سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 214511

بعد از ۱۰ سال پیگیری مستمر انجمن جهانی آلزایمر و اعلام نیاز به داشتن رویکرد جهانی در مورد بحران دمانس، سازمان جهانی بهداشت طرح جهانی دمانس را تصویب کرد.

تصویب طرح جهانی دمانس در سازمان جهانی بهداشت

سلامت نیوز: بعد از ۱۰ سال پیگیری مستمر انجمن جهانی آلزایمر و اعلام نیاز به داشتن رویکرد جهانی در مورد بحران دمانس، سازمان جهانی بهداشت طرح جهانی دمانس را تصویب کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن آلزایمر ایران، در این طرح از دولت‌ها خواسته شده‌ است تا اهداف این طرح شامل افزایش اطلاع رسانی در مورد بیماری، کاهش عوامل خطر، تشخیص، مراقبت و درمان، حمایت از مراقبت‌کنندگان و همچنین تحقیقات را در دستور کار خود قرار دهند. این طرح در هفتادمین نشست مجمع جهانی سلامت به تصویب رسیده‌ است. فقط ۲۹ کشور از ۱۹۴ کشور عضو مجمع، دارای طرح ملی دمانس هستند. پیام فوری طرح جهانی دمانس به دولت‌ها این است که طرح ملی کشور خود را با تامین بودجه اجرایی و پایش کنند.

پاولا باربارینو - مدیر عامل جدید انجمن جهانی آلزایمر در این نشست بیان کرده‌ است که دولت‌ها همین حالا باید اقدام کنند. ما باید از این فرصت طلایی برای تغییر نگرش دمانس از ترس و عدم پذیرش به سمت مبارزه علیه بیماری، شناخت، پذیرش و حمایت استفاده کنیم. ۵۰ میلیون نفر با دمانس در جهان زندگی می‌کنند و تا سال ۲۰۵۰ این رغم سه برابر می‌شود. بیش از نیمی از افراد مبتلا به دمانس در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند و فقط ۱۰ درصد از این افراد شناسایی می‌شوند. پیش بینی می‌شود  در سال ۲۰۱۸ هزینه جهانی دمانس به بیش از  یک تریلیون دلار  برسد.

 گلن ریس - رئیس هیات مدیره انجمن جهانی آلزایمر نیز در این مجمع گفت: دمانس تنها بیماری مزمن است که درمان ندارد و حداقل یک درصد هزینه آن باید صرف تحقیقات شود تا راه حلی برای آن پیدا کنیم.

طرح دمانس فصل تازه‌ای در شناخت، مراقبت و درمان باز می‌کند و دولت‌ها هم اکنون باید در این زمینه اقدام کنند. این طرح تایید می‌کند که دمانس بخشی از روند پیری نیست. همچنین افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند باید حمایت شوند و تا آنجا که امکان دارد زندگی را به خوبی بگذرانند. انجمن‌های ملی آلزایمر کشورها در این نهاد جهانی شرکت دارند و همگام صدای دمانس در جهان را به گوش دولت‌ها می‌رسانند تا زندگی افراد مبتلا و مراقبین ارتقا یابد.

این انجمن ۹۰ عضو دارد و ایران نیز ۱۱ سال است که با آن همکاری دارد. انجمن آلزایمر ایران نهادی غیر دولتی است که از سال ۱۳۸۰ در تهران در زمینه دمانس و بیماری آلزایمر فعالیت می‌کند. این انجمن در تیر ماه ۱۳۹۵ طرح ملی عملیاتی دمانس را به وزارت بهداشت ارائه کرد و حدود ۱۱ ماه است که مراحل کارشناسی را طی می‌کند. طرح دمانس به زودی همگام با برنامه سازمان بهداشت جهانی تصویب و درصورت اختصاص بودجه کافی در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد. تخمین زده میشود که 700 هزار نفر در کشور به دمانس مبتلا هستند و هم اکنون باید در این زمینه اقدام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha