شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 214819

حفاظت مالی مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات از اهدافی بوده که دولت یازدهم با اجرای طرح تحول سلامت از اردیبهشت سال 93 سعی در رسیدن‌ به آنها کرده است.

پیش نیازهای ادامه طرح تحول سلامت

سلامت نیوز: حفاظت مالی مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات از اهدافی بوده که دولت یازدهم با اجرای طرح تحول سلامت از اردیبهشت سال 93 سعی در رسیدن‌ به آنها کرده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان در ادامه نوشت: بر اساس این طرح قرار بود سهم پرداختی از جیب مردم برای دریافت خدمات درمانی تا 30 درصد کاهش یابد که حالا وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس می‌گویند این کاهش تا 32 درصد بوده است؛ به طوری که باعث شده کارشناسان نقطه قوت این طرح را کاهش پرداخت از جیب مردم بدانند. با این حال این طرح هنوز کامل اجرا نشده و برای ادامه حیاتش در دولت آینده نیازمند آن است تا مابقی طرح به طور کامل اجرا شود. طرح پزشک خانواده، نظام ارجاع و پرونده سلامت الکترونیک جزئی از این طرح بوده که  اجرا نشدن آنها باعث محقق نشدن بسیاری از اهداف طرح تحول شده که یکی از آنها افزایش هزینه‌ها بوده است. آمارها می‌گویند این طرح در طول سه سال گذشته هزینه‌کردی برابر با 131 هزار میلیارد تومان داشته است. در این میان پرداخت بخش اعظم این هزینه‌ها به عهده سازمان‌های بیمه‌گر گذاشته شد اما به دلیل بالا  رفتن هزینه‌‌های این طرح، این سازمان‌ها تاخیرهای طولانی مدتی را در پرداخت معوقات بیمارستان‌ها داشته‌اند.

 یکسان‌سازی دفترچه‌‌ها و جداشدن منابع درمانی سازمان تامین اجتماعی به جای تجمیع
  در همین زمان بود که وزارت بهداشت لازمه ادامه طرح تحول را تجمیع همه ‌سازمان‌های بیمه‌ای عنوان کرد تا اعتبارات در یک‌جا جمع شود و بسیاری از هزینه‌ها کاهش یابد. موضوعی که سازمان‌های بیمه‌گر به ویژه سازمان تامین اجتماعی مخالف آن بودند. با این حال تجمیع بیمه‌ها در مجلس شورای اسلامی رای نیاورد. اما بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید اگرچه طرح تجمیع بیمه‌ها در مجلس رای نیاورده است اما طرح یکسان‌سازی دفترچه‌های بیمه در دستور کار قرار گرفته و هم‌اکنون در حال انجام است.

 یکسان‌سازی دفترچه‌های بیمه تا 2 ماه آینده
در حال حاضر پنج میلیون همپوشانی دفترچه‌ای در کشور وجود دارد. به این معنی که یک نفر دارای چند دفترچه از ارگان‌های مختلف است‌. به گفته بنیادی‌، کار یکسان‌سازی دفترچه‌‌ها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال انجام است و تا دو ماه دیگر به پایان می‌رسد و با این کار سرو‌سامانی به دفترچه‌‌ها داده می‌شود. در این میان قرار شده است منابع بیمه سلامت و بخش درمانی سازمان  تامین اجتماعی به حساب‌های جداگانه‌‌ای ریخته شود که بنیادی معتقد است با این کار تامین اجتماعی می‌تواند پیش‌بینی درستی از میزان پرداختی‌های خود به بیمارستان‌ها داشته باشد تا بیمارستان‌‌ها هم از سردرگمی‌های بحث پرداخت به ویژه حقوق و کارانه‌دار رها شوند. تا پیش از این اعتبارات مربوط به بخش درمان با سایر اعتبارات سازمان تامین اجتماعی در حساب یکسانی ریخته می‌شد.

 کاهش هزینه‌های سلامت با اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع
با این حال طی این دو سال، خدمات مربوط به سطح اول خدمات با بهبود نسبی خوبی مواجه بوده است، اما برای حرکت به سمت سطح دوی خدمات لازم است طرح‌های پزشک خانواده، نظام ارجاع و طرح پرونده الکترونیک به طور کامل اجرا شود. البته در این میان وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس می‌گویند اقدامات مناسبی در این باره انجام شده است. در حال حاضر طرح پزشک‌خانواده در دو استان فارس و مازندران به صورت پایلوت در حال انجام است. به گفته کارشناسان 80 تا 85 درصد خدمات درمان در سطح اول یعنی پزشکان عمومی قابل تشخیص و درمان است و تنها 10 درصد بیماران نیازمند ویزیت پزشک متخصص و پنج درصد نیازمند ویزیت پزشک فوق‌تخصص هستند. اجرا شدن طرح پزشک خانواده نه‌تنها با مراجعه مردم به پزشکان عمومی از میزان هزینه‌های طرح تحول سلامت می‌کاهد؛ بلکه بستری برای‌ طرح نظام ارجاع و حرکت به سمت سطح دوی خدمات فراهم می‌شود. با این حال بنیادی می‌گوید امسال هفت هزار پزشک استخدام می‌شوند و همچنین  امکانات و تعداد خانه‌های بهداشت برای ارائه سطح اول خدمات کامل شده است.

 اجرای طرح پرونده الکترونیک مقدمه اجرای طرح پزشک خانواده
در این میان اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع بدون اجرای طرح پرونده‌‌های الکترونیک اجرایی نخواهد شد. پیش از این احمد حمزه، عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با تایید این موضوع گفته بود که  اجرایی نشدن نظام ارجاع سلامت به مهیا نبودن زیرساخت‌های لازم مانند نبود زیرساخت مخابراتی برای استفاده از اینترنت در روستا‌ها مرتبط است. نبود اینترنت در روستا‌ها باعث شده است پزشکان نتوانند پرونده الکترونیک بیماران را ببینند و این امر باعث می‌شود نظام ارجاع در همان سطح یک؛ یعنی در خانه‌های بهداشت، درمانگاه‌های روستاها و شهرهای کوچک باقی بماند. در واقع اجرای  پرونده الکترونیک سلامت مقدمه اجرای سیستم ارجاع و پزشک خانواده است که طبق گزارش‌های کسب شده از خانه‌های بهداشت در روستاها، پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده اما عملیات اجرایی در مورد آن انجام نشده است. بهروز بنیادی در این باره افزود که در حال حاضر پرونده الکترونیک 50 تا 60 میلیون نفر در سراسر کشور آماده شده و خانه‌های بهداشت به آنها دسترسی دارند و ظرف یک سال آینده  یا در نهایت تا پایان سال 97 انجام می‌شود. اما همان‌طور که گفته شد لازمه آن قرار گرفتن آنها در سامانه‌ای مشخص برای دسترسی در نقاط دیگر به وسیله اینترنت است. در این میان یک ماه پیش هم حسن قاضی‌زاده‌هاشمی از ساخت و افتتاح کلینیک‌های تخصصی ویژه با حضو متخصصان برای ارائه خدمات در سطح دو خبر داد؛ موضوعی که بنیادی هم آن را لازمه سطح دو خدمات می‌داند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha