شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 214753

تابستان ۹۶ زمانی است که اعضای شوراهای پنجم کار خود را آغاز می‌کنند یکی از مهمترین مقوله‌ها در حوزه مدیریت شهرها، محیط زیست است. در سال‌های اخیر به دلیل افزایش معضلات محیط زیستی به ویژه آلودگی هوا، توجه‌ها به این موضوع بیشتر شده است. یکی از مهمترین نهادها که پیگیری و مدیریت این بحران را بر عهده دارد شوراهای شهر است. مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است تغییر مبلمان شهری از جمله موضوعاتی است که باید در اولویت این پارلمان‌های محلی قرار گیرد.

۴ اولویت محیط زیستی برای شوراهای شهر پنجم

سلامت نیوز: تابستان ۹۶ زمانی است که اعضای شوراهای پنجم کار خود را آغاز می‌کنند یکی از مهمترین مقوله‌ها در حوزه مدیریت شهرها، محیط زیست است. در سال‌های اخیر به دلیل افزایش معضلات محیط زیستی به ویژه آلودگی هوا، توجه‌ها به این موضوع بیشتر شده است. یکی از مهمترین نهادها که پیگیری و مدیریت این بحران را بر عهده دارد شوراهای شهر است. مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است تغییر مبلمان شهری از جمله موضوعاتی است که باید در اولویت این پارلمان‌های محلی قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محمد درویش ، با اشاره به چهار موضوعی که باید در اولویت شوراهای شهر قرار گیرد،اظهارکرد: مهم‌ترین موضوعاتی که باید در دستور کار شورای پنجم قرار گیرد علاوه بر تغییر مبلمان شهری، حل و فصل معضل تفکیک زباله و تبدیل آن به مواد بازیافتی است به طوری که نیازی به دفع و سوزاندن زباله نباشد.

وی با بیان اینکه شوراها باید در گام بعدی با اتخاذ تدابیر و اعمال قوانین، مانع تخریب ساختمان‌های زیر ۶۰ سال قدمت شوند، گفت: شوراها باید تمهیداتی بیندیشند تا سوداگرانی که این تخریب‌ها را انجام می‌دهند مورد پیگرد قرار گیرند و جلوی آن‌ها گرفته شود همچنین از هر نوع تغییر کاربری اراضی و تبدیل باغ‌های شهری به ساختمان جلوگیری شود.

مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در مدیریت شهری باید به سمتی حرکت کنیم که شاهد ایجاد ساختمان‌های سبز باشیم؛ ساختمان‌هایی که اتلاف انرژی در آن‌ها کم است و نیازی به مصرف انرژی برای خنک شدن در تابستان و گرم شدن در زمستان ندارند و به عبارتی Green Building (ساختمان سبز) نامیده می‌شوند.

درویش با بیان اینکه متاسفانه در دوره‌های قبلی شوراها خالی از متخصصان بودند، تصریح کرد: در دوره‌های سابق، شوراها تحت تاثیر فضاهای سیاسی بودند و افرادی که وارد شورا شدند اصولا برای این کار ساخته نشده بودند، بنابراین نه تنها نتوانستند نظارت خوبی بر عملکرد شهرداری‌ها داشته باشند و شهردار خوبی انتخاب کنند بلکه حتی خود مخرب و مشوق تخریب بودند و در عمل فسادهای گسترده از دل شوراها بیرون آمد.

حذف خودرو محوری در مدیریت شهری

وی با تاکید بر اینکه مردم تحمل ندارند در شورای پنجم نیز شاهد سیاست‌بازی و جناح‌بازی باشند، گفت: سوگیری اعضای شوراها باید به نفع مردم باشد. لازم است شوراها به سمت انسان‌محوری و حذف خودرو محوری در مدیریت شهری حرکت کنند. اولویت اول نیز باید توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی و ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری و پیاده‌راه باشد.

مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت حذف خودرومحوری در شهرها تصریح کرد: بر اساس آخرین گزارش‌های وزارت بهداشت و درمان، در ایران ۹۳ درصد زنان و ۸۶ درصد مردان با معضل کم‌تحرکی روبه‌رو هستند که این مشکل باعث افزایش دیابت، کبد چرب، فشار خون، سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های ریوی شده است و سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضربه می‌زند؛ این درحالیست که شهر اگر به درستی مدیریت شود و مبلمان صحیحی داشته باشد، می‌توان بار عمده‌ای از این خسارات بهداشتی و درمانی را کاهش داد.

درویش در پایان تاکید کرد: نیاز است اعضای شوراها حتما از متخصصان کارآزموده در حوزه شهرسازی استفاده کنند و مشاوران خوبی را برگزینند. سمن‌های محیط زیستی نیز می‌توانند در این زمینه پایشگر عملکرد اعضای شورا باشند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha