سازمان ملل متحد نیز شعار امسال روز جهانی محیط زیست را «من با طبیعت هستم» انتخاب کرده است.

من با طبیعت هستم

سلامت نیوز:همزمان با فرا رسیدن 5 ژوئن (15 خرداد) به عنوان روز جهانی محیط زیست، جشن گرامیداشت این روز به منظور آگاه‌سازی مردم و دولتمردان نسبت به ضرورت حفظ طبیعت، روز گذشته در بیش از 140 کشور جهان (به جز ایران به دلیل تقارن این روز با 15 خرداد) و با محوریت کشور کانادا برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: سازمان ملل متحد نیز شعار امسال روز جهانی محیط زیست را «من با طبیعت هستم» انتخاب کرده و اریک سولهایم، معاون دبیرکل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد نیز با انتشار یک ویدئو به مناسبت روز جهانی محیط زیست اعلام کرد: «ما باید با طبیعت ارتباط داشته باشیم و همگان را به داشتن ارتباط درست و بدون آسیب به طبیعت تشویق کنیم، چون در سایه همین ارتباط و درک طبیعت و بهره‌مندی پایدار از آن است که می‌توانیم سیاره‌مان را دوباره بسازیم.»

روز جهانی محیط زیست مهم‌ترین مناسبت محیط زیستی نمادین در جهان است که از سال 1972 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای افزایش آگاهی مردم در حوزه  حفظ محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و تنوع زیستی، نامگذاری شد. در این سال سازمان ملل نخستین کنفرانس محیط زیستی جهان را در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد که نایب رئیسی این کنفرانس با اسکندر فیروز، بنیانگذار و رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست ایران بود. همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) شد. از این سال به بعد بسیاری از کشورهای دنیا این روز را به رسمیت شناخته و بسیاری از گروه‌ها و فعالان محیط زیست برای افزایش آگاهی دولتمردان و مردم کشورهایشان نسبت به اهمیت حفظ طبیعت اقدام به برپایی جشن‌ها و راهپیمایی‌های خیابانی، همایش‌های دوچرخه سواری، برگزاری نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس، درختکاری و پاکسازی محیط از زباله کرده‌اند.


در ایران اما به دلیل تقارن این روز با 15 خرداد، سازمان حفاظت محیط زیست و گروه‌های محیط زیستی با یک روز تأخیر از 16 خرداد به مدت یک هفته اقدام به برپایی برنامه‌های هفته محیط زیست می‌کنند. اما در ایالات متحده که هر ساله جشن‌های زیادی در این روز برگزار می‌شد جشن روز جهانی محیط زیست عملاً با کناره‌گیری رئیس جمهوری امریکا از توافقنامه پاریس کمی به حاشیه رانده شد و فعالان محیط زیست را در شوک فرو برده است. ترامپ که سیاست‌های ضد محیط زیستی‌اش را از همان زمان کاندیداتوری برای ریاست جمهوری امریکا با وعده آغاربه‌کار معادن زغال سنگ به جای سیاست توسعه انرژی‌های پاک به منصه ظهور رسانده بود حالا با خروج رسمی از مهم‌ترین توافقنامه زیست محیطی جهان برای کاهش انتشار گازهای گرم کننده زمین می‌گوید: به عنوان کسی که عمیقاً به محیط زیست اهمیت می‌دهم نمی‌توانم با وجدان راحت از توافقی حمایت کنم که برای امریکا یک تنبیه باشد. برای حمایت از شهروندان امریکایی از توافق پاریس خارج می‌شویم. ما از این توافق خارج می‌شویم اما مذاکرات جدیدی را شروع می‌کنیم تا ببینیم می‌توانیم به توافق دیگری (در این رابطه) برسیم! او همچنین مدعی شده: «ما بدون توافقنامه اقلیمی پاریس تمیزترین آب و هوا را داریم. ما با محیط زیست رفتار دوستانه خواهیم داشت اما ما تجارتمان را از کار نمی‌اندازیم. امریکا تحت مدیریت ترامپ همچنان به عنوان یکی از تمیزترین و سازگارترین کشورها با محیط زیست روی کره زمین ادامه خواهد داد.»


اما این اظهارات رئیس جمهوری امریکا واکنش بسیاری از رهبران سیاسی اروپا و محیط زیستی جهان را هم برانگیخته با این حال اسکات پروییت، مدیر آژانس حفاظت محیط زیست امریکا که همچون رئیس جمهوری این کشور اعتقادی به محیط زیست ندارد در تأیید اظهارات ترامپ گفت: ما به هیچ کشوری برای نظارت بر محیط زیستمان عذرخواهی بدهکار نیستیم. در همین حال لئوناردو دی‌کاپریو هنرمند سرشناس هالیوودی که چندسالی است به یکی از چهره‌های محیط زیستی جهان بدل شده در واکنش توئیتری خود هشدار داد: «آینده زندگی در سیاره ما با تصمیم ترامپ برای خروج از توافق پاریس مورد تهدید قرار گرفته. زمین بیش از گذشته در خطر است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha