روسای دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران در بیانیه مشترکی اعلام کردند: در ایران روزانه 920 میلیون تومان و سالانه 1740 میلیارد تومان صرف خرید سیگار می شود درحالیکه نظام سلامت کشور برای درمان عوارض ناشی از سیگار سالانه حدود 5220 میلیارد تومان هزینه می پردازد.

سلامت نیوز: روسای دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران در بیانیه مشترکی اعلام کردند: در ایران روزانه 920 میلیون تومان و سالانه 1740 میلیارد تومان صرف خرید سیگار می شود درحالیکه نظام سلامت کشور برای درمان عوارض ناشی از سیگار سالانه حدود 5220 میلیارد تومان هزینه می پردازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این بیانیه مشترک آمده است: به همین دلیل پیشگیری از سیگاری شدن جوانان یکی از اولویت ‌های بهداشت عمومی است.
در ادامه این بیانیه اظهار شده است: سالانه 5 میلیون نفر در جهان براثر استعمال سیگار جان خود را از دست می دهند، به گونه ای که سیگار علت 20 درصد مرگ های قابل پیشگیری است.
مصرف مواد دخانی یکی از عوامل مهم تهدیدکننده سلامت افراد است و مصرف سیگار و قلیان یکی از موضوعات حساس و از معضلات بشری در سال های اخیر و نیز یکی از پیچیده ترین پدیده هائی است که حیات بشر را به چالش جدی کشیده است؛ افزایش مصرف دخانیات در میان جوانان و عوارض ناشی از آن یکی از موضوعات مهم است. جوانان به دلیل شرایط اجتماعی، جمعیتی، محیطی و فردی بیشتر در معرض استعمال سیگار هستند.
دانشجویان نیز مانند سایر اقشار جوان از این معضل در امان نیستند. اثرات مصرف دخانیات بر دانشجویان دانشگاه ها بعنوان سرمایه های انسانی متخصص کشور، جدی و عمیق است؛ دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران، با توجه به اشتراک فضای فیزیکی و به منظور ارتقای همکاری های فیمابین و با هدف ارتقای سلامت دانشگاهیان عزیز و فرهیخته، پس از بررسی های علمی، تخصصی و کارشناسی بعمل آمده طی اقدامی مشترک و تصویب در کمیته ها، شوراها و هیات رئیسه دو دانشگاه، کلیات طرح «دانشگاه عاری از دخانیات» را به تصویب رسانده است .
این طرح با همکاری دانشجویان، استادان، کارکنان، تشکل ها و کانون های دانشجویی نسبت به تشکیل شورای برنامه ریزی دانشگاه عاری از دخانیات اقدام و در حال تدوین و نهایی نمودن خط مشی دو دانشگاه در زمینه حذف مصرف دخانیات در تمام فضاهای دانشگاهی می‌باشند. امید که با کمک هم بتوانیم مصرف این ماده خطرناک را در محیط دانشگاه متوقف کنیم.
به مناسبت 10 خردادماه (31 May) روز جهانی مبارزه با دخانیات، کلیات بیانیه مشترک روسای دو دانشگاه درخصوص همکاری مشترک اجرای طرح دانشگاه عاری از دخانیات و با هدف ارتقای سلامت دانشگاهیان عزیز و فرهیخته در هیئت رئیسه دو دانشگاه به تصویب رسیده که با همکاری دانشجویان، استادان، کارکنان، تشکل ها و کانون های دانشجویی این پویش در محیط های دانشگاه به اجرا در می آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha