سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹

مشکل بی خوابی، یکی از بزرگ ترین معضلات مردم در جوامع مختلف است. البته جدا از اینکه شب بیداری و شب زنده داری این روزها به عادت بسیاری از افراد تبدیل شده و حتی برخی آن را به عنوان ژست روشنفکری و هنرمندی قلمداد می کنند، بی خوابی برای عده ای دیگر همچنان مشکلی آزاردهنده است که دوست دارند از شر آن راحت شوند.

چگونه خوابی بهتر داشته باشیم؟

سلامت نیوز-*آرش پارساپور: مشکل بی خوابی، یکی از بزرگ ترین معضلات مردم در جوامع مختلف است. البته جدا از اینکه شب بیداری و شب زنده داری این روزها به عادت بسیاری از افراد تبدیل شده و حتی برخی آن را به عنوان ژست روشنفکری و هنرمندی قلمداد می کنند، بی خوابی برای عده ای دیگر همچنان مشکلی آزاردهنده است که دوست دارند از شر آن راحت شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، آخرین پژوهش ها در این خصوص نشان داده که بی خوابی علاوه بر عوامل ژنتیکی می تواند ریشه در ناخودآگاه افراد داشته باشد. اگر در ردیف دسته دوم هستید و بی خوابی و بدخوابی، ناخواسته، مستقیم و غیر‌مستقیم روی زندگی و رفتارهای روزمره تان تاثیر منفی می‌گذارد، شاید وقت آن باشد که جلوی آن چهارقد بایستید و از خود بپرسید باید برای جنگیدن با این مشکل چه کرد؟

بی خوابی را حتی الامکان را با مصرف قرص برطرف نکنید؛ چرا که بدن‌تان به شدت به مصرف این نوع داروها عادت می کند. راه های بهتری برای راحت تر خوابیدن را می‌توان امتحان کرد.

نوع نوری که در محیط اتاق خواب‌تان استفاده می کنید، مهم است و نقش بسزایی در راحت خوابیدن شما دارد. نور لامپ های کم مصرف یا کهربایی جدا از آنکه ملایم تر و برای خواندن کتاب (که خیلی ها قبل از خواب به این کار می‌پردازند) مناسب‌تر هستند، برای خوابی راحت نیز خیلی بهتر از نور لامپ های زردرنگ یا مهتابی ها عمل می کند.

وضعیت نامطلوب هوای جوی داخل اتاق شما یکی از بزرگ‌ترین خطرات برای شما می باشد. گازها و بوها و میکروب ها که ناشی از عدم ورود هوای تازه به اتاق هستند، می‌توانند کاملا روی چرخه سلامتی شما برای مدت های مدیدی تاثیر مخرب بگذارند. بهتر است گاهی پنجره را باز کرده و بگذارید هوای تازه وارد اتاق بشود. البته اگر در شهرهایی که هوای آلوده دارند، زندگی می کنید و یا نسبت به وضع هوای موجود حساسیت دارید، این کار را یا در طول روزهایی که هوا بهتر است انجام دهید یا دیگر مجبور به استفاده از تصفیه کننده های هوا هستید.اما خلاصه اینکه هوای تازه و حتی رطوبت کم برای شما و پوست‌تان مفید است.

از چندسال پیش رایج شده بود که یک صدای متداوم موسیقی یا طبیعت و... را به صورت کاست در اتاق خواب برای پخش می‌گذاشتند تا راحت تر خواب‌شان برود. اپلیکیشن ها و موسیقی های متعددی نیز در همین زمینه امروزه وارد بازار جهانی شده است. صدای طبیعت یا اصولا یک صدای نرم و خفیف و غیرآزاردهنده متداوم روی سیستم خواب شما تاثیر خوبی دارد. حتی صدای یک فن کم صدا در حال چرخش نیز می تواند این صدای لازم را برای شما ایجاد کند وشما را از صداهای دور و آزاردهنده مصون نگه دارد.

بالش، یک وسیله دکوری و تزیینی اتاق شما نیست بلکه وسیله راحتی برای خواب آرام شماست. پس ملاک‌تان را زیبایی بالش و شکل آن قرار ندهید. بالشت‌های طبی و هوشمندی که امروزه وارد بازار شده می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

همچنین تحقیقات متعددی نشان داده که زوج هایی که تضاد ساعت خواب با یکدیگر دارند از زوج های دیگر بیشتر دچار بدخوابی و بدقلقی در خواب می شوند. شاید به مثابه شغل و کارتان نمی‌توانید زمان خواب خود و همسرتان را دقیق تنظیم کنید اما توصیه این است که لااقل حتی الامکان تا جایی که می‌توانید این هماهنگی را به وجود بیاورید.


*پژوهشگر اجتماعی
منبع: http://spinkandedgarusa.com/ways-improve-sleep-environment/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha