رئیس مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچ شبهه‌ای در برگزاری آزمون دستیاری امسال وجود ندارد ولی دارندگان کلاس‌های کنکور که پول‌های کلان می‌گیرند چون موفق نمی‌شوند، با ادعاهای واهی داوطلبان را تحریک می‌کنند.

هیچ شبهه‌ای در برگزاری آزمون دستیاری وجود ندارد

سلامت نیوز: رئیس مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچ شبهه‌ای در برگزاری آزمون دستیاری امسال وجود ندارد ولی دارندگان کلاس‌های کنکور که پول‌های کلان می‌گیرند چون موفق نمی‌شوند، با ادعاهای واهی داوطلبان را تحریک می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز، حسین پورکاظمی روز شنبه در گفت‌وگو با افزود:‌ آزمون دستیاری امسال برای پذیرش دانشجویان رشته‌های تخصصی پزشکی (در 27 رشته) با شرکت 12 هزار و 267 نفر روز 14 اردیبهشت در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در کمال سلامت و امنیت برگزار شد.
وی گفت: نتایج اولیه این آزمون نیز هفته گذشته اعلام شد، اما تعدادی از داوطلبان این آزمون نامه ای رسمی امضا کردند و اعتراض‌هایی داشتند، حدود 577 نفر از داوطلبان معترض این نامه را امضا کردند اما به هیچوجه در این اعتراض‌ها بحثی مبنی بر تقلب در آزمون، لو رفتن سوالات یا اشکال کلی در روند برگزاری سوالات نبوده است.
پورکاظمی افزود: اعتراض داوطلبان معترض چند مورد داشت که بنده به صورت کتبی پاسخ همه این موارد را دادم، از جمله اعتراض‌ها این بود که مثلا در فلان سوال گزینه صحیح چیز دیگری است یا فلان سوال اشتباه بوده است.
وی گفت:‌ تمام موارد اعتراض بررسی شد و در نهایت فقط یک سوال از یکی از دفترچه‌های چهارگانه آزمون حذف شد و گزینه صحیح یکی از سوالات نیز تغییر کرد که این موارد به اطلاع داوطلبان نیز رسید و هیچ مشکل دیگری در روند برگزاری آزمون یا سوالات آن نبوده است.
رئیس مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت افزود: آزمون دستیاری امسال در 5 زیرگروه آموزشی برگزار شد و برای جلوگیری از تقلب بین افراد کناری چهار دفترچه جداگانه سوال طراحی شد.
پورکاظمی گفت: برای اینکه هیچ شبهه‌ای نباشد، کارنامه همه داوطلبان را در سایت مرکز سنجش منتشر کردیم و چون امکان بارگذاری 12 هزار و 600 کارنامه نبود و فقط روزی سه هزار کارنامه را می توانستیم بارگذاری کنیم، ابتدا طی سه روز همه کارنامه‌ها بارگذاری شد و روز چهارشنبه 10 خرداد امکان مشاهده کارنامه‌ها برای همه داوطلبان فراهم شد.
وی افزود: با انتشار کارنامه همه داوطللبان و کلید پاسخنامه‌ها از داوطلبان خواستیم که خودشان پاسخنامه هایشان را صحیح کنند و اگر مغایرتی بود، اعلام کنند.
پورکاظمی گفت: اشکال دیگری که مطرح کردند این بود که چرا رتبه کل داوطلبان را اعلام نمی‌کنید، در این مورد نیز اعلام کردیم که امسال آزمون دستیاری در 5 زیرگروه جداگانه برگزار شد و نمره و رتبه داوطلبان در هر زیرگروه به طور جداگانه در کارنامه آنان آماده است و یک رتبه کلی دیگر فایده و کارکردی ندارد.
وی افزود: در واقع شیوه برگزاری آزمون علمی‌تر شده و نمره و رتبه هر داوطلب در هر یک از پنج زیرگروه شامل زیرگروه‌های داخلی(قلب،‌ گوارش و...)،‌جراحی( عمومی، زنان، کلیه و...)،‌کودکان(‌پزشکی اجتماعی و ...)، طب اورژانس(بیهوشی، پرتودرمانی، پزشکی هسته ای و...) و روانپزشکی( مغز و اعصاب و...) جداگانه اعلام می‌شود و 27 رشته پزشکی تخصصی در 5 گروه به صورتی که رشته‌های همخوان در یک گروه باشند، تقسیم شده‌اند.
پورکاظمی گفت: ضریب دروس در هر یک از زیرگروه‌های آموزشی و رشته‌های دستیاری متفاوت است بنابراین اعلام رتبه تفکیکی برای هر گروه آزمون بسیار علمی‌تر و کاربردی‌تر از اعلام یک رتبه کلی است.
رئیس مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت اضافه کرد: مسئله دیگری که داوطلبان معترض داشتند این بود که سوالات آزمون دستیاری امسال سخت‌تر از همیشه بوده است، در پاسخ به آ‌نان اعلام کردیم که در یک آزمون رفابتی سختی و آسانی آزمون برای همه یکسان است، در عین حال بر خلاف این ادعا تعداد بیشتر افراد مجاز شده و میانگین نمرات بالاتر داوطلبان نشان می‌دهد که اتفاقا آزمون دستیاری امسال آسانتر از سال گذشته بوده است.
وی گفت: در آزمون دستیاری سال گذشته از بین 11 هزار و 983 داوطلب، 6973 نفر یعنی 58 درصد با کسب نمره بالاتر از 150 از 600 مجاز به انتخاب رشته شدند و امسال از بین 12 هزار و 267 داوطلب، هشت هزار و 41 نفر یعنی 66 درصد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شدند.
پورکاظمی افزود: میانگین نمره داوطلبان نیز در آزمون سال گذشته 187بود که امسال به 205 افزایش یافته است، بنابراین آزمون امسال ساده تر بوده است.
وی ادامه داد: هر ادعای دیگری هم اگر مطرح باشد از جمله مثلا لورفتن سوالات قبل از آزمون، باید مدرک و شواهدی داشته باشد، نمی‌شود همین طوری بدون هیچ دلیلی مسئله‌ای را مطرح کرد.
رئیس مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت درباره پشت پرده‌های اعتراض داوطلبان آزمون دستیاری به خبرنگار ایرنا گفت: به نظر من برگزار کننده‌های کلاس‌های کنکور آزمون دستیاری که پول‌های خیلی کلانی از داوطلبان می‌گیرند و ادعای قبولی تضمینی و رتبه‌های تک رقمی به آنان می دهند، وقتی که موفق نمی‌شوند، تلاش می‌کنند بهانه‌هایی برای عدم موفقیت خود پیدا کنند و ادعاهای واهی را مطرح و داوطلبان را تحریک می‌کنند.
وی افزود: البته در عین حال مسائل دیگری که متاسفانه در برخی رسانه‌های بداندیش برای تخریب وزیر بهداشت وجود دارد نیز در دامن زدن به این شائبه‌های بی اساس بی‌تاثیر نیست و متاسفانه در فضای مجازی نیز این ادعاهای واهی بازنشر می‌شود.
پورکاظمی گفت:‌ هر کس که ادعایی را مطرح می‌کند باید دلیل و مدرک ارائه کند، چند سال پیش که در دولت قبل آزمون دستیاری باطل اعلام شد، افراد معترض دلایل و شواهد متقنی ارائه کردند که نشان می‌داد، سوالات لورفته بود و وزیر وقت نیز به درستی دستور ابطال آ‌زمون و برگزاری مجدد آزمون دستیاری را صادر کرد.
وی تاکید کرد: هیچ اشکالی در روند کلی برگزار آزمون دستیاری وجود نداشته است، حالا ممکن است مثلا در جایی داوطلبی به برگه بغل دستی خود نگاه کرده باشد که اگر هم باشد، قابل رسیدگی است اما آزمون دستیاری در کمال سلامت و امنیت برگزار شده است و هیچ مشکل و شبهه‌ای ندارد.
رئیس مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت افزود:‌ در آزمون دستیاری امسال از 14 هزار و و 407 نفر ثبت نام کننده که حدود 300 نفر بیشتر از پارسال بودند، ‌12 هزار و 267 نفر سر جلسه آزمون حاضر شدند و حدود 2200 نفر غایب بودند که البته غایبین آزمون پارسال حدود 100 نفر بیشتر بود.
وی گفت: از تعداد 12 هزار و 267 نفر شرکت کننده آزمون امسال ؛ 8041 نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و نمره بالای 150 را از 600به دست آوردند.
وی اضافه کرد: سال گذشته حدود 3200 نفر در آزمون دستیاری قبول نهایی شدند. امسال هنوز ظرفیت رشته‌ها به سازمان سنجش وزارت بهداشت اعلام نشده اما با تاکید وزیر بهداشت، ظرفیت پذیرش از پارسال کمتر نخواهد بود.
پورکاظمی گفت: برای اولین بار امسال در چند رشته علاوه بر آزمون کتبی، مصاحبه هم داریم که شامل رشته پزشک خانواده، زنان و زایمان و روانپزشکی است که بعد از معرفی چند برابر ظرفیت این رشته‌ها به گروه‌های آموزشی و دریافت نتیجه مصاحبه آنها، نتیجه نهایی آزمون دستیاری در شهریور اعلام می‌شود.
به گزارش ایرنا، تعدادی از شرکت‌کنندگان در آزمون دستیاری تخصصی پزشکی۹۶، در اعتراض به آنچه مطابقت نداشتن کارنامه با نمره‌ و رتبه‌ها و همچنین لو رفتن سوالات آزمون عنوان کرده اند، امروز (شنبه) مقابل ساختمان وزارت بهداشت در تهران تجمع کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حامد ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
    0 0
    سوالات امسال طبق نظر اكثر دانشجويان و استادان سختتر از سال گذشته بوده اينكه ميانگين بالا رفته نشانه لو رفتن سوالات است خواهشا توجيه نكنين