پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 215082

در سال ۹۳ از دو توله پلنگ نر و ماده به نام‌های هیرکان و ورکان محافظت شد. این پلنگ‌ها در پارک ملی گلستان رها شده بودند، اما در روز‌های اخیر اخباری درباره مرگ هیرکان منتشر شده است.

بازجویی از متخلفان در مرگ «هیرکان»

سلامت نیوز:پرونده مرگ «هیرکان» که در روز‌های اخیر حاشیه ساز و جنجال آفرین شد با ادامه تحقیقات در این باره و بازجویی از مسئولان مرتبط وارد مرحله تازه‌ای شده است.

به گزارش سلامت نیوز؛ آرمان نوشت: در سال ۹۳ از دو توله پلنگ نر و ماده به نام‌های هیرکان و ورکان محافظت شد. این پلنگ‌ها در پارک ملی گلستان رها شده بودند، اما در روز‌های اخیر اخباری درباره مرگ هیرکان منتشر شده است. این اخبار و شائبه‌هایی که در مورد قصور در این زمینه وجود دارد مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست را به واکنش واداشته است. چند روز پیش معصومه ابتکار از پیگیری جدی ماجرای مرگ هیرکان خبر داد و روز گذشته نیز معاون سازمان محیط‌زیست اعلام کرد که بازجویی از متخلفان پرونده مرگ هیرکان آغاز شده است.

در روز‌های اخیر اخبار ضد و نقیضی در رابطه با مرگ یکی از دو پلنگی که از سال 93 مورد حفاظت قرار گرفته بود منتشر شد. کشته شدن «هیرکان» به مباحثی درباره قصور در این زمینه دامن زد که مسئول سازمان حفاظت محیط‌زیست را مجبور به توضیح در این رابطه کرد.

برخورد قاطع با متخلفان

روز گذشته معاون سازمان محیط‌زیست ضمن اعلام اینکه بازرسان سازمان محیط‌زیست برای بررسی پرونده مرگ پلنگ هیرکان به استان گلستان رفته‌اند، تصریح کرد: دستور داده‌ام با متخلفان برخورد قاطع شود. فرهاد دبیری توضیح داد: یک گونه از طبیعت گرفته شده که این در حوزه حیات وحش خیلی اتفاق می‌افتد و طبیعی است و تنها مرجعی که در این شرایط باید گونه را به آن تحویل دهند، محیط‌زیست است که همین اقدام هم به درستی انجام شده است. او ادامه داد: در اداره کل استان گلستان پس از حدود دو سال نگهداری این گونه به این جمعبندی می‌رسند که حیوان به انسان عادت نکرده و می‌توان آن را در پارک ملی گلستان رها سازی کرد. پارک ملی گلستان اگرچه متخلف کمتر دارد، اما حیوان آنجا رقیب عمده‌ای دارد که آن هم پلنگ‌های دیگر است که از قلمرو خود دفاع می‌کنند و ممکن است این توله پلنگ وارد قلمرو آنها شده و تلف شده باشد. معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: مشکل اینجاست که با این اتفاق اداره محیط‌زیست گلستان باید به سرعت موضوع را گزارش می‌داد، اما تاخیر کرده و تاکید بنده این است که حتما افرادی که تاخیر کرده یا گزارش خلاف واقع داده‌اند باید با آنها برخورد شود.

جزئیات مرگ «هیرکان» مشخص می‌شود

همزمان مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: جزئیات مرگ هیرکان تا ابتدای هفته آینده روشن می‌شود، اما واضح است که رهاسازی این پلنگ ماده بر اساس نظر جمعی در سازمان محیط‌زیست انجام شده است. علی تیموری افزود: در سال ۹۳ دو قلاده توله پلنگ در پی تماس تلفنی که با مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان گرفته شده بود، پیدا شد. سعی شد سیاق نگهداری از این دو توله‌پلنگ به‌گونه‌ای باشد که امکان رهاسازی آن دو در طبیعت فراهم شود. او تاکیدکرد: بعد از گذشت حدود یک سال و هشت ماه با نظارت کارشناسان و در جمع‌بندی نظرات متخصصان استان گلستان و سازمان حفاظت محیط‌زیست به این نتیجه رسیدیم که پلنگ ماده را به رغم ملاحظات، رهاسازی کنیم. رهاسازی هیرکان در شهریور سال ۹۵ در پارک ملی گلستان انجام و سعی شد روش زندگی و بقای هیرکان از طریق ردیاب زیر نظر گرفته و از هیرکان به عنوان یک کار علمی و تحقیقاتی استفاده شود. مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان محیط‌زیست اظهارکرد: اگر هیرکان حتی بعد از گذشت یک ماه یا یک ماه و نیم تلف شده باشد علل تلف شدن آن برای ما بسیار حائز اهمیت است تا برای رهاسازی‌های بعدی از این تجربه استفاده کنیم. تجربه رهاسازی هیرکان در طبیعت برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد و می‌توانیم از این تجربه برای سایر موارد از جمله پلنگ رودسر استفاده کنیم. تیموری اضافه کرد: در روزهای اخیر مطالب و اطلاعات فراوان از طریق همکاران استان گلستان درباره مرگ هیرکان منتشر شده و حتی مدیر‌کل استان گلستان در مصاحبه‌ای اظهار کرد که هیرکان تا سه ماه زنده بوده است.

روشن شدن موضوع هیرکان و جزئیات مرگ آن برای سازمان حفاظت محیط‌زیست، برای شخص رئیس سازمان و مدیران اهمیت دارد. اطمینان می‌دهیم اتفاق رخ داده برای هیرکان به صراحت و درستی در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد. تیموری در پاسخ به این پرسش که لاشه پلنگ کجاست، اظهارکرد: ابهامات و پاسخ سوالات مربوط به مرگ هیرکان تا ابتدای هفته آینده روشن می‌شود. او با تاکید بر اینکه سیاست سازمان حفاظت محیط‌زیست رهاسازی گونه‌های حیات وحش در طبیعت است، اظهارکرد: اگر حیات وحش شرایط رهاسازی نداشته باشند باید ساماندهی آنها صورت گیرد. برای مثال وقتی استفاده از حیات وحش در سیرک‌های ایران ممنوع اعلام شد، حیوانات موجود در این مراکز به سازمان حفاظت محیط‌زیست انتقال یافت و در شرایط حاضر گونه‌های مختلف سیرک‌ها ساماندهی می‌شوند و امکان رهاسازی این گونه‌ها در طبیعت وجود ندارد، چون آنها از بدو تولد دست آموز بوده‌ و در کنار انسان رشد کرده‌اند.

پنهان‌کاری نشده و نمی‌شود

همچنین مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقاد از عملکرد برخی مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: برخی افراد در این سازمان با اقدامات نابخردانه خود بستر عقده گشایی را فراهم می‌کنند. مجید خرازیان مقدم افزود: هزاران مساله مهم و اساسی برای طرح و پیگیری داریم، اما اقدامات نابخردانه برخی افراد در سازمان حفاظت محیط‌زیست باعث می‌شود مجبور شویم وقتمان را برای این موارد صرف کنیم. او اظهارکرد: فرد یا افرادی که ادعا کرده‌اند دفتر حیات وحش مرکزی برای دلالی حیات وحش است مورد پیگیری حقوقی قرار می‌گیرند. بنده این حق را دارم و به کارشناسان خود نیز این حق را می‌دهم که پیگیری حقوقی این موضوع را انجام دهند. مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط‌زیست افزود: در یک هفته گذشته هیچ‌اطلاعی از وضعیت هیرکان نداشتیم و به رغم درخواست مکرر دفتر حیات وحش برای ارائه گزارش از وضعیت هیرکان، هیچ‌گزارشی از سوی استان به ما ارائه نشد؛ بنابراین تاکید می‌کنم که هیچ‌کتمان و پنهان‌کاری از سوی ستاد مرکزی سازمان حفاظت محیط‌زیست اتفاق نیفتاده است. ما تلف شدن هیرکان را موضوع مهمی نمی‌بینیم که بخواهیم درباره آن پنهان‌کاری کنیم. واقعیت آن است که گزارشی از سوی استان گلستان درباره وضعیت هیرکان به دفتر حیات وحش ارائه نمی‌شد. خرازیان مقدم تاکیدکرد: از نظر سازمان محیط‌زیست اگر حیات وحش یک ماه هم در طبیعت زنده بماند بهتر از آن است که دو سال در باغ وحش زندگی کند.

تصمیمات غیرکارشناسی دررسیدگی به حیوانات

یک کارشناس محیط‌زیست درباره وضعیت محافظت از گونه‌های حیوانی در ایران به «آرمان» می‌گوید: در کشور برای نگهداری حیوانات به ویژه گربه‌سانان هیچ‌گونه کم و کاستی نسبت به استانداردهای تعریف شده وجود ندارد. هم‌اکنون در بخش‌های مانیتورینگ، شناخت تهدیدها، شناخت مواضع و رعایت مسائل برای نگهداری حیوانات فعالیت‌ها به شکل مناسب انجام می‌شود. هومن جوکار میافزاید: باید توجه داشت که اعمال تصمیمات نادرست هیچ‌ربطی به قابلیت کشور ایران در نگهداری و حفاظت از گونه‌های حیوانی ندارد. به گفته او در کشور برای حفاظت از حیوانات نارسایی وجود ندارد، اما کمبود بودجه و تصمیمات افراد غیرکارشناس باعث بروز مشکلات متعدد در زمینه حفاظت از حیوانات می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha