چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱

به طور کلی هر اتفاقی که این روزها در کشور رخ می دهد مردم به فکر سفارش بنر و پوستر برای آن اتفاق می افتند و ادامه ماجرا.

سلامت نیوز: با مایع شوینده با بقایای مانده از اعلامیه روی دیوار در جدال است، چسب است یا سیریش! هرچه است دیوار را قهوه‌ای کرده و پاک شدنی هم نیست.

به گزارش سلامت نیوز ، ابتکار نوشت: از آن زمان‌ مدت زیادی نمی‌گذرد، ورود تکنولوژی چاپ و پرده‌نویسی دیجیتال کمی از میزان اعلامیه‌ها و آگهی‌های تسلیت و تبریک در کوچه و خیابان‌ها کاست تا جایی افزایش استفاده از این پوسترها و بنرها حال باعث ایجاد معضل شده است. در گزارش پیش رو خواهیم خواند که تبریک ها و تسلیت های غیر ضروری چه مشکلاتی برای شهروندان به وجود خواهد آورد و قانون چه برخوردی با متخلفان خواهد کرد.


حلالم کنید رفقا!
بنری به سایز 3 متر در 4 متر در نبش کوچه نصب شده است. نیاز به جلورفتن نیست و از همان دور می توان خواند که آقای فلانی به شورای اسلامی روستای بهمان انتخاب شده و عده ای از این طریق به او تبریک گفته اند.
این تنها یک بعد از ماجرا است، سوم، هفتم، چهلم، سالگرد و ... بنرها و پوسترهای جدایی دارد، این سوای پارچه نویسی هایی است که خانه و محله فرد فوتی را به غم انگیز ترین حالت ممکن تبدیل می کند. 


به طور کلی هر اتفاقی که این روزها در کشور رخ می دهد مردم به فکر سفارش بنر و پوستر برای آن اتفاق می افتند و ادامه ماجرا.
در جاده های شمال کشوردر حال رانندگی بودم که با این پدیده بیش از گذشته روبه رو شدم. پدیده ای عجیب که مواجهه با آن در این ابعاد توجه ام را همگام رانندگی به خود جلب کرد و حتی نزدیک بود قبل از یک سرعتگیر به خودرو جلو برخورد کنم.
تقریبا در ورودی هر کوچه یکی از این بنرها با ابعاد مختلف نصب شده بود. عناوینی مانند «حالم کنید رفقا» و «جناب آقای ... انتخاب شایسته شما را به عنوان عضو اصلی شورای اسلامی شهر ... تبریک عرض می کنیم.» دیده می شد.
این تنها جلب توجه من به وسیله این پوستر ها و بنرها نبود که من را به تصادف نزدیک کرد، بلکه در موارد متعدد این بنرها باعث شد تا تابلوهای هشدار راهنمایی و رانندگی نصب شده در خیابان دیده نشود و حتماً موجب سردرگمی دیگران نیز شده است.
با دقت به محل نصب این بنرها می‌توان دید که عابران پیاده نیز با مشکل روبه رو می‌شوند؛ به طور مثال برای بیشتر دیده شدن این بنرها، نصابان ورودی پل های عابر را برای نصب در نظر می‌گیرند که دقیقا در عبور و مرور عابران اختلال ایجاد می کند.
سوای این موارد نصب این بنرها و پرده ها که به بهانه های مختلفی هفته ها برجای خواهد ماند، علاوه بر هزینه های مادی که برای فرد به جای می گذارد باید در زیباشناختی این پدیده نیز تامل کرد. نصب این بنرها در جای جای شهر باعث شده تا تصویری که باید از شهر در ذهن مهمانان و حتی میزبانان القاء می شود، مخدوش باشد.


این موضوع در شهرهای توریستی کشور بیش از سایر شهرها لمس می شود. حتی در برخی شهرهای توفان خیز بارها و بارهای می توان به واژگونی این بنرها و ایجاد اختلال در عبور و مرور اشاره کرد که برای افراد بومی و مهمانان مشکل ایجاد می کند.


ممنوع است!


قوانین در ارتباط با نصب بنرها در خیابان های شهر و روستا نشان می دهد که با توجه به تبصره 1 بند 2 ماده 55 قانون شهرداری ها سد معابر در سطح سواره رو و پیاده روها ممنوع است. هرچند این تبصره به طور مشخص به بنرها های موجود در سطح خیابان ها و پیاده رو ها اشاره نکرده است اما می توان نصب پوستر و بنرها را نیز زیرمجموعه آن به حساب آورد. در این تبصره آمده است: «سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدان ها و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق به وسیله مامورین خود راساً اقدام کند.»
خیرالله همتی، مدیر روابط عمومی سازمان زیبا سازی شهرداری تهران می گوید: «به طور کلی بررسی و جمع آوری بنرهای تبلیغاتی که موجب زشتی فضای شهری می شود به عهده شهرداری های ناحیه ها و مناطق است.»
همتی با اشاره به این موضوع که این بنرها موجب ایجاد اذیت و آزار افراد در سطح شهر می شود، می افزاید: «اصولا بنرهای اینچنینی که در قالب تسلیت و تبریک نصب می شود مدت کوتاهی نصب می شوند اما با توجه به قانون اگر مزاحمتی در سطح شهر برای شهروندان با وجود این بنرها ایجاد شود، شهرداری ها می توانند با آن بخورد کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha