سلول‌های تومورال در سرطان حفره دهان در بافت‌های این ناحیه رشد پیدا می‌كند كه شامل لب، مخاط پوشاننده سطح داخلی لب‌ها و گونه‌ها، دو سوم جلویی زبان، لثه فك بالا و پایین، كف دهان و سقف دهان (كام) و ناحیه كوچكی در پشت دندان عقل (مثلث رترومولار) است.

مردان 3 برابر زنان به سرطان دهان مبتلا می‌شوند
سلامت نیوز: كارشناس مركز تحقیقات دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: سرطان دهان پنجمین سرطان شایع در كشور است كه بیشتر بعد از 40 سالگی بروز می‌كند و نسبت ابتلای مردان به این بیماری 3 برابر زنان است.

نفسیه مؤمنی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: سرطان دهان پنجمین سرطان شایع بدن محسوب می‌شود و حدود 4 درصد از تمام موارد سرطان را در جهان، ‌بدخیمی ناحیه حفره دهان تشكیل می‌دهد.

وی گفت: شیوع سرطان دهان با بالارفتن سن افزایش می‌یابد و تقریباً 95 درصد از موارد این سرطان پس از 40 سالگی رخ می‌دهد. نسبت ابتلای مردان به سرطان دهان 3 برابر بیشتر از زنان است و به ترتیب 5 درصد و 2 درصد از كل موارد سرطان در مردان و زنان را سرطان حلق و دهان تشكیل می‌دهد.

كارشناس مركز تحقیقات دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: سلول‌های تومورال در سرطان حفره دهان در بافت‌های این ناحیه رشد پیدا می‌كند كه شامل لب، مخاط پوشاننده سطح داخلی لب‌ها و گونه‌ها، دو سوم جلویی زبان، لثه فك بالا و پایین، كف دهان و سقف دهان (كام) و ناحیه كوچكی در پشت دندان عقل (مثلث رترومولار) است.

مؤمنی گفت: شایع‌ترین محل وقوع سرطان دهان ابتدا لب و سپس زبان و كف دهان است. نزدیك به 95 درصد از سرطان‌های دهان از نوع سرطان سلول سنگفرشی است كه مخاط دهان را می‌پوشاند.

وی اضافه كرد: این سرطان یكی از شایع‌ترین انواع سرطان و یكی از ده علت شایع مرگ و میر در سطح جهان محسوب می‌شود.

وی افزود: این سلول‌های تومورال از طریق مسیر گره‌های لنفاوی در سایر قسمت‌های بدن پخش می‌شوند و اغلب نزدیك‌ترین محل درگیری‌ آنها غدد لنفاوی گردنی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha