با خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس، آینده حیات انسان روی کره زمین زیر سوال می‌رود.

عاقبت تصمیم ضدزیست‌محیطی ترامپ؛ بحران سیاره‌ای نزدیک است

سلامت نیوز: با خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس، آینده حیات انسان روی کره زمین زیر سوال می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، سه‌شنبه، ۱۸ آبان ۹۵؛ متخصصان تغییراقلیم در مراکش جمع شده‌اند تا به دنبال راه‌حلی برای نجات زمین از گرمایش باشند، اما این‌بار آنها استرس عجیبی دارند، استرسی که عامل آن فقط تغییراقلیم نبود؛ آنها وحشت داشتند که دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ایالت‌ متحده آمریکا انتخاب شود و اعتقادات زیست محیطی او آینده حیات بشر را روی کره‌زمین زیر سوال ببرد.

کابوس آنها طی چند ماه واقعیت تبدیل شد، فردای آن روز ترامپ رئیس‌جمهور ایالت متحده آمریکا شد و امروز صبح او اعلام کرد که آمریکا از توافق‌اقلیمی پاریس خارج می‌شود.

او در پیامی از کاخ سفید گفت: براساس تعهداتم و برای حفاظت از آمریکا اعلام میکنم که ایالات متحده از توافقنامه آب و هوایی پاریس خارج می شود. به عنوان كسی كه عمیقا به محیط‌زیست اهمیت می دهد، نمی توانم با وجدان راحت از توافقی حمایت كنم كه برای امریكا یک تنبیه است. برای حمایت از شهروندان امریكایی از توافق پاریس خارج می شویم. ما از این توافق خارج می شویم اما مذاكرات جدیدی را شروع می كنیم تا ببینیم می توانیم به توافق دیگری (در این رابطه) برسیم.

آمریکا؛ دومین تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در جهان

خروج ایالت‌ متحده آمریکا از توافق‌اقلیمی پاریس اتفاقی است که نه تنها به آمریکا بلکه به همه‌ کشورهای دنیا و نسل‌های آینده آسیب وارد می‌کند، بر اساس آمارهای مختلف ایالت متحده آمریکا بعد از چین دومین تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است و حدود 15درصد‌ گاز‌های گلخانه‌ای جهان توسط این کشور انتشار پیدا می‌کند.

این یعنی تصمیم جدید دونالد ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا از توافق پاریس خارج شود و تعهداتش را در توافق پاریس عمل نکند راه را برای مقابل با گرمایش‌جهانی و رسیدن به هدف اصلی توافق پاریس را بسیار سخت می‌کند.

پیش از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، خالد پیتز، مدیر سیاسی ملی گروه های زیست محیطی آمریکا در رابطه با عقاید دونالد ترامپ درباره تغییر اقلیم در بیانیه ای نوشته بود: «رهبران جهان تغییر می کنند، اما رد کردن کلی علم توسط دونالد ترامپ تغییری نکرده است، یخ های قطبی معامله نمی‌کنند و همچنین ارتفاعات دریاها. اگر ترامپ انتخاب شود، شکست او در کتمان تغییر اقلیم می تواند منجر به یک بحران سیاره ای شود.»

گرم شدن کره‌زمین پیامدهای زیست‌محیطی زیادی مثل خشکسالی، افزایش حوادث طبیعی، افزایش بیماری‌ها، به زیر آب رفتن برخی از شهرهای ساحلی، طوفان های گرد و خاک در مناطق خشک، تشدید خشکسالی و ... دارد. مهم اینکه کشورهای ضعیف نسبت به این پدیده آسیب‌پذیرتر هستند، هرچند که کشورهای توسعه یافته‌ای مانند آمریکا هم آسیب زیادی از تغییر اقلیم می‌بینند.

بر اساس تحقیق دانشگاه جورجیا که به تازگی در مجله نیچر منتشر شده، با ادامه روند گرمتر شدن کره زمین امکان دارد شهرهای ساحلی زیادی از آمریکا زیر آب بروند و این یعنی تا پایان قرن ایالت متحده ممکن است 13 میلیون پناهنده تغییراقلیم داشته باشد.

گازهای گلخانه ای

 

توافق پاریس چه بود و آمریکا چه تعهداتی داده بود؟

سال 2015 میلادی بود که در پاریس سران جهان به توافقی رسیدند تا جلوی گرمتر شدن کره‌زمین را بگیرند؛ هدف اصلی این توافق این بود که تا سال 2030 دمای کره زمین نهایتا 2درجه افزایش پیدا کند. برای رسیدن به این هدف کشورها هر کدام تعهد دادند به میزانی که خودشان انتخاب کرده بودند جلوی تولید گازهای گلخانه‌ای را بگیرند.

آمریکا هم به عنوان دومین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در این توافق تعهدات مهمی داده بود؛ ایالت متحده آمریکا در توافق‌اقلیمی پاریس ضمانت داده بود که میزان تولید گازهای گلخانه‌ای خود را نسبت به سال 2005 ، 26 تا 28 درصد کاهش دهد.

در واقع با وجود اینکه ترامپ توافق پاریس را یک تنبیه برای آمریکا دانسته اما در این توافق تعهد کشورهای برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای بیشتر از آمریکا است:

نام کشور

میزان توید گازهای گلخانه ای در جهان (درصد نسبت به جهان )

میزان متعهد شده برای کاهش گاز گلخانه ای

زمان انجام تعهد

چین

25

60 تا 65 درصد نسبت به میزان سال 2005

سال 2030

ایالت متحده آمریکا

14

26 تا 28 درصد نسبت به میزان سال 2005

هدف دوم: 80 درصد

سال های 2025 و 2080

اتحادیه اروپا

10.16

40 درصد نسبت به میزان سال 1990

سال 2030

هند

7

33 تا 35 درصد نسبت به میزان سال 2005

سال 2030

روسیه

5.35

70 تا 75 درصد نسبت به میزان سال 1990

سال 2030

ژاپن

3.11

26درصد نسبت به سال 2013

سال 2030

برزیل

2.34

37 درصد نسبت به میزان سال 2005

سال 2030

ایران

1.65

12 درصد

سال 2030

کانادا

1.65

30 درصد نسبت به میزان سال 2005

سال 2030

ترکیه

0.97

21 درصد

سال 2030

توافق‌پاریس دیگر به هدفش نمی‌رسد؟

با خروج ایالت متحده آمریکا از توافق‌نامه پاریس حرف و حدیث‌های زیادی در رابطه سرانجام و نتیجه این توافق وجود دارد؛ بر اساس تحقیقی که در سال 2016 توسط مجله نیچر منتشر شده است، حتی اگر آمریکا در اعلام حضورش در توافق‌ پاریس تاخیر کند هدف این توافق دست نیافتنی می‌شود.

البته بسیاری بر این باورند که با حضور آمریکا هم این توافقنامه نمی‌توانست به اهدافش برسد، محسن ناصری مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا در این رابطه به خبرآنلاین گفت: به نظر می‌رسد با خروج آمریکا توافق‌ پاریس ادامه داشته باشد، همین الان هم هدف دو درجه‌ای تامین نمی‌شود اما با اداکه ندادن توافق پاریس نباید خودکشی دست‌جمعی کنیم  به نظر می‌رسد از امروز کشورهای دیگر اقدامات پر رنگتر انجام دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد با تعهدهای کنونی کشورها و با در نظر گرفتن حضور آمریکا در توافق پاریس دمای کره زمین بازهم 3 درجه سلسیوس افزایش پیدا می‌کند، از سویی خروج آمریکا از توافق پاریس شرایط را بدتر می‌کند یعنی یخ‌های قطبی بیشتری آب می‌شوند، سیل‌های بیشتری می‌آید، خشکسالی‌ها افزایش پیدا می‌کند و ...

خروج آمریکا از توافق‌پاریس 4 سال زمان می‌برد

اما خروج ایالت متحده آمریکا از توافق‌اقلیمی پاریس روالی یک شبه ندارد، ۴ سال طول می‌کشد. دولت ترامپ تصمیم گرفته که آمریکا بر اساس مکانیزم خود توافقنامه از آن خارج شود و بر اساس این مکانیزم 4 سال دیگر یک روز بعد از انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا، این کشور از توافق‌ اقلیمی پاریس خارج می‌شود، البته رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند مریکا را دوباره به این توافق‌نامه برگرداند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز خروج ایالت متحده آمریکا از توافق پاریس به معنای خروج  این کشور از کنوانسیون تغییر اقلیم نیست و آمریکا می‌تواند در جلسات بعدی شرکت کند. البته ترامپ گفته است که نمی‌خواهد همه تعهدهای قبلی که در زمینه توافق‌پاریس بوده اند را اجرایی کنند.

در این رابطه در بند 28 توافق‌نامه پاریس آمده است:

1- سه سال بعد از زمانیکه این توافقنامه برای یک كشور لازم الاجرا (سال 2016 برای آمریکا) شد، آن كشور می‌تواند با ارائه اطلاعیه كتبی  از این توافقنامه صرفنظر كند.

2- زمانی كه كشوری از توافقنامه صرفنظر می كند، لغو توافق آن كشور از تاریخ اطلاعیه كتبی برای یک سال آغاز می‌شود و یا طی روزهای بعد از این تاریخ، طبق آنچه در اطلاعیه آمده است، صورت می گیرد. ( تاریخ صرفنظر باید از زمان وصول اطلاعیه كتبی اسناد باشد و یا روزهای بعد از آن كه در آن اطلاعیه كتبی قید شده است. )

ناصری، مدیر طرح ملی تغییرات آب و هوا در این رابطه به ایسنا گفته است: طبق این مواد هر کشوری رسما قصد خروج از توافق نامه را داشته باشد؛ باید در اجلاس سالیانه تغیرات اقلیمی (در نزدیک‌ترین کوپ برگزار شده) تصمیم خود را به طور رسمی اعلام کند و بعد از یک دوره زمانی یک ساله، حداقل سه سال طول می‌کشد که این خروج شکل بگیرد و گمان می‌کنم بعد از اعلام رسمی و گذشت بازه یک ساله لزومی ندارد که این کشور به تعهدات خود عمل کند.

او همچنین در رابطه با اینکه آیا سیستم دولتی آمریکا می‌تواند جلوی تصمیم ترامپ را بگیرد یا نه گفت: برخی تصمیماتی که ترامپ در این مدت گرفته، دادگاه‌های قانون اساسی و فدرال آن را متوقف کرده اند. اینکه آیا این اتفاق در مورد توافق نامه پاریس نیز می‌افتد یا نه؟ و آیا .مجلس سنا و مجلس نمایندگان عکس‌العملی به این موضوع نشان می‌دهند، مواردی است که تا یکی، دو هفته آینده مشخص می شود


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha