معاون آموزشی مركز ملی مطالعات اعتیاد گفـت: یكی از اولویت‌های استراتژیك كشور باید آموزش لایه‌های میانی درمانی باشد، در این صورت می‌توان در درمان معتادان به موفقیت‌های بیشتری دست یافت.

مصرف كنندگان شیشه، یك سوم تخت‌های روانپزشكی بیمارستان‌ها را اشغال كرده‌اند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ا، دكتر آذرخش مكری در حاشیه برگزاری دهمین كنگره انجمن روانپزشكان افزود: هزینه‌های روان درمانی اعتیاد در مقایسه با هزینه‌های درمانی دیگر چندان زیاد نیست، البته باید در جهت كاهش هزینه‌ها تلاش كنیم. به همین منظور لازم است، نیروهایی كه از لحاظ تحصیلات دارای سطح پایین‌تری هستند آموزش داده شود.

این روانپزشك درباره احتمال برگشت علائم اعتیاد پس از ترك اظهار كرد: سه تا شش ماه پس از ترك شیشه، علائم این اعتیاد فروكش می‌كند، اما بسیاری از افراد پیش از فرا رسیدن شش ماه، دوباره مصرف شیشه را آغاز می‌كنند.

وی افزود: درمان علائم روانپزشكی استعمال مواد مخدر و جلوگیری از تمایل فرد به مصرف مجدد این مواد اهمیت زیادی دارد كه جلوگیری از تمایل به مصرف مجدد تنها با درمان دارویی امكان پذیر نیست، بلكه كار گروهی برای درمان این افراد نیاز است.

مكری درباره هزینه بر بودن درمان همه جانبه افرادی كه اعتیاد خود را ترك كرده‌اند به ایسنا گفت: هزینه‌های درمان این افراد در مقایسه با خساراتی كه یك معتاد می‌تواند به جامعه بزند، قابل توجه نیست. علاوه بر آن سایر درمان‌های پزشكی كم هزینه نیست، بنابراین باید جامعه را قانع كرد كه هزینه درمان افراد ترك كرده را بپردازد.

این روانپزشك درباره جلسات گروه «NA» با افراد ترك كرده اظهار كرد: نقطه قوت NA ساعات زیاد جلساتی است كه با افراد ترك كرده برگزار می‌كند، چرا كه بخشی از درمان روانی اعتیاد مربوط به ساعات زیاد مشاوره است.

وی با بیان این كه درمان یك معتاد ممكن است چندین سال طول بكشد، اظهار كرد: آگاه سازی دولتمردان در زمینه روان درمانی اعتیاد بسیار مهم است، آنان همان گونه كه هزینه‌های تخت بیمارستانی را پرداخت می‌كنند، باید در زمینه روان درمانی معتادان نیز اقداماتی را انجام دهند بنابراین هزینه‌های روان ‌درمانی آنان باید زیر پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار گیرد، چرا كه جامعه از درمان این افراد سود می‌برد.

وی افزود: اقداماتی در این زمینه در حال شكل گیری است، اما همچنان روان درمانی اعتیاد تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارد، این در حالی است كه اگر می‌خواهیم جامعه سالمی داشته باشیم، باید معتادان را درمان كنیم. در این شرایط اگر معتاد توانایی پرداخت هزینه‌های درمانی خود را ندارد، جامعه باید این كار را انجام دهد. برای عملی كردن این موضوع باید كارت‌های بیمه صادر شود و مراكز ارائه دهنده خدمات طبقه بندی شوند.

مكری درباره رابطه روانپزشكی و اعتیاد اظهار كرد: هنگامی كه استفاده از مواد مخدر سنتی رواج یافت، احساس می‌شد كه روانپزشكی و اعتیاد حوزه‌های متفاوتی هستند، ولی با رواج موادی مانند شیشه حوزه‌های اعتیاد و روانپزشكی هم دیگر را تحت تاثیر قرار دادند، هر چند كه به طور سنتی اعتیاد از زیر شاخه‌های روانپزشكی به شمار می‌رفت.

وی افزود: مصرف شیشه می‌تواند تمام علائم روانپزشكی مانند افسردگی، جنون و پرخاشگری را در فرد ایجاد كند و فرد معتاد پس از مدتی به اختلالات شخصیتی و حافظه دچار شود. البته رواج این نوع مواد مخدر باعث درك عمیق‌تر روانپزشكی شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در ادامه گفت: با رواج مواد مخدر صنعتی، درمان اعتیاد نیز پیچیده‌تر شده است، چرا كه بیشتر این نوع اعتیادها با دارو درمانی صرف بهبود پیدا نمی‌كنند بلكه نیاز به بازتوانی، روان درمانی، خانواده‌ درمانی و آموزش‌های مهارتی پایه دارند. در واقع ایده اول بسیاری از درمان‌های روانپزشكی از درمان معتادان به دست آمده است.

مكری با بیان این كه مصرف كنندگان شیشه یك سوم تخت‌های روانپزشكی بیمارستان‌ها را اشغال كرده‌اند، اظهار كرد: بسیاری از جرم‌ها به علت استعمال این نوع مواد مخدر به وقوع می‌پیوندد، بنابراین مصرف شیشه، سیستم‌ جنایی و ارتكاب جرم را نیز دستخوش تغییر كرده است.

وی درباره سن آغاز مصرف شیشه در ایران گفت: میانگین سنی آغاز استعمال شیشه 25 سال است، این در حالیست كه میانگین سنی آغاز مصرف مواد افیونی 31 سال است، البته در سال‌های اخیر زنان به مصرف شیشه تمایل بیشتری پیدا كردند. از سوی دیگر جوانان شهری افرادی هستند كه بدون سابقه استعمال مواد مخدر دیگر بیشتر احتمال دارد به مصرف شیشه رو بیاورند.

معاون آموزشی مركز ملی مطالعات اعتیاد درباره نقش مدارس در آموزش كودكان و نوجوانان در زمینه اعتیاد اظهار كرد: آموزش عمومی و برنامه‌های پیشگیری اولیه لازم است، ولی كافی نیست. نشانه‌های مصرف مواد را نیز باید همه بشناسند، ولی این مورد نیز كفایت نمی‌كند، بلكه سیستم‌های مددكاری و حمایت‌های اجتماعی باید در شرایط مطلوبی باشد. در این زمینه رسانه‌های جمعی می‌توانند نقش موثری را ایفا كنند.


مكری در پایان، درباره شایع‌ترین مواد روانگردان اظهار كرد: در همه دنیا پرمصرف‌ترین ماده مخدر، حشیش است، اما شیشه و كراك بیشترین آسیب را به فرد معتاد می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha