یك متخصص طب كار و بیماری‌های شغلی در پی افزایش آلودگی هوای تهران، بویژه افزایش آلاینده ذرات معلق نسبت به آسیب‌های مختلف ریه به دنبال استنشاق این ذرات هشدار داد و گفت: ماسك‌های كاغذی مقاومتی برابر این ذرات ندارند.

به گزارش سلامت نیوز دكتر سیداكبر شریفیان، عضو هیات علمی گروه طب كار دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به آلودگی هوا در فضای باز و فضای بسته گفت: آلودگی هوا مربوط به هوای باز در فصل زمستان به صورتی واضح‌تر خود را نشان می‌دهد. مراکز بین‌المللی 5 ماده مونوکسیدکربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ازن و ذرات معلق 10 میکرون به پایین را به عنوان 5 شاخص اصلی آلودگی هوا تعریف کرده‌اند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، گفت: در میان آلاینده‌های هوایی، ذرات معلق كمتر از 10 میكرون قابلیت رسیدن به مجاری تنفسی دور دست در ریه را دارند. این ذرات از منابع مختلف مانند حركت لاستیك روی سطح خیابان‌، سوزاندن چوب، ذرات آجر و ماسه در ساختمان سازی و ... تولید و در هوا منتشر می‌شوند كه ممكن است پس از مدتی به صورت ذراتی سیاه در سرفه و خلط فرد مشاهده شود.

به گفته شریفیان، در صورت ورود ذرات معلق كمتر از 10 میكرون به حبابچه‌های ریه در سیستم تنفسی و تخریب این حبابچه‌ها ممكن است فرد به خفگی دچار شود. به این ترتیب از آنجا كه ذرات معلق كمتر از 10 میكرون از مواد شیمیایی گوناگون تشكیل می‌شود، مواجهه ریه با این مواد شیمیایی می‌تواند آسیب‌های مختلف ریه از جمله سرطان‌های ریه و در نهایت مرگ و میر در اثر استنشاق هوای آلوده را به دنبال داشته باشد.

 دی‌اكسید نیتروژن؛ مهم‌ترین آلاینده آلودگی هوا در منازل

 عفونت‌های مكرر تنفسی در كودكان از عوارض آلاینده دی‌اكسید نیتروژن در منازل است

این متخصص طب کار از دی اکسید نیتروژن نیز به عنوان مهم‌ترین آلاینده آلودگی هوای درون فضای منازل نام برد و گفت: در فصل سرما به منظور ذخیره انرژی به گرفتن درزهای در و پنجره‌ها تاکید می‌شود. عملا تهویه هوا میان منزل و بیرون از آن صورت نمی‌گیرد. دی اکسید نیتروژن از چند منظر زیان‌های مهمی به بدن وارد می‌کند که از جمله آنها عفونت‌های مکرر تنفسی در کودکان است؛ چرا که این گاز سیستم دفاعی مجاری تنفسی و مجاری گوش را مختل می‌کند. بر این اساس اغلب مادرها در فصل زمستان از گوش‌ درد و عفونت‌های مجاری تنفسی کودکان خود گله دارند.

وی در ادامه با اشاره به استفاده از انواع ماسک‌ها از جمله ماسک‌های کاغذی به منظور مقابله با عوارض ناشی از آلودگی هوا به ایسنا، گفت: مونوکسیدکربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ازن 4 ماده شیمیایی آلاینده هوا هستند که هیچ ماسک کاغذی یا پارچه‌ای نمی‌تواند از آنها جلوگیری کند. استفاده از ماسک‌های کاغذی به منظور مقابله با عوارض ناشی از آلودگی هوا، خلاف قطعی علمی و عملی است. استفاده از ماسك‌های شیمیایی فیلتردار در برابر جلوگیری از ورود گرد و غبار و آلودگی هوا در سیستم تنفسی مقاومت بیشتری دارند. همچنین در هوای آلوده پوشاندن دهان و بینی با پارچه نسبتا مرطوب توصیه می‌شود.

كهنسالان، خردسالان و مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی در وضعیت آلودگی هوا قرار نگیرند

شریفیان، خردسالان و کهنسالان را از عمده گروه‌های آسیب پذیر آلودگی هوا عنوان كرد و گفت: آلودگی هوا در این دو سر طیف عمر بسیار مشکل زاست؛ چرا که دفاع ریه در این دوران ضعیف است. همچنین مبتلایان به آسم، بیماری‌های انسدادی ریه، بیماران قلبی ــ عروقی، سیگاری‌ها از جمله افراد آسیب‌پذیر در برابر آلودگی هوا هستند كه توصیه می‌شود در وضعیت آلودگی هوا قرار نگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha