دیابت یك بیماری مزمن است كه در صورت عدم فعالیت صحیح غده پانكراس بروز می‌كند. در این وضعیت پانكراس قادر نیست به اندازه كافی انسولین تولید كند و یا سلول‌های بدن نمی‌توانند به طور موثر از انسولینی كه پانكراس تولید می‌كند، استفاده كنند.

بیش از 220میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند
سلامت نیوز: سازمان جهانی بهداشت با تاكید بر اهمیت افزایش اطلاع رسانی جهانی درباره بیماری دیابت، عوامل خطرزا و راه‌های پیشگیری از آن گزارش داد: در حال حاضر بیش از 220 میلیون نفر در سراسر جهان به «دیابت» مبتلا هستند.

به گزارش ایسنا، كارشناسان بهداشتی این سازمان هشدار دادند: اگر اقدام پیشگیرانه فوری در این زمینه صورت نگیرد، این آمار تا سال 2030 بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت. به علاوه بر اساس این آمار، بیش از 80 درصد از مرگ و میرهای ناشی از دیابت در كشورهای كم درآمد با درآمد متوسط رخ می‌دهد.

به گزارش سایت سازمان جهانی بهداشت، دیابت یك بیماری مزمن است كه در صورت عدم فعالیت صحیح غده پانكراس بروز می‌كند. در این وضعیت پانكراس قادر نیست به اندازه كافی انسولین تولید كند و یا سلول‌های بدن نمی‌توانند به طور موثر از انسولینی كه پانكراس تولید می‌كند، استفاده كنند.

بر همین اساس، افزایش قند خون عارضه معمولی ناشی از دیابت كنترل نشده است كه به مرور زمان آسیب‌های جدی به بسیاری از دستگاه‌ها و اعضای بدن به ویژه‌ اعصاب و عروق وارد می‌كند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود پنج درصد از كل مرگ و میرهای جهانی كه در هر سال رخ می‌دهد، ناشی از دیابت است. همچنین 80 درصد از بیماران مبتلا به دیابت در كشورهای كم درآمد یا با درآمد متوسط زندگی می‌كنند. بر اساس این گزارش، اكثر مبتلایان به دیابت در این كشورها از گروه سنی 45 تا 64 سال هستند.

كارشناسان بین‌المللی پیش‌بینی‌ ‌كرده‌اند كه در صورت عدم اقدام سریع برای پیشگیری و درمان، آمار قربانیان دیابت ظرف 10 سال آینده به بیش از 50 درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، ماموریت برنامه جهانی دیابت كه از سوی سازمان جهانی بهداشت اجرا می‌شود، پیشگیری از این بیماری و یا در صورت ابتلا به حداقل رساندن مشكلات و امراض ناشی از آن و نیز افزایش كیفیت زندگی مبتلایان به دیابت است.

عملكردهای هسته‌ برنامه جهانی دیابت شامل ایجاد هنجارها و استانداردها، ارتقای نظارت، تشویق برای پیشگیری، افزایش آگاهی و تقویت پیشگیری و كنترل است.

فدراسیون بین‌المللی دیابت و سایر شركا در این برنامه پیشگیری و كنترل جهانی، سازمان جهانی بهداشت را یاری خواهند كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha