پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 215108

هنگامی که گرفتگی عضلات پا را تجربه می کنید، سفتی و اسپاسم های ناگهانی را در عضلات پا تجربه می کنید. در بیشتر موارد، این شرایط در عضلات ساق پا رخ می دهد و می تواند دردناک باشد.

دلایل گرفتگی عضلات پا

سلامت نیوز: هنگامی که گرفتگی عضلات پا را تجربه می کنید، سفتی و اسپاسم های ناگهانی را در عضلات پا تجربه می کنید. در بیشتر موارد، این شرایط در عضلات ساق پا رخ می دهد و می تواند دردناک باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، گرفتگی عضلات پا شرایطی بسیار شایع است و می تواند هر فردی در هر سنی را به دلایل مختلف تحت تاثیر قرار دهد. چه به صورت منظم و چه گاه به گاه با این شرایط مواجه شوید، روش هایی وجود دارند که می توانند به تسکین آن کمک کنند و همچنین روش هایی برای کمک به پیشگیری از گرفتگی عضلات پا در بلند مدت وجود دارند.

به گزارش"لایف هک"، هنگامی که با گرفتگی عضلات پا مواجه می شوید، سطح بالایی از ناراحتی را تجربه می کنید، که اگر در طول شب باشد می تواند به شدت شرایط خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد. ارگچه گرفتگی عضلات پا به طور کلی مضر نیست، اما می تواند خطراتی را با توجه به کاری که مشغول انجام آن هستید به همراه داشته باشد.

هنگام گرفتگی عضله پا چه رخ می دهد؟

هنگامی که گرفتگی عضلات پا را تجربه می کنید، سفتی و اسپاسم های ناگهانی را در عضلات پا تجربه می کنید. در بیشتر موارد، این شرایط در عضلات ساق پا رخ می دهد و می تواند دردناک باشد. افزون بر این، حتی زمانی که گرفتگی از بین می رود، فرد همچنان برای مدتی حساسیت به لمس و درد را در عضله احساس می کند. در بسیاری از موارد، این گرفتگی ها در طول شب رخ می دهند، اما همواره این گونه نیست. در شرایطی که آنها به طور معمول مضر نیستند، اما هنگامی انجام برخی فعالیت ها مانند رانندگی می توانند خطرآفرین باشند.

گرفتگی عضلات پا می تواند همان گونه که به ناگاه شکل می گیرد، از بین برود، اما احتمالا برای چند ساعت حساسیت به لمس و درد را در عضلات تحت تاثیر قرار گرفته تجربه خواهید کرد. گرفتگی عضله برای چند ثانیه یا در نهایت تا 10 دقیقه طول می کشد.

دلایل شکل گیری گرفتگی عضلات پا

دلایل مختلفی با گرفتگی عضلات پا مرتبط هستند. اما از جمله دلایل شایع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورزش شدید، زمانی که ماهیچه های پا زیر فشار بیش از حد قرار می گیرند

گردش خون ضعیف در پا

کم آبی بدن

برخی کمبودها از جمله کمبود منیزیم، کلسیم، و پتاسیم

عدم توجه به گرم کردن و سرد کردن مناسب به ترتیب پیش و پس از ورزش

خستگی عضلانی

عوارض جانبی دارو

مشکلات زمینه ای

از جمله دلایل زمینه ای گرفتگی عضلات پا می توان به بیماری کبد یا حتی بارداری اشاره کرد. داروهایی مانند استاتین ها، که برای کاهش سطوح کلسترول مورد استفاده قرار می گیرند، نیز می توانند موجب گرفتگی عضلات پا شوند.

تسکین سریع برای گرفتگی عضلات پا

هنگامی که گرفتگی عضلات پا رخ می دهد، با توجه به شدت حمله که درد و ناراحتی را به همراه دارد، رهایی از این شرایط به هر قیمتی چیزی است که آرزو می کنید. از جمله اقدام هایی که می توان برای کمک به تسکین گرفتگی عضلات پا مد نظر قرار داد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حرکات کششی: هنگام وقوع گرفتگی عضله پا انجام برخی حرکات کششی را مد نظر قرار دهید. لازم نیست اقدام پیچیده ای در این زمینه انجام شود و می توانید کشش عضلات پا از طریق حرکاتی مانند ایستادن مقابل دیوار و کشش پا در پشت سر خود را انجام دهید.

تن آرامی: ایجاد آرامش در عضله می تواند به بهبودی گرفتگی کمک کند. بسیاری از ما به طور غریزی با گرفتگی مبارزه می کنیم، اما این کار می تواند شرایط را وخیم‌تر سازد. در عوض، تلاش کنید عضله پا را آرام سازید و در برابر وسوسه ایجاد فشار در آن مقاومت کنید.

ماساژ: اگر فردی در کنار شما حضور دارد از وی بخواهید بخش تحت تاثیر قرار گرفته را ماساژ دهد. این کار می تواند به تسکین گرفتگی عضله کمک کند و با دردی که در ادامه شکل می گیرد نیز مقابله کند.

استفاده از گرما: با اعمال گرما روی بخش تحت تاثیر قرار گرفته در زمان تجربه گرفتگی عضلات پا می توانید به تسکین آن کمک کنید. این کار به فروکش کردن سریع‌تر گرفتگی کمک می کند.

خم کردن انگشتان پا: یک روش ساده برای کمک به مقابله با گرفتگی عضلات پا خم کردن انگشتان پا به سمت بالا به محض آغاز گرفتگی است. این وضعیت را برای چند ثانیه حفظ کنید.

راه رفتن روی پاشنه: شاید اندکی عجیب به نظر برسد، اما راه رفتن روی پاشنه می تواند به تسکین گرفتگی عضلات پا کمک کند. این کار به افزایش جریان خون به عضلات پا منجر می شود، که به معنای تسکین سریع‌تر گرفتگی است.

چگونه از گرفتگی عضله پا در بلند مدت پیشگیری کنیم؟

مد نظر قرار دادن اقدامات پیشگیرانه بلند مدت برای پرهیز از مواجهه با گرفتگی عضلات پا، به ویژه اگر به طور مرتب آن را تجربه می کنید، اهمیت دارد. پیشگیری از گرفتگی عضلات پا در آینده به دلیل شکل گیری گرفتگی بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر گرفتگی عضله پا در نتیجه مصرف دارو بوده است، صحبت با پزشک و تغییر داروی مصرفی ایده خوبی است. از جمله نکته های عمومی که به پیشگیری از گرفتگی عضلات پا کمک می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آب بیشتری در طول روز بنوشید تا آب بدن همواره تامین شود.

با کمبود ویتامین ها و مواد معدنی از طریق تغییر در رژیم غذایی یا استفاده از مکمل ها مقابله کنید.

همواره پیش و پس از ورزش گرم کردن و سرد کردن بدن را انجام دهید.

از زیر فشار قرار دادن بیش از اندازه و ناگهانی عضلات پای خود پرهیز کنید.

مصرف الکل را کنار بگذارید.

اگر گرفتگی عضلات پا با یک مشکل زمینه ای مرتبط است، باید با پزشک خود درباره روش هایی ویژه که در بلند مدت از گرفتگی عضله پا پیشگیری می کنند، صحبت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha