سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 214890

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده اعلام کرده که یک سوم از مردم این کشور از خواب ناکافی رنج می برند

۱۶ گزینه سالم غذایی برای بهبود کیفیت خواب شبانه

سلامت نیوز:مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده اعلام کرده که یک سوم از مردم این کشور از خواب ناکافی رنج می برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،در این میان، اینطور ثابت شده که ملاتونین (هورمون تنظیم کننده چرخه خواب و بیداری) و سروتونین (ماده شیمیایی تثبیت کننده خلق و خوی دو انتقال دهنده عصبی کلیدی هستند که منجر به بهبود کیفیت خواب می شوند و هر دوی آنها در برخی از گزینه های غذایی وجود دارند.

بادام: این آجیل پرطرفدار غنی از منیزیم است و یک میان وعده مناسب برای بهبود کیفیت خواب به شمار می رود. هر یک اونس از بادام ۸۰ میلی گرم منیزیم دارد و تحقیقات نشان می دهد که این ماده معدنی به آرامش عضلات و ترویج خواب آلودگی کمک می کند.

موز: این میوه غنی از پتاسیم و منیزیم است و تریپتوفان موجود در آن منجر به تولید هورمون های خواب آور ملاتونین و سروتونین می وشد. موز نیز یک میان وعده مناسب برای قبل از ساعت خواب است.

گریپ فروت: حاوی لیکوپن است؛ آنتی اکسیدانی که مصرف هرچه بیشتر آن منجر به کاهش مشکلات خواب و بیداری می شود. گوجه فرنگی و هندوانه نیز سرشار از لیکوپن هستند و مصرف آنها منجر به محافظت از سلامت قلب و استخوان ها می شود.

ماست یونانی: حاوی تریپتوفان است و به تولید سروتونین کمک می کند. تولید بیشتر سروتونین با کاهش استرس و بهبود خلق و خوی نیز رابطه دارد و منجر به ترویج خواب آلودگی و حفظ آرامش می شود.

چای گیاهی: چای گیاهی بدون کافئین مانند چای بابونه و یا یک فنجان شیر گرم می تواند به تسکین ذهن و آماده سازی شما برای خواب شبانه کمک کند. چای اسطوخودوس و نعناع نیز همین خاصیت را دارند.

ماهی قزل آلا: حاوی ویتامین ب ۶ است و مطالعات نشان داده مصرف این ویتامین منجر به بهبود عملکرد مغز و خواب بهتر شبانه می شود.

توت فرنگی: این میوه شیرین نیز منبع طبیعی ملاتونین بوده و منجر به بهبود چرخه خواب و بیداری می شود.

دانه آفتابگردان: یک میان وعده عالی برای ساعت قبل از خواب است و علاوه بر تریپتوفان، منبع غنی از فیبر و چربی های سالم نیز به شمار می رود و پیشگیری کننده از احساس گرسنگی است.

گیلاس: آلبالو و گیلاس هر دو برای بهبود خواب شبانه موثر هستند. این میوه ها منبع خوبی از ملاتونین به شمار می روند و آنتی اکسیدان موجود در آنها اثرات ضد التهابی دارد.

گوجه فرنگی: حاوی ملاتونین است و درست مانند گریپ فروت و گیلاس، منجر به بهبود چرخه خواب و بیداری می شود.

تن ماهی: درست مانند ماهی قزل آلا، حاوی ویتامین ب ۶ و همچنین سلنیوم است و مصرف آن به کسانی که از بی خوابی رنج می برند، توصیه می شود.

سیب زمینی شیرین: سرشار از فیبر، و ویتامین های ب ۶، آ و ث است ضمن این که پتاسیم و منگنز موجود در آن نیز به بهبود خواب شبانه کمک می کند.

اسفناج: اگرچه ملاتونین عنصر کلیدی برای کمک به خواب است اما کمبود منیزیم نیز منجر به کاهش خلق و خوی و کاهش کیفیت خواب می شود. اسفناج غنی از منیزیم است و مصرف آن منجر به شل شدن عضلات و خواب آلودگی می شود.

بلغور جو: میل کردن یک کاسه بلغور باعث می شود که هورمون های تریپتوفان و سروتونین در بدن ترشح شود، همچنین بلغور حاوی ملاتونین است که به تنظیم ساعت بدن کمک می کند.

تخم مرغ آب پز: تخم مرغ یکی از غنی ترین منابع دریافت پروتئین است. در میان تمام مواد پروتئینی مختلف از جمله انواع گوشت های قرمز و سفید، تخم مرغ از پروتئین به مراتب بالاتری برخوردار است. مصرف خوراکی های سرشار از پروتئین می تواند به داشتن خوابی راحت کمک کند. البته بهتر است تخم مرغ را به صورت کاملا آب پز و سفت همراه یک لیوان دوغ کم نمک و مقدار کمی نان سبوس دار مصرف کنید تا ارزش تغذیه ای شام خود را هرچه بیشتر افزایش دهید.

تخم کتان: این دانه های روغنی کوچک منبع بزرگی از امگا ۳ هستند و به عنوان بهبود دهنده مود بدن عمل می کنند.


منبع:Epicurious

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha