چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 214631

یکی از نشانه های شناخته شده مشکل در کیسه صفرا رنگ روشن‌تر از حد معمول مدفوع است. همچنین، ممکن است مدفوع ظاهر گچی داشته باشد.

نشانه‌های بروز مشکل در کیسه صفرا

سلامت نیوز: یکی از نشانه های شناخته شده مشکل در کیسه صفرا رنگ روشن‌تر از حد معمول مدفوع است. همچنین، ممکن است مدفوع ظاهر گچی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، کیسه صفرا، اندام کوچکی است که زیر کبد جای گرفته، اما وظیفه ای مهم یعنی ترشح صفرا (تولید شده توسط کبد) درون روده ها و کمک به شکستن چربی ها را بر عهده دارد. با این وجود، افراد بسیاری هر ساله با کیسه صفرای خود دچار مشکل می شوند که به تغییر در رژیم غذایی یا برداشتن این اندام منجر می شود.

به گزارش "اکتیو بیت"، با توجه به عوامل خطرآفرین مانند جنسیت (زنان احتمال بیشتری دارد به مشکلات کیسه صفرا مبتلا شوند)، سن و سبک زندگی، شما ممکن است با سنگ های کیسه صفرا مواجه شوید که جریان صفرا را مسدود می سازند، یا ممکن است به طیف وسیعی از بیماری های کیسه صفرا مبتلا شوید. در هر صورت، شما نشانه هایی را تجربه خواهید کرد که چندان خوشایند نیستند. در ادامه با چند نمونه از این نشانه ها بیشتر آشنا می شویم.

درد حاد

اگر در قسمت بالا سمت راست یا میانه شکم خود درست پس از صرف یک وعده غذایی احساس درد می کنید، ممکن است به کوله سیستیت حاد مبتلا باشید، که به عنوان شایع‌ترین بیماری کیسه صفرا شناخته می شود. این بیماری معمولا به دلیل سنگ های کیسه صفرا شکل می گیرد، اما می تواند از تومورها نیز ناشی شود. درد ممکن است به اندازه شدید باشد که به سمت بالا و شانه راست نیز سرایت کند. این شرایط می تواند به یک نسخه مزمن منجر شود که از دست رفتن عملکرد کیسه صفرا را به همراه خواهد داشت.

تب

اگر تب دارید (به طور معمول با درد شکمی همراهی می شود) ممکن است با یک مشکل کیسه صفرا مواجه باشید. هنگامی که یک سنگ کیسه صفرا در ناحیه گردن این اندام گرفتار شود می تواند موجب التهاب کیسه صفرا شده و به بیماری کوله سیستیت منجر شود.

عدم درمان کوله سیستیت می تواند به عوارض جدی و گاهی اوقات تهدیدکننده زندگی، مانند پارگی کیسه صفرا، منجر شود. در این مورد برداشتن اندام رایج است.

زردی

زرد شدن پوست و قسمت سفید چشم ها می تواند نشانه ای از یک بیماری کیسه صفرا باشد. زرد شدن پوست در نتیجه فراوانی بیلی روبین در خون شکل می گیرد، که به عنوان بیماری زردی شناخته می شود.

در شرایطی که زردی می تواند ناشی از مشکلات مختلف باشد، مسائل کیسه صفرا می تواند یکی از آنها باشد. بیلی روبین به طور معمول از طریق مجاری صفراوی و همراه با مدفوع یا ادرار دفع می شود، اما مسدود شدن مجاری می تواند به تجمع آنها در بدن منجر شود که زرد شدن پوست را به همراه دارد.

رنگ غیر معمول مدفوع

یکی از نشانه های شناخته شده مشکل در کیسه صفرا رنگ روشن‌تر از حد معمول مدفوع است. همچنین، ممکن است مدفوع ظاهر گچی داشته باشد. دلیل این شرایط وجود چربی های اضافی در مدفوع است که صفرا به طور موثر آنها را تجزیه نکرده است.

اسهال

مشکل دیگر دفع مدفوع مرتبط با مسائل کیسه صفرا اسهال و مدفوع شل است، که یکی دیگر از نشانه های چربی های اضافی به درستی تجزیه نشده در دستگاه گوارش است. اسهال مکرر و طولانی مدت در میان افرادی که مشکلات کیسه صفرا دارند، شایع است. اگر به طور منظم با این مشکل مواجه هستید، مراجعه به پزشک برای شناسایی علت دقیق این شرایط ضروری است.

تکان و لرز

اگر دچار تکان و لرز شده اید و این شرایط ارتباطی با سرما ندارد، پس با یک مشکل سلامت مواجه هستید. تکان خوردن و احساس لرز می توانند نشانه ای از حمله کیسه صفرا باشند. تکان و لرز می توانند در نتیجه یک عفونت باکتریایی در کیسه صفرا شکل بگیرند. با توجه به این که چه میزان از دستگاه صفراوی توسط یک سنگ مسدود شده است، نشانه ها می توانند وخیم‌تر شوند.

حالت تهوع و استفراغ

احساس ناراحتی در معده نشانه ای شایع از تمام بیماری های مرتبط با کیسه صفرا است. اما تنها بیماری کیسه صفرای مزمن ممکن است موجب مشکلات گوارشی مانند رفلاکس اسید معده، گاز، حالت تهوع، و استفراغ شود.

فرد ممکن است احساس ناخوشی مداوم در زمانی که کیسه صفرا بیمار است را تجربه کند. احتمال دارد احساس بیماری درست پس از خوردن یک وعده غذایی بدتر شود و به طور معمول با نشانه های دیگر مانند سوزش سر دل و نفخ همراه است. همچنین، امکان تجربه سرگیجه نیز وجود دارد. اگر با هر یک از این نشانه ها مواجه هستید که از بین نمی روند به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha