یستان و بلوچستان، سرزمین اسطوره‌ای ایران که نام آن در کتاب اوستا، به‌عنوان یازدهمین سرزمینی یاد می‌شود که اهورامزدا آفریده، در شاهنامه و بسیاری متون کهن آمده‌كه به آن «ماکا» می‌گفتند .

از مروارید مكران تا كوه‌های مریخی

سلامت نیوز:سیستان و بلوچستان، سرزمین اسطوره‌ای ایران که نام آن در کتاب اوستا، به‌عنوان یازدهمین سرزمینی یاد می‌شود که اهورامزدا آفریده، در شاهنامه و بسیاری متون کهن آمده‌كه به آن «ماکا» می‌گفتند و در کتیبه بیستون نیز همین نام آورده شده ودر نوشته‌های هرودت، تاریخ‌نگار یونانی از آن به نام «گدروزیا» یادشده است. امروزه بلوچستان به محل سکونت قوم بلوچ اتلاق می‌شودوپس از اسلام این سرزمین به «مکران» معروف شد.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: استانی كه باید هفته‌ها برای دیدن صدها جاذبه‌ طبیعی و تاریخی آن وقت گذاشت. بیشترگردشگرانی كه به این استان سفر كرده‌اند، بارها و بارها به آنجا بازگشته‌اند؛ چراكه در‌ آنجا زیبایی‌هایی را دیده‌اند كه بی‌نظیر بوده است. مردمان این استان، بسیار سخت‌كوش، پرتلاش، صمیمی و مهمان‌نواز هستند. این استان شامل ۱۸ شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زابل، زابلی، زاهدان، زهک، سراوان، سرباز، سیب سوران، قصرقند، کنارک، هیرمند، نیک‌شهر، میرجاوه، نیمروز و هامون است که هر کدام به لحاظ تاریخ و موقعیت جغرافیایی دارای مناطق گردشگری و باستانی بسیاری هستند. 

11 درصد مساحت ایران در سیستان

سیستان و بلوچستان بیش از 11 درصد از مساحت كشور را تشكیل می‌دهد و وسعت این استان به‌اندازه فاصله استان قزوین تا مشهد است. شمال تا جنوب این استان به‌دلیل گستردگی از تنوع اقلیمی بالایی برخوردار است. سیستان دروازه ورود ایران به اقیانوس و آب‌های آزاد است.به‌دلیل شرایط اقلیمی مناسب جنوب استان و شمال آن، كشاورزی رونق بسیار دارد. بسیاری از میوه‌های گرمسیری كشور در حدود 40 روز زودتر از مابقی نقاط كشور در این استان برداشت می‌شود.

مرواریدی به‌نام سواحل مكران

یكی از ظرفیت‌های مغفول مانده سیستان و بلوچستان، گردشگری است. سواحل مكران دراین استان، یكی از چشم‌نواز‌ترین سواحل در دنیاست. مكران و نواحی ساحلی جنوب شرقی ایران در روزگار مادها، به ویژه سلطنت آستیاک یا ایشتوویگو (580-550 قبل از میلاد) یکی از ساتراپ‌های (استان) شرقی آن دولت بوده و به‌نام سرزمین «پاریکانیان و حبشیان آسیایی» از آن یاد شده است. در سال 545 قبل از میلاد، ایالات شرق ایران، از جمله مکران، به وسیله کوروش کبیر فتح شد. در زمان سلطنت داریوش کبیر، سرزمین ماکا یا مکران جزو ایالات فلات ایران به شمار می‌رفت.

در دوره اشکانی، به‌ویژه سلطنت مهرداد اول، سرزمین مکران نیز جزو قلمرو پارت به حساب می‌آمد. با تسلط ساسانیان، اردشیر ساسانی، کشور را به 33 ناحیه مستقل تقسیم کرد که مکران نیز یکی از آن‌ها بودوحکمران مستقل و موروثی هر ناحیه را شاه می‌گفتند. مكران یكی از خارق‌العاده‌ترین سواحل دنیاست كه درحال حاضر ناشناخته و بكر است. یكی دیگر از ویژگی‌های این ساحل سفید و نرم، امكان قدم زدن تا فاصله هزار متری در داخل دریا آن نیز با آب‌و‌هوای بسیار مطبوع همراه با رطوبت است.

كوه‌های مینیاتوری مكران

قرارگیری کوه‌های مینیاتوری در كنار ساحل، جلوه بی‌نظیری به ساحل بخشیده است. حدود 40 تا 50 کیلومتر پس از شهرستان چابهار به سمت بندرگواتر، کوه‌هایی در سمت چپ جاده نمایان می‌شود که به «کوه های مریخی» یا «مینیاتوری» معروف هستند. این کوه‌ها با توجه به منظره کاملا متفاوتی که در سمت راست جاده و رو به‌سوی دریا ایجاد کرده، یکی از زیباترین جاده‌ها و مناظر طبیعی استان سیستان و بلوچستان و بلکه ایران را خلق کرده است. این کوه ها از منحصر به فردترین کوه های ایران هستند و منظره اعجاب برانگیز و چشم نواز آن‌ها از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان محسوب می شود اما به دلیل معرفی نشدن کافی، کمتر مورد بازدید عموم قرار گرفته‌ است. کوه‌های مریخی، مناظری از کوه‌های کره ماه را برای انسان تداعی می‌کند و جنس رسوبی آن‌ها و همچنین فرسایش خاص کوه ها موجب ایجاد شیارها و تراش‌های زیبایی شده است که گویی نقاشی ماهر، آن‌ها را به تصویر کشیده است. این کوه‌ها چاک چاک هستند و اشکالی نامانوس و فاقد پوشش گیاهی دارند. به خاطر همین غیرعادی بودن‌شان، در سال‌های اخیر و در میان گردشگران، به «کوه‌های مریخی» شهرت یافته‌اند و جزو نمونه‌های بدبوم (بدلند) و پدیده بوم‌شناختی ویژه‌ای است.

گل ا‌فشان‌های خاش

همچنین یكی از ویژگی‌های خاص استان، وجود گل افشان پیرگل در نزدیكی خاش ، حصار کوه‌های تفتان است كه نمونه‌ای بی‌بدیل از آفرینش را در این منطقه به نمایش گذاشته است. گل افشان‌ها، پدیده جالب و مهیجی هستند که با جزر و مد دریا از دل زمین گل به بیرون پرتاب می‌کنند. این جاذبه طبیعی در دنیا نظیر ندارد و برای تماشای این پدیده می‌توان از هر جای دنیا گردشگر جذب کرد. همچنین بزرگ‌ترین رود بلوچستان، بمپور، از شگفت‌انگیزترین رودهای جهان به‌لحاظ گذر از زیرزمین و در دل ریگزار است كه گوشه‌ای دیگر از جذابیت‌های گردشگری این استان هست.

تفتان، تنها آتش‌فشان فعال ایران

 دامنه کوه تفتان، تنها آتش‌فشان فعال در سراسر ایران که پیوسته دود و بخار از آن متصاعد می‌شود، از دیگر شاهکارهای طبیعت این استان به‌شمار می‌رود. مناطق باستانی این سواحل، بخش دیگری از جاذبه‌های توریستی بزرگ‌ترین استان ایران به‌شمار می‌آید.

شهر سوخته؛ اولین شهر پیشرفته دنیا

در روزگاران دور که بشر تازه یک‌جا نشین شده بود، شهری در سیستان پدید آمد که به گفته‌ باستان‌شناسان به لحاظ بافت شهری، جمعیت، برنامه ریزی شهری و ... اولین شهر جهان بود. شهر سوخته و تمدن هوشمند و خلاق آن با بیش ازپنج‌هزار سال قدمت، به‌عنوان بزرگ‌ترین استقرار شهرنشینی در نیمه‌ شرقی فلات ایران، نمونه‌ای منحصر به ‌فرد و حکایت‌گر واقعی علم، صنعت و فرهنگ گذشته‌های دور این مرز و بوم است. شهر سوخته در ۵۶ کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه جاده زابل - زاهدان واقع شده است. این شهر در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه‌گذاری شده و مردم این شهر در چهار دوره بین سال‌های 1800 تا 32۰۰ قبل از میلاد، در آن سکونت داشته اند. محوطه باستانی شهر سوخته در هزاره دوم و سوم قبل از میلاد، توسط مهاجرانی كه از چهار گوشه به ‌آن مهاجرت كرده‌اند، بنا شده است.سند یا کتیبه ای که نام واقعی و قدیمی این شهر را مشخص کند، هنوز به دست نیامده و به دلیل آتش سوزی در دو دوره زمانی بین سال های 2750 تا 3200 قبل از میلاد، «شهر سوخته» نامیده می شود.«کلنل‌بیت» یکی از ماموران نظامی بریتانیا از نخستین کسانی است که در دوره قاجار و پس از بازدید از سیستان به این محوطه اشاره کرده و نخستین کسی است که در خاطراتش این محوطه را شهر سوخته نامیده و آثار باقیمانده از آتش سوزی را دیده است. پس از او «سر اورل- اشتین» با بازدید از این محوطه در اوایل سده حاضر، اطلاعات مفیدی در خصوص این محوطه بیان کرده است. بعد از او شهر سوخته توسط باستان‌شناسان ایتالیایی به سرپرستی«مارتیسو توزی» از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ مورد بررسی و کاوش قرار گرفت.شهر سوخته دارای تشکیلات مرتب و منظمی بوده و از بعد سازماندهی اجتماعی نیز جزو شهر‌های پیشرفته‌ زمان خود بوده است. وجود نظام مرتب و منظم آب‌رسانی و تخلیه‌ فاضلاب، دانش پزشکی پیشرفته و صدها عامل دیگر بر اهمیت این منطقه افزوده است. برای نخستین بار در شهر سوخته یك چشم مصنوعی متعلق به 4800 سال پیش كشف شد؛ این چشم مصنوعی متعلق به زنی 25 تا 30ساله بوده که در یکی از گورهای شهر سوخته مدفون شده بوده است. روی جمجمه زن صاحب چشم مصنوعی شهر سوخته، چشم مصنوعی دیده میشود.شهر سوخته با قدمت پنج هزار ساله ثبت جهانی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha