چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
کد خبر: 215061

معاون امور تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته چند سانتیمتر کاهش یافته است،تاکید کرد: این کاهش تراز معنادار نبوده است و نگران کننده نیست.

کاهش تراز دریاچه ارومیه نگران‌کننده نیست

سلامت نیوز: معاون امور تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته چند سانتیمتر کاهش یافته است،تاکید کرد: این کاهش تراز معنادار نبوده است و نگران کننده نیست.

به گزارش سلامت نیوز، ایسنا نوشت:مسعود باقرزاده کریمی در نشست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ابراز خرسندی از حساسیت رسانه‌ها نسبت به وضعیت تالاب‌ها اظهار کرد:سال گذشته علیرغم کاهش بارش در حوضه دریاچه ارومیه ۳۵ سانتیمتر سطح دریاچه بالا آمد بنابراین در شرایط کنونی مهم آن است که سیر نزولی دریاچه ارومیه متوقف شده است.

معاون امور تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: میزان مطالبه‌گری در رسانه‌ها به حدی رسیده که روی سانتیمترها هم بحث می‌کنیم. من به عنوان کسی که در پنج دولت مسئول فنی تالاب‌های کشور بوده‌ام به خاطر رسیدن به این درجه حساسیت درباره تالاب‌ها در رسانه‌ها خوشحالم.

وی در مورد دریاچه ارومیه گفت: همانطور که ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرده بود کنترل ورودی و خروجی‌های دریاچه طی دو سه سال اول برنامه به منظور تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه صورت گرفت. نوسانات نزولی دریاچه ارومیه یک شبه اتفاق نیفتاد بلکه چهار دهه طول کشید تا دریاچه ارومیه خشک شود بنابراین فراهم کردن فرصت احیاء برای دریاچه ارومیه ضروری است و ۱۰ سال زمان برای احیای این اکوسیستم مهم کافی نیست.

معاون امور تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کمترین بارش‌ها می‌تواند اعداد مربوط به دریاچه را بالا و پایین کند،گفت: شرایط هیدرولیکی روی زمین و داخل زمین به شکلی است که نمی‌توان به طور روشن گفت سهم ستاد احیای دریاچه ارومیه و سهم طبیعت در احیاء چقدر بوده است البته روشن است اصلاح الگوی کشت، بستن چاه‌ها و تغییر هدفگذاری سدها به این راحتی‌ها امکان‌پذیرنیست ولی به هر شکل تلاشی برای تغییر این رویکردها آغاز شده است.

باقرزاده کریمی با تاکید بر اینکه سایر مناطق کشور نیز با کمبود منابع آب مواجه هستند،اظهار کرد: به عنوان کارشناس تالاب‌ها تاکید دارم که شرایط کنونی تالاب‌ها به لحاظ مدیریت در یک شرایط مساعد قرار گرفته است زیرا هم دولت بر احیای تالاب‌ها تاکید دارد و هم مجلس درباره این موضوع با دولت همکاری می‌کند.

وی با اشاره به تصویب قانون حفاظت از تالاب‌ها در مجلس شورای اسلامی گفت: جای خوشحالی است که نمایندگان مجلس علاوه بر مطالبات توسعه‌ای در خصوص احیای تالاب‌ها نیز مطالبه گر شده‌اند. قانون تالاب‌ها تصویب نمی‌شد مگر از طریق حمایت مجلس از دولت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha