چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 214610

رییس انجمن واردکنندگان تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور می‌گوید میزان مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی در سال گذشته بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مطالبه ۳۰۰۰ میلیاردی تجهیزات پزشکی و دارویی

سلامت نیوز:رییس انجمن واردکنندگان تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور می‌گوید میزان مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی در سال گذشته بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،میلاد بختیاری، در مورد میزان مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی از سازمان‌های بیمه‌گر در سال ۱۳۹۵، اعلام کرد: در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان مطالبات در حوزه تجهیزات پزشکی وجود داشت که بخشی از آن در پایان سال و در اسفندماه پرداخت شد اما هنوز در مورد میزان این پرداخت رقمی اعلام نشده است که بتوان آن را از ۳۰۰۰ میلیارد تومان مطالبات سال گذشته کسر کرد.

در مورد توقعات بخش خصوصی تجهیزات پزشکی به ویژه تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: در دولت یازدهم طرح تحول سلامت کلید خورد و به عنوان طرحی ملی مدنظر قرار گرفت که در دهه‌های اخیر از جمله بهترین برنامه‌هایی بود که به عنوان اولویت در حوزه پزشکی به آن توجه شد.

وی ادامه داد: در طرح تحول سلامت بخشی از هزینه‌ها مدیریت شد و به عنوان طرحی موفق در دستور کار قرار گرفت. در این بین با مدیریت هزینه‌ها در مورد شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی خدمات خوبی را به مردم ارائه کرد و در مجموع جامعه مخاطب از این طرح راضی بودند.

قرار بود مطالبات ۹۰ روزه پرداخت نشود نه ۱۰ ماهه

رییس انجمن واردکنندگان  تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور در مورد نقایص طرح تحول سلامت به ویژه در بخش تجهیزات پزشکی، اظهار کرد: یکی از ضعف‌های موجود در کار دیرکرد در پرداخت مطالبات بود و بعضا کار را تا جایی رساند که برخی شرکت‌ها تا مرز ورشکستگی پیش رفتند، چرا که مطالبات آنها حتی به مدت یکسال پرداخت نشد.

بختیاری افزود: در این بین شرکت‌ها در وهله اول قیمت‌های خود را کاهش دادند. زمانی که طرح تحول سلامت آغاز به کار کرد با تعهد پرداخت در دستور کار قرار گرفت و عنوان شد که حداکثر به مدت ۹۰ روز پرداخت مطالبات انجام خواهد شد، اما این مساله در عمل موفق نبود و حتی به هشت و ۱۰ ماه نیز افزایش یافت که این مساله آسیب پذیر بود و گریبان تولیدکنندگان و واردکنندگان را گرفت. در هر حال امیدواریم دولت جدید با رویکردی متفاوت این نقیصه را برطرف کند و بتواند در حوزه تجهیزات پزشکی مدت زمان پرداخت مطالبات را کاهش دهد.

تجمیع سازمان بیمه‌گر در دستور کار قرار گیرد

وی همچنین با ابراز امیدواری نسبت به تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر سازمان‌های بیمه‌گر، گفت: امیدواریم اگر قرار بر تجمیع سازمان‌های بیمه‌گر است هرچه سریع‌تر این اتفاق رخ دهد، چرا که یکی از دلایل دیرکرد در پرداخت‌ها اختلافات موجود بین دو وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. ما امیدواریم که در دولت جدید بیمه‌ها زیر چتر یک وزارتخانه قرار گیرند و یکی از این دو وزارتخانه به عنوان متولی هم خرید و هم پرداخت مطالبات را در دستور کار قرار دهد و به نظر می‌رسد که بهتر است این تجمیع زیر چتر وزارت بهداشت باشد.

جلوگیری کمیته تجهیزات پزشکی از واردات بی‌کیفیت

رییس انجمن واردکنندگان  تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور در مورد اقدام سازمان غذا و دارو نسبت به تولید در حوزه تجهیزات پزشکی، بیان کرد: روند بسیار خوبی از سوی سازمان غذا و دارو مدنظر قرار گرفت و کمیته‌ای در وزارت بهداشت به عنوان کمیته تجهیزات پزشکی شکل گرفت. این کمیته واردات کالاها را مدیریت می‌کرد و طی ۱.۵ سال گذشته از ورود کالاهای بی‌کیفیت چینی جلوگیری به عمل آمد و امیدواریم این روند ادامه یابد و سیاست سازمان غذا و دارو برحسب حمایت از کالاهای باکیفیت از کشورهای پیشرفته در این حوزه باشد.

بختیاری ادامه داد: یکی از اقدامات بسیار مطلوب کمیته مذکور حذف سلایق کارشناسان اداره کل تجهیزات پزشکی می‌شود، چرا که برخی از کارشناسان اداره کل تجهیزات پزشکی برای ارائه‌ی مجوز براساس سلیقه شخصی اقدام می‌کردند و این مساله شرکت‌ها را آزار می‌داد، اما در حال حاضر پرونده‌ها در کمیته تجهیزات پزشکی ارجاع داده می‌شود و در آن کمیته افراد ذی‌نفوذ حاضر تشخیص می‌دهند چه کالایی به کشور وارد شود و از ورود چه کالایی به داخل جلوگیری شود.

وی همچنین خواستار پررنگ‌تر شدن نقش اتحادیه‌ها و انجمن‌های فعال در حوزه تجهیزات پزشکی شد و گفت: اصناف به عنوان بازوی دولت در بخش اقتصادی تلقی می‌شوند و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید تفویض اختیار بیشتری نسبت به بخش خصوصی داشته باشد، بخش خصوصی در حوزه سلامت بیشتر از این‌که به عنوان یک بنگاه اقتصادی به فکر سود باشد به فکر این است که یک مسوولیت اجتماعی را به عهده گیرد، چرا که اگر یک شرکت فعال در حوزه تجهیزات پزشکی سرمایه خود را به بخش دیگری ببرد قطعا میزان سودی که به دست خواهد آورد بیشتر از شرایط فعلی است.

الزام توجه بیشتر سازمان غذا و دارو به بخش خصوصی

رییس انجمن واردکنندگان  تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور با اشاره به این که امیدواریم سازمان غذا و دارو اعتماد بیشتری نسبت به بخش خصوصی در حوزه تجهیزات پزشکی داشته باشد و این بخش را در موارد مختلف از جمله قیمت‌گذاری، رتبه‌بندی و سیاست‌گذاری بیش از پیش دخیل کند.

از پیدایش شرکت‌های شبه‌دولتی جلوگیری شود

بختیاری با تاکید بر این‌که وزارت بهداشت باید از شکل‌گیری شرکت‌های شبه دولتی جلوگیری به عمل آورد، گفت: یکی از آفت‌هایی که گریبانگیر شرکت‌های بخش خصوصی است پیدایش شرکت‌های شبه دولتی بوده و به عنوان رقیب بخش خصوصی با توجه به این‌که زیر چتر حمایتی بخش دولتی هم قرار می‌گیرند دارای قدرت مالی بیشتر شده و از شرایط مطلوب‌تری برخوردار می‌شود که این مساله به بخش خصوصی فشار وارد می‌کند.

وی با بیان این‌که براساس سیاست‌های مدنظر در حوزه واردات کالا و سختگیری‌های انجام شده در این بخش، خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که از واردات کالاهای بی‌کیفیت به کشور جلوگیری شده و سختگیری‌هایی در این زمینه به وجود آمده بنابراین بسیاری از واردکنندگان به تولید علاقه‌مند شده و متوجه‌اند که می‌توان بخشی از کالاهایی را که تا پیش از این به کشور وارد می‌شد در داخل تولید کنند.

رییس انجمن واردکنندگان  تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور، ادامه داد: با نگاهی که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در این بخش داشته‌اند بسیاری از شرکت‌های تجهیزات پزشکی به سمت تولید سوق یافته‌اند. مساله‌ای که در این رابطه باید به آن توجه داشت این است که باید علاوه بر تولید صرف به تولید صادرات‌ محور توجه ویژه‌ای داشته باشیم و با توجه به روابط مطلوب با کشورهای همسایه کالای خود را به این کشورها صادر کنیم.

بختیاری با اشاره به این‌که در اداره کل تجهیزات پزشکی واحدی به عنوان اداره صادرات ایجاد شده است، اظهار کرد: اداره صادرات حمایت از صادرکنندگان را در دستور کار قرار می‌دهد و اگر بتوانیم نگاه صادرات محور به تولید داخلی داشته باشیم.

درخواست بازنگری در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های تجهیزات پزشکی

وی همچنین به مقوله مالیات بر ارزش افزوده اشاره و بیان کرد: باید وزارت بهداشت به همراه سازمان امور مالیاتی بازنگری در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های تجهیزات پزشکی داشته باشد چرا که مالیات بر ارزش افزوده باید بلافاصله پس از فروش پرداخت شود و این در حالی است که مطالبات پس از حدود ۱۰ الی ۱۲ ماه پرداخت می‌شود و با توجه به گردش مالی بالای این بخش چنین رویکردی صحیح نیست.

رییس انجمن واردکنندگان تجهیزات بیهوشی و تنفسی کشور، ادامه داد: شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه تجهیزات پزشکی باید بلافاصله پس از فروش مالیات خود را پرداخت کنند و این در حالی است که مطالبات آنها پس از ماه‌ها دیرکرد به آنها پرداخت می‌شود.

بختیاری با اشاره به این‌که باید وزارت بهداشت و سازمان امور مالیاتی باید تطابقی مابین پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های خصوصی در حوزه تجهیزات پزشکی و پرداخت مطالبات توسط وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر را در دستور کار قرار دهند، عنوان کرد: باید تعادلی در این دو پرداختی به وجود آید چرا که در حال حاضر به شرکت‌های بخش خصوصی فشار مالی وارد شده و امیدواریم که این مشکل در آینده‌ای نزدیک برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha