سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 214534

سلامت روانی در واقع مانند سلامت جسمی، صرفا به معنای نبودن مشكلات یا بیماری نیست. سلامت روانی هم حالات عاطفی و هم شرایط ذهنی یعنی هم احساسات و هم افكار افراد را در بر می‌گیرد. سلامت عاطفی معمولا به احساسات و زیر و بم‌های روحیه افراد اشاره می‌كند.

سلامت روان نیازمند توجه سازمان‌های بیمه‌گر

سلامت نیوز-*احمد حمزه: سلامت روانی در واقع مانند سلامت جسمی، صرفا به معنای نبودن مشكلات یا بیماری نیست. سلامت روانی هم حالات عاطفی و هم شرایط ذهنی یعنی هم احساسات و هم افكار افراد را در بر می‌گیرد. سلامت عاطفی معمولا به احساسات و زیر و بم‌های روحیه افراد اشاره می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، در این وضعیت فرد ممكن است احساس كند كه غمگین، شاد، نگران، هیجان زده، شكست خورده یا در اوج كامیابی است. افراد برخوردار از سلامت عاطفی با احساسات و حالات درونی خود در تماس هستند و می‌توانند به وجود آنها اذعان كنند یا آنها را بروز دهند. این در حالی است که با بررسی وضعیت سلامت روان در کشور باید گفت که این امر در کشور ما نیازمند توجه مسئولان است. در این شرایط باید از ظرفیت سازمان‌های بیمه گر و رسانه‌ها برای ارتقای سلامت روان و شادکامی در جامعه استفاده شود. در کشور بیماران روانشناسی و روانپزشکی از طریق بیمه‌های خدمات درمانی و تامین اجتماعی تحت پوشش قرار می‌گیرند.

خدمات روانپزشکی با اجرای طرح تحول سلامت بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. در حوزه بهداشت و درمان اصل بر پیشگیری است و باید زمینه دسترسی مردم به خدمات آسان و ارزان‌ فراهم شود. تاکنون در کشور برای پوشش دهی به بیماران نیازمند به دریافت خدمات روانشناسی و روانپزشکی، محدودیت وجود نداشته است. این در حالی است که در حوزه بیماران خاص شاهد اعمال برخی محدودیت‌ها بودیم، اما تاکنون در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کاهش هزینه‌های درمان در بخش سلامت روان به ویژه در بخش مشاوره برنامه ویژه اعمال نشده است.

امروزه در کشور حوزه سلامت روان با توجه به نیاز جامعه باید در اسرع وقت از سوی مسئولان مورد بررسی قرار گیرد. در این شرایط باید با احیای فرهنگ مراجعه به مشاوره و روانشناس در بین افراد بتوان در ارتقای نرخ سلامت روان اقدامات مناسب انجام داد. باید افراد نیازمند دریافت‌کننده خدمات روانشناسی، روانپزشکی و مشاوره تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار گرفته و به این شکل در افزایش نرخ سلامت روان اقدامات اساسی انجام شود. بی‌شک افراد با کاهش هزینه‌ها در زمینه بهداشت روان نسبت به دریافت خدمات روانپزشکی و روانشناسی بالینی ترغیب می‌شوند.

اغلب افراد در کشور ما تمایل به درمان مشکلاتشان با استفاده از ظرفیت مشاوره و روانشناس ندارند. هنوز مردم ما از انگ‌های اجتماعی ناشی از مراجعه به روانپزشک واهمه دارند. در اصل این طرز تفکر باعث تنزل سلامت روان در جامعه شده است. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته افراد به سهولت به روانپزشک و مشاوره مراجعه کرده و از خدمات آنها بهره‌مند می‌شوند. امید است در جامعه ما با افزایش پوشش سازمان‌های بیمه‌گر در زمینه بیماری‌های روانی و ارتقای فرهنگ عمومی بتوان نرخ سلامت روان را افزایش داد. بیماری‌های روانی، خاموش و بی سر و صدا به سراغ افراد می‌آیند. در کشور استرس، اضطراب و افسردگی جزو شایع‌ترین بیماری‌های روانی هستند. برای مثال در میان زنان اضطراب و افسردگی به دلیل تفاوت‌های فیزیولوژیک و نقش اجتماعی آنها در جامعه ۱.۵ تا دو برابر بیشتر از مردان بروز می‌کند. این مقوله نشان‌دهنده نیاز جامعه به ارتقای خدمات در بخش سلامت روان است.

* عضو کمیسیون بهداشت مجلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha