پزشکان هشدار داده‌اند که استعمال سیگار در دوران بارداری بر کبد جنین تاثیر سوء دارد.

تاثیر منفی استعمال سیگار بر کبد جنین

سلامت نیوز: پزشکان هشدار داده‌اند که استعمال سیگار در دوران بارداری بر کبد جنین تاثیر سوء دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان علوم پزشکی دانشگاه ادینبورگ در این مطالعه که روی سلول‌های بنیادی انجام شد به تاثیر آسیب‌های ناشی از مصرف سیگار روی جنین پی بردند. به گفته آنها مجموعه مواد شیمیایی موجود در سیگار برای سلول‌های کبد در حال رشد خطرناک است.

متخصصان دانشگاه ادینبورگ روشی را ارائه کردند تا تاثیر استعمال سیگار توسط مادر را روی بافت کبد مورد مطالعه قرار دهند. این متخصصان در عین حال دریافتند مواد شیمیایی سیگار بر جنین پسر و دختر تاثیر متفاوتی دارد.

در این مطالعه آنها از سلول‌های بنیادی پر توان که توانایی تبدیل شدن به دیگر انواع سلول‌ها را دارند استفاده کردند تا بافت کبد جنینی را تولید کنند.

در این بررسی آشکار شد که یک مجموعه از مواد شیمیایی مانند آنچه در سیگار وجود دارد بیش از یک ماده خطرزای منفرد به کبد جنین آسیب وارد می‌کند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، عملکرد کبد برای پاکسازی بدن از مواد سمی، ضروری است و نقش مهمی در تنظیم متابولیسم بازی می‌کند. استعمال سیگار که حاوی حدود ۷۰۰۰ ماده شیمیایی است می‌تواند بر اندام‌های جنین تاثیر بگذارد و آسیب‌دیدگی ناشی از آن ادامه پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha