تاکنون گزارشی از ابتلا به این بیماری در سطح استان داده نشده است.

خبری از تب کنگو در تهران نیست

سلامت نیوز: روز گذشته استاندار تهران درباره شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان تهران گفت که تاکنون گزارشی از ابتلا به این بیماری در سطح استان داده نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، همزمان سخنگوی وزارت بهداشت به مردم اطمینان خاطر داد که نگرانی خاصی در مورد انتشار بیماری تب کریمه کنگو در کشور وجود ندارد. تب کریمه کنگو با گزش کنه منتقل می‌شود و میزبان اصلی آن حیوانات هستند. به گفته مسئولان وزارت بهداشت کشور نوعی از این بیماری بومی ایران است و هر‌‌ساله در فصل تابستان و با افزایش فعالیت کنه‌‌ها شمار مبتلایان به این بیماری نیز افزایش می‌یابد. تب، درد عضلانی، گردن‌ درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلو درد، نوسانات خلقی شدید و خواب‌آلودگی از مهم‌ترین علائم تب خونریزی‌‌دهنده کنگو است. این عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، یا تماس با پوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و یا تماس با خون و بافت‌های بیمار مبتلا ایجاد می‌شود.

خطر انتقال طی ذبح حیوان وجود دارد. مدتی است که در فضای مجازی انتشار اخبار مربوط به تب کریمه کنگو موجی از نگرانی را در میان مردم به راه انداخته است. دو روز پیش رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت عنوان کرد که از ابتدای امسال تاکنون در مجموع ۲۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۱۵ نفر آن مربوط به یک طغیان کوچک در یکی از کشتارگاه‌های صنعتی شهر زاهدان بود. حسین عرفانی ادامه داد: این طغیان به دلیل اشکال در سالن پیش‌سرد این کشتارگاه بود که حتی یک مورد فوتی هم نداشت.

او افزود: از این ۲۸ نفر که از ابتدای سال تاکنون مبتلا شده‌اند، تنها دو مورد فوتی در دو استان داشته‌ایم که علت آن نیز تاخیر در تشخیص بیماری بوده است. سال گذشته نیز ۶۲ مورد به صورت قطعی به این بیماری مبتلا شدند و کل موارد مرگ و میر آن شش مورد، یعنی کمتر از ۱۰‌‌درصد گزارش شد. روز گذشته استاندار تهران درباره شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان تهران گفت که تاکنون گزارشی از ابتلا به این بیماری در سطح استان داده نشده است. حسین هاشمی بیان کرد: البته با توجه به اینکه این بیماری از گوشت قرمز آلوده آغاز می‌شود، اعلام کرده ‌ایم که با حساسیت این موضوع در سطح استان رصد شود.

گوشت را از مراکز معتبر تهیه کنید

روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت به مردم اطمینان خاطر داد که نگرانی خاصی درباره انتشار بیماری تب کریمه کنگو در کشور وجود ندارد. ایرج حریرچی عنوان کرد: مردم نگران این بیماری که اخیرا در فضای مجازی زیاد مطرح می‌شود، نباشند. امسال نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی در این زمینه داشته‌‌ایم. او ادامه داد: ما از سال 77 با ظهور اولین مورد تب کریمه کنگو در کشور در زمینه درمان آن تجربه داریم و به خوبی آن را رصد می‌‌کنیم. او افزود: هر سال موارد ابتلا به این بیماری حدود چند 10 نفر است، تمام اطلاعات مورد نیاز در این زمینه وجود دارد و وزارت بهداشت به صورت رایگان بیماران را درمان می‌‌کند. در موارد اخیر به جز یک مورد که ناشی از بی احتیاطی در فضای پیش سرد کشتارگاهی صنعتی اتفاق افتاد و دام‌‌ها به خوبی نگهداری نشدند، مشکل خاصی ایجاد نشده است و همه افرادی که در این کارگاه به بیماری مبتلا شده‌اند، بهبود پیدا کرده‌‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد که گوشت خریداری‌شده را به خوبی نگه دارند. البته این گوشت‌‌ها معمولا بعد از کشتار 24 ساعت نگهداری را طی کرده‌اند.

همچنین لازم است که از خرید گوشت غیر بهداشتی و ذبح مستقیم و تماس با دامی که از سلامت آن مطمئن نیستند، خودداری کنند. او گزش کنه روی بدن دام، تماس با آلودگی و ترشحات خونی حیوان را از جمله راه‌‌های انتقال این بیماری معرفی کرد و گفت: آنچه در فضای مجازی درباره دفن بیماری در سه متر زیر خاک و استفاده از آهک دیده شد، برای این است که مردم اطمینان داشته باشند خدمتگزاران آنها از هیچ‌اقدامی فروگذار نمی‌‌کنند و سالم‌ترین شرایط را برای آنها فراهم کنند. به گفته او، میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در دنیا 30‌درصد است، ولی در کشور ما به 15‌درصد رسیده است. البته حتی یک مورد ابتلا نیز اضافه است. به گزارش ایسنا، حریرچی تاکید کرد: امسال ابتلا به این بیماری با اینکه بیش از 15 نفر در یک مرکز آلوده شدند، نسبت به سال گذشته کمتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha