مادری ۳۶ ساله با هزار امید و آرزو انتظار نوزادش را می‌کشد، وی و همسرش هر دو متخصص بی‌هوشی هستند و بهترین بیمارستان‌ و پزشک را برای انجام عمل زایمان انتخاب می‌کنند، اما یک اتفاق پیش‌بینی نشده باعث می‌شود تا مادر نوزاد خیلی زود از هم جدا شوند.

راز مرگ مشکوک متخصص بی‌هوشی پس از زایمان/ جدایی دردناک آزاده از آرمان

سلامت نیوز:مادری ۳۶ ساله با هزار امید و آرزو انتظار نوزادش را می‌کشد، وی و همسرش هر دو متخصص بی‌هوشی هستند و بهترین بیمارستان‌ و پزشک را برای انجام عمل زایمان انتخاب می‌کنند، اما یک اتفاق پیش‌بینی نشده باعث می‌شود تا مادر نوزاد خیلی زود از هم جدا شوند.

به‌گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس پس از تحمل رنج‌های دوران بارداری عاقبت موعد آمدن خوشی‌ها شد. خوشی و شادی از جنس لبخند و گریه نوزاد که برای مادر هیچ چیزی جای آن را نمی‌گیرد. همه به استقبال از مهمان جدید خانواده آمده‌اند. عطر گل یاس و مریم فضای اتاق را گرفته ولی گویا این شادی زمان زیادی را به این خانواده اختصاص نداده است. آزاده یکی دو روز پس از زایمان دچار مشکل شد و سر انجام این مسئله مرگ وی را به همراه داشت.

ماجرا از این قرار است که دکتر آزاده سلطانی، 36 ساله متخصص بیهوشی پس از 9 ماه بارداری در 30 تیرماه سال گذشته با برگه ارجاع از مطب به بیمارستان خصوصی تهران برای زایمان مراجعه می‌کند و پس از پذیرش حدود ساعت 23 نسبت به زایمان سزارین وی توسط پزشک متخصص که از اتفاق عضو هیأت علمی دانشگاه است، اقدام می‌شود.

نوزاد پسر با وزن حدود 2 کیلو و 900 و سایر شرایط نرمال متولد و روز نخست مرداد از مادر و فرزند از بیمارستان مرخص می‌شوند ولی 10 روز بعد مادر با علائمی همچون تب و لرز، تهوع و استفراغ  مجدد به بیمارستانی که در آن زایمان انجام داده مراجعه می‌کند و پس از بستری و انجام برخی اقدامات طی چند روز بستری حال عمومی مساعد ولی مجدد بدحال می‌شود؛ حالی که خانواده تصمیم می‌گیرد آن را به بیمارستان‌های دیگر منتقل کنند تا شاید راهی برای نجات او پیدا کنند ولی علیرغم تلاش کادر درمانی و خانواده بخت یار بیمار نبود و پزشک پس از چند روز دست و پنجه نرم کردن با مشکلات برای همیشه ترک دنیا می‌کند.

 

جسد متوفی در سازمان پزشکی قانونی استان تهران برای بررسی فوت مورد بررسی قرار می‌گیرد و با توجه به شرح معاینه جسد علت فوت عفونت منتشر داخلی و عوارض آن متعاقب عفونت شکمی تعیین و اعلام می شود ولی با این وجود و گذشت حدود یک سال خانواده آزاده همچنان در راهروی ادارات به دنبال حق از دست رفته خود هستند حقی که هرچند دیگر آزاده را برای آنها باز نمی‌گرداند ولی تسکینی برای خاطر آنها است.

 

منوچهر سلطانی پدر آزاده پس از حدود یک سال از این حادثه دردناک اینک به خبرگزاری فارس آمده، دستانش لرزان و چشمانش گریان است. کیفی همراه خود آورده که زمانی که بر روی صندلی می‌نشیند آن را به آغوش می‌کشد. با احتیاط کیف را بر روی میز گذاشته و قاب دخترک خود را بر روی میز می‌گذارد.

پدر می‌گوید در زندگی هیچ چیز کم نداشتیم. دو دختر و یک پسر داشتم و همسرم هم وکیل؛ چیزی برایشان کم و کاستی نگذاشتیم. دخترم متخصص بیهوشی بود و همسرش هم پزشک. الان همه زندگیم پودر شده است. انگار بخشی از وجودم توسط پزشکی که قصور کرده، قطع شده است. همه چیزم را از دست داده ام. همسرم دیگر توان راه رفتن ندارد و سایر فرزندانم از غم از دست دادن آزاده و هنوز در بهت و شوک بوده و زندگیشان به هم ریخته است. آرمان هم بدون مادر....

اشک امانش را بریده. عکس‌های آرمان را هم با خود آورده است. از اینکه به راحتی یک قصور پزشکی رخ داده و کسی به درستی پاسخگوی آن نیست در عجب است. می گوید طی این یک سال اقدامات زیادی را برای مشخص شدن این پرونده انجام داده و هدفش نه تنها فقط برای آزاده و بلکه برای همه خانواده‌هایی است که ممکن است با بی احتیاطی یا سهل الانگاری یک پزشک جان خود را از دست دهند.

منوچهر سلطانی می‌گوید: در ابتدا عفونت شکمی علت مرگ اعلام شده بود و نتیجه پزشکی قانونی نیز همین را نشان داد و اکنون به ما گفته اند که عارضه دارویی دلیل فوت دخترتان بوده و این سوال اکنون مطرح است که چه کسی دارو را برای فرزندم تجویز کرده است؟! نتیجه این پرونده و قصور پزشک هنوز مشخص نشده و جا دارد محکومیت‌های سنگینی برای پزشکانی که قصور کرده‌اند در نظر گرفته شود.

به نظرم ضعف قانونی داریم چرا برای قصور پزشکی تنها باید چند ماه ممنوعیت از کار یا فعالیت در مطب را برای پزشکی داشته باشیم که با جان مردم بازی می‌کند. آقای سلطانی اما مصمم است و می‌گوید تا ته این پرونده پیش خواهد رفت و هرگز اجازه نخواهد داد خانواده‌های دیگری همچون او داغدار شوند.

روند پیگیری پرونده طولانی شده و پرونده‌های مشابه نیز نشان می‌دهد آنقدر این مسیر برای دریافت حق طولانی است که گاهی خانواده‌ها از رفت آمد در راهروی ادارات خسته می‌شوند. خستگی که آه یک خانواده را بدرقه پزشکان می‌کند.


3 درصد اقدامات درمانی در دنیا منجر به شکایت و تشکیل پرونده می شود

علی فتاحی، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران در نشست خبری با اعلام اینکه 3 درصد اقدامات درمانی در دنیا منجر به شکایت و تشکیل پرونده می شود، گفت: در 10 سال گذشته این آمار در ایران 6 هزارم درصد بوده است که البته استان به استان، متفاوت و متغییر است.

فتاحی با اشاره به آمار مراجعات مردم به مراکز درمانی در سال گذشته که به ازای هر نفر 11.3 بار مراجعه اعم از بستری و سرپایی بوده است، ادامه داد: در سال گذشته 910 میلیون بار مراجعه به مراکز درمانی داشته ایم که برای این تعداد خدمات، در حدود 16 هزار پرونده پزشکی تشکیل شده است.

وی با اعلام اینکه شکایت های درمانی در سه مرجع دادسرای نظام پزشکی، دادسرای عمومی و انقلاب و سازمان تعزیرات حکومتی پرونده سازی می شود، افزود: در حدود 30 تا 40 درصد مراجعین به هر سه مرجع رفته اند که اگر این مسئله را در نظر بگیریم، تعداد پرونده ها کمتر خواهد شد.

فتاحی با اشاره به کاهش 12 درصد آمار شکایت های پزشکی در سال 95 نسبت به سال 94، گفت: در سال گذشته تعزیرات حکومتی استان تهران در مجموع 10 هزار پرونده در ارتباط با شکایت های دارویی، درمانی و... داشته است که نسبت به سال 94، رشد 33 درصدی را نشان می دهد اما رشد شکایت از مراکز درمانی صفر درصد بوده است. زیرا، بیش از 90 درصد شکایت ها در تعزیرات استان تهران مربوط به مواد غذایی است.

اثبات تشخیص خطای پزشکی فرآیند طولانی دارد

یحیی کمالی پور، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی درباره افزایش پرونده های قصور پزشکی در سال های اخیر، افزود: واقعیت آن است که قانون مجازات اسلامی در حوزه کاهش قصور پزشکی نتوانسته بازدارندگی لازم را داشته باشد تاجایی که امروز شاهد افزایش پرونده های قصور پزشکی هستیم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اثبات تقصیر در حوزه پزشکی در دست مجموعه ای پزشکان است که بیشتر آنها نسبت به نحوه مجازات برای پزشکان خاطی تصمیم گیری می کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: از سویی دیگر از زمان شکایت تا اثبات تشخیص خطای پزشکی، فرآیند طولانی باید سپری شود که این مهم نیز نیازمند اصلاح است.

افزایش پرونده‌های قصور پزشکی ناشی از عدم بازدارندگی مجازات است

وی یادآور شد: در نظر گرفتن مجازات حبس برای پزشکان موجب نارضایتی این گروه از پزشکان می شود از سویی دیگر جزای نقدی یا لغو پروانه طبابت نیز تاکنون نتوانسته بازدارندگی لازم را در این حوزه داشته باشد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی،  تاکید کرد: زمانی که پزشک مرتکب خطا می شود حال به صورت عمدی یا از جهت عدم رعایت مقررات و نظامات، نباید در برابر آن سهل انگاری شود زیرا نتیجه آن افزایش پرونده های مربوط به قصور پزشکی خواهد شد.

نظام پزشکی تنها به نفع پزشکان عمل می‌کند

رسول خضری نماینده مجلس معتقد است که سازمان کاملا یک جانبه و به نفع پزشکان عمل می‌کند. او می‌گوید: سازمان نظام پزشکی یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌ها است که در طول این سال‌ها خوب توانسته در تصمیم گیری های وزارت بهداشت تاثیر بگذارد اما ما انتظار داریم با پزشکان خاطی بیش از این برخورد قانونی شود.مثلا زمانیکه موضوع برخورد با پزشکان زیرمیزی بگیر بود برخورد جدی نکرد و اگر در واقعی کردن تعرفه‌ها در‌‌‌ همان سال‌ها می‌کوشید این معضل جامعه پزشکان را تهدید نمی‌کرد.

خضری با بیان اینکه وجود پزشکان دانه درشت زیرمیزی‌بگیر نام حوزه سلامت و جامعه پزشکی را خدشه‌دار می‌کند، می‌گوید: خوشبختانه اکنون این مشکل وجود ندارد و تا حد زیادی برخورد قانونی شد اما سازمان باید به گونه‌ای عمل کند که شهروندان بیمی از شکایت نداشته باشند.

وی با بیان اینکه قانون نظام پزشکی احتیاج به بازنگری دارد، زیرا چوبی که می‌خوریم ناشی از همین قانون است ادامه می‌دهد: من پزشکم اما نماینده مردم هم هستم و معتقدم که باید پزشکان دربرابر خطاهای خود مجازات شوند. جامعه پزشکی نیاز به حمایت های جدی دارد اما مردم هم حقوقی دارند که نباید نادید گرفته شود بنابراین به نظر من سازمان به وظایف خود در مقابل جامعه پزشکی خوب عمل کرده و اجازه توهین به آن‌ها را نمی‌دهد که نمونه آن همین سریال در حاشیه بود که اجازه ادامه ساخت آن داده نشد.

سازمان نظام پزشکی مدافع حقوق پزشک یا بیمار؟!

اولین قانون نظام پزشکی ایران در سال 1339 به تصویب رسید؛ اکنون 55 سال از آن زمان می‌گذرد و در طی این سال‌ها نظام پزشکی ایران با فراز و فرودهای متعددی همراه بوده است. طبق قانون اولیه «نظام پزشکی سازمانی است مستقل و دارای شخصیت حقوقی و مرجع صلاحیت‌دار برای حفظ شئون و پیشرفت امور پزشکی و تنظیم روابط حرفه‌ای بین پزشکان و حفظ حقوق مردم و موسسات ملی دولتی در برابر صاحبان فنون پزشکی و بالعکس در سراسر کشور» اما در طول این سال‌ها تغییرات فراوانی کرد تا اینکه امروز سازمان نظام پزشکی در قانون سازمان نظام پزشکی دو رسالت مهم دارد، یکی دفاع از حقوق بیماران، دوم دفاع از حقوق پزشکان.

نظام پزشکی در کنار این وظایف تعیین تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در بخش خصوصی، صدور پروانه مطب برای شاغلان در بخش خصوصی و تمدید آن، نحوه تبلیغات حوزه پزشکی، پذیرش اعضای جدید در سازمان و ارائه برخی خدمات رفاهی به شاغلان عرصه سلامت را هم انجام می‌دهد. اما صنفی ـ مردمی بودن این سازمان باعث شده که این سازمان شاید به درستی نتواند حقوق پزشکان و مردم را حمایت کند و این مسئله نارضایتی پزشکان و مردم به ویژه مردمی که سرنوشتی مشابه پدر آرزو دارند به همراه داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha