سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد:شمار مراجعه کنندگان به دلیل آسیب های ناشی از نزاع برای معاینه به پزشکی قانونی در فصل تابستان افزایش می یابد و در عین حال رتبه نخست معاینات نیز مربوط به نزاع است.

افزایش حجم مراجعات نزاع در فصل تابستان

سلامت نیوز: سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد:شمار مراجعه کنندگان به دلیل آسیب های ناشی از نزاع برای معاینه به پزشکی قانونی در فصل تابستان افزایش می یابد و در عین حال رتبه نخست معاینات نیز مربوط به نزاع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان پزشکی قانونی ،یکی از وظایف این سازمان کارشناسی آسیب های مصدومان منازعات است که با استعلام مقام قضایی به این سازمان ارجاع می شوند.
براساس این گزارش ،مراجعات نزاع نه تنها حجم قابل توجهی از ارجاعات مراکز پزشکی قانونی را به خود اختصاص می دهد که در برخی ایام سال این ارجاعات با افزایش قابل توجهی نیز مواجه است.
به استناد آمارهای موجود در سازمان پزشکی قانونی ، آمار مراجعان نزاع طی فصل تابستان بیش از دیگر ایام سال است و شاید بتوان گرم شدن هوا و پایین آمدن آستانه تحمل مردم را یکی از دلایل این افزایش دانست.

** بیش از 28 درصد کل معاینات بالینی مربوط به نزاع است
در گزارش پزشکی قانونی آمده است: آمارهای سال گذشته نشان می دهد که 5 / 28 درصد از کل معاینات بالینی سازمان مربوط به نزاع است این آمار در سال های دیگر نیز تکرار شده و نزاع همواره در رتبه نخست آمار معاینات پزشکی قانونی قرار داشته است.
در سال گذشته 547 هزار و 29 تن ،‌متعاقب نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد 161 هزار و 151 تن مربوط به فصل تابستان بودند و به بیان دیگر که 5 / 29 درصد از مراجعات نزاع به پزشکی قانونی در فصل تابستان به ثبت رسیده است.
این گزارش می افزاید: عوامل متعددی موجب افزایش نزاع در فصل تابستان می شود که استرس ناشی از هوای گرم از جمله این موارد است . علاوه بر این در فصل گرما ترددهای خیابانی هم افزایش می یابد و بسیاری از خانواده ها و جوانان در ساعات اولیه شب برای گذران وقت از خانه خارج می شوند. این موضوع افزایش ترافیک و شلوغی پارک‌ها و بوستان ها را به دنبال دارد و به همین دلیل برخوردهای اجتماعی نیز بیشتر می شود.
هرچندگرما تنها عامل تشدیدکننده نزاع نیست اما در کنار گرمای هوا استرس‌های دیگری هم در بیشتر شدن برخوردهای خشن اجتماعی موثرند؛ از جمله این موارد می توان به مسایل ساده‌ای همچون ترافیک تا مشکلات بزرگ‌تر همچون مسایل اقتصادی ، گرایش جوانان به مواد روانگردان ، نبود برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت ، الگوبرداری‌های نادرست از برخی شخصیت‌های خشن در برنامه های ماهواره ای و اینترنت و کمبود و گران بودن امکانات تفریحی سالم برای جوانان اشاره کرد.

**پسران جوان بیشترین مراجعان نزاع هستند
بر اساس این گزارش و بنا به مشاهدات بخش های معاینات بالینی پزشکی قانونی ، پسران جوان بیشترین گروه مراجعان منازعات هستند ، جوانان بیشتر تحریک پذیرند ؛ در حالیکه در سنین سالمندی و میانسالی پرخاشگری کمتر دیده می شود.

**خویشتن داری عامل کاهش نزاع است
در ادامه این گزارش آمده است : اگر تمام عوامل موثر در ایجاد پرخاشگری وجود داشته باشد اما فرد تا اندازه‌ای از خویشتن داری برای پرهیز از رفتار خشن برخوردار باشد تا حد قابل توجهی میزان نزاع کاهش می یابد و این خویشتن‌داری تحت تاثیر مسایل سرشتی ، تربیتی ، مذهبی ، فرهنگی و آموزش روش‌های مدارا با مشکلات و حمایت فرزندان از سوی والدینشان ایجاد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha