متخصص تغذیه گفت: بیماران دیابتی نوع 2 می‌توانند با مشورت پزشک و با تنظیم کردن ساعت قرص و انسولین، روزه بگیرند اما بیماران دیابتی نوع یک (کودکان دیابتی، زنان باردار و دیابت کنترل نشده) توصیه می‌شود روزه نگیرند.

منع روزه‌داری برای بیماران دیابتی نوع یک/ آیا بیماران قلبی، کلیوی و مبتلا به فشار خون می‌توانند روزه بگیرند؟

سلامت نیوز: متخصص تغذیه گفت: بیماران دیابتی نوع 2 می‌توانند با مشورت پزشک و با تنظیم کردن ساعت قرص و انسولین، روزه بگیرند اما بیماران دیابتی نوع یک (کودکان دیابتی، زنان باردار و دیابت کنترل نشده) توصیه می‌شود روزه نگیرند.

به گزارش سلامت نیوز، مرتضی صفوی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با فارس گفت: ورزشکاران روزه‌دار باید فعالیت‌های خود را تنظیم کنند و از فعالیت‌ بدنی زیاد و در زیر نور آفتاب خودداری کنند.

وی افزود: روزه‌داران بهتر است فعالیت بدنی خود را به بعد از خوردن سحری و در هوای خنک موکول کنند، همچنین از انجام ورزش شدید در فاصله بین سحر تا افطار خودداری کنند.

صفوی اضافه کرد: ورزشکاران روزه‌دار باید از مواد خوراکی سبک و کم چرب و همچنین حاوی قندهای پیچیده همچون خرما استفاده کنند، مصرف نان سنگک به دلیل داشتن املاح بسیار، مفید است. همچنین باید از آب و مایعات زیاد در قبل از فعالیت بدنی یا بعد از آن استفاده شود.

این متخصص تغذیه گفت: بیماران دیابتی نوع 2 می‌توانند با مشورت پزشک و با تنظیم کردن ساعت قرص و انسولین، روزه بگیرند. این بیماران باید حتما سحری بخورند و در صورتی که باید قرص یا انسولین را در طول روز مصرف کنند یا مبتلا به عوارض کلیوی یا چشمی دچار شده‌اند نباید روزه بگیرند. اما بیماران دیابتی نوع یک (کودکان دیابتی، زنان باردار و دیابت کنترل نشده) توصیه می‌شود روزه نگیرند.

وی گفت:‌بیمارانی که مبتلا به پرفشاری خون خفیف تا متوسط هستند، می‌توانند روزه بگیرند اما بیماران مبتلا به فشار خون شدید یا فشارخون ناگهانی، به گرفتن روزه توصیه نمی‌شوند. همچنین کسانی که گرفتن روزه باعث افت فشار خون آنها می‌شوند باید حتما با پزشک مشورت کنند.

صفوی افزود: بیماران قلبی و عروقی باید با پزشک مشورت کنند. بیماران قلبی که سابقه جراحی دارند باید با اجازه پزشک اجازه روزه بگیرند اما این بیماران باید به تداخل دارویی و غذایی توجه کنند.

متخصص تغذیه  گفت: بیشتر بیماران کلیوی برای گرفتن روزه مشکل دارند، به خصوص بیماران دیالیزی و افراد با کلیه سنگ ساز، این افراد حتما باید با پزشک مشورت کنند. بیماران کیلوی از آنجایی که نخوردن آب برایشان مشکل ایجاد می‌کند، به گرفتن روزه توصیه نمی‌شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha