آلودگی هوا در بسیاری از افراد به صورت مشكلات سوزش چشم، آبریزش چشم، سردرد، احساس سوزش در مجاری تنفسی فوقانی و ... بروز می‌كند. بر این اساس اغلب مردم با اورژانس تماس نمی‌گیرند و ممكن است به صورت سرپایی به مراكز درمانی مراجعه كنند یا خود مشكل را به گونه‌ای برطرف كنند.

359 ماموریت‌ اورژانس تهران در چهار روز اخیر به دلیل تنگی نفس بود
سلامت نیوز: رییس اورژانس تهران درباره آمار مراجعین به اورژانس تهران به دلیل آلودگی هوا گفت: بر اساس آمار استخراج شده و مقایسه میان چهار روز اخیر با چهار روز هفته گذشته و در زمان مشابه، اختلاف قابل توجهی در زمینه مراجعین اورژانس به دلیل آلودگی هوا و تنگی نفس گزارش نشده است.

دكتر دهقان پور در گفت وگو با  ایسنا، گفت: آلودگی هوا در بسیاری از افراد به صورت مشكلات سوزش چشم، آبریزش چشم، سردرد، احساس سوزش در مجاری تنفسی فوقانی و ... بروز می‌كند. بر این اساس اغلب مردم با اورژانس تماس نمی‌گیرند و ممكن است به صورت سرپایی به مراكز درمانی مراجعه كنند یا خود مشكل را به گونه‌ای برطرف كنند.

وی با بیان اینكه فازهای بیماری‌های تنفسی شدید با اورژانس تماس حاصل می‌كنند، ادامه داد: در بحث‌های آماری مراجعین به اورژانس نمی‌توان برچسب آلودگی هوا به بیمار زد چرا كه ممكن است بیمار مبتلا به آسم بوده و آسم وی تشدید شده و یا دچار تنگی نفس شده باشد. این بیمار در فاصله زمانی كوتاهی در اختیار نیروهای اورژانس است و پس از آن به مركز درمانی تخصصی مراجعه كرده و تحت درمان قرار می‌گیرد. در مجموع تفاوت قابل توجهی درباره میزان مراجعان اورژانس تهران به دنبال آلودگی هوا مشاهده نشده است.

دهقان پور ادامه داد: روزهای یكم تا چهارم ماه جاری با روزهای 24 تا 27 ماه گذشته (هفته گذشته) مقایسه شد. در مجموع طی چهار روز مشابه هفته گذشته اورژانس تهران، 340 ماموریت به دلیل تنگی نفس بوده همچنین در چهار روز اخیر نیز 359 مورد از ماموریت‌های اورژانس تهران به دلیل تنگی نفس بوده است كه صرفا نمی‌توان گفت علت آنها آلودگی هوا بوده است. این 19 مورد افزایش چندان قابل توجه نیست و قابل چشم پوشی است. همچنین طی روز گذشته (پنج شنبه)، 85 مورد ماموریت اورژانس به دلیل تنگی نفس بوده است. این در حالی است كه در پنج شنبه هفته گذشته هم، 89 مورد از ماموریت‌ها به دلیل تنگی نفس بوده است.

وی با تاكید بر آن كه بحث مقابله با آلودگی هوا همت جدی و همكاری همه جانبه مردم را می‌طلبد به مردم توصیه كرد كه در روزهایی كه آلاینده‌های هوا افزایش می‌یابد و مسئولان تصمیم به تعطیلی شهر می‌گیرند از سفرهای غیرضروری در سطح شهر و به ویژه با خودروهای شخصی خودداری كنند و گفت: لازم است در این روزها تردد خودروها در سطح شهر به میزان قابل توجهی كاهش یابد.

رییس اورژانس تهران به كهنسالان و بیماران دارای سابقه بیماریهای قلبی، ریوی، آسم و زنان باردار، كودكان و ... توصیه كرد كه در محیط های آلوده و مكانهایی از شهر كه آلاینده‌های هوا بیشتر است از منزل خارج نشوند و گفت: همچنین لازم است فعالیت‌های بدنی متناسب با اكسیژن هوا باشد. به این ترتیب شاید لازم نباشد كه در محیط‌هایی كه آلاینده‌های هوا از غلظت بالاتری برخوردارند ورزش‌های سنگین انجام شود.


وی با تاكید بر مصرف مایعات و به ویژه شیر در روزهایی كه آلاینده‌های هوا افزایش می‌یابد، افزود: مایعات و به ویژه شیر كمك موثری به بدن در مقابل ذرات معلق هوا دارند. همچنین لازم است افراد در معرض خطر در صورت امكان در روزهایی كه آلایندگی هوا افزایش می‌یابد به مناطقی كه از هوای سالمتری برخوردارند استقرار یابند و هنگام قرار گرفتن در محیط‌های شلوغ از دستمال نسبتا مرطوب استفاده كنند تا مانع ورود گرد و غبار به درون ریه شوند. همچنین لازم است بیماران مبتلا به آسم و بیماریهای قلبی ریوی از قرار گرفتن در معرض دود و سیگار پرهیز كنند و داروهای خود را به موقع مصرف كنند. اما در عین حال توصیه اصلی برای مقابله با آلودگی هوا، كاهش تردد‌های غیر ضروری و سفرهای شهری به ویژه با وسایل نقلیه شخصی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha