شنبه ۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 21511

همیشه پیشگیری موثرتر، كم‌هزینه‌تر و آسان‌تر از درمان است. آموزش‌های ساده و ابتدایی در مدارس و در سطح رسانه‌ها می‌توانند از ابتلای هزاران نفر به نارسایی كلیه جلوگیری نمایند. تنها با یك آزمایش ساده خون می‌توان از وضعیت كلی كاركرد كلیه‌ها آگاه شد

سلامت كلیه‌های‌تان را جدی بگیرید
سلامت نیوز:23 تا 30 آبان در كشور ما به نام «هفته حمایت از بیماران كلیوی» به ثبت رسیده است. همه ساله انجمن‌های تخصصی، مسوولان دولتی و نهادهای مردمی به مناسبت این هفته نشست‌های گوناگونی را ترتیب می‌دهند. متخصصان از جدیدترین یافته‌های علمی در زمینه درمان بیماری‌‌های كلیوی می‌گویند و گاهی هم آمارهای تازه‌ای را ارایه می‌دهند. مسوولان دولتی هم اغلب گزارشی از كارنامه یك‌ساله خود را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند و بیش و كم از برنامه‌های پیش‌رو سخن می‌گویند. در این بین انجمن‌های مردمی بیش از همه به تكاپو می‌افتند و سعی می‌كنند تا از این فرصت كه نگاه‌ها به سوی‌شان چرخیده است بیشترین استفاده را ببرند و مشكلات بیشمار، كمبودها و انتظارات به حق خود را به گوش سایر هموطنان و نهادهای مسوول برسانند.

 كلیه‌ها را باید یكی از پیچیده‌ترین اعضای بدن به شما آورد. كلیه‌های ما وظیفه جداسازی و دفع مواد زاید از خون را بر عهده دارند. خوشبختانه بافت كلیه‌های ما به گونه‌ای طراحی شده‌اند كه حتی اگر تنها بخش كوچكی از یك كلیه سالم باقی مانده باشد، كار تصفیه خون به خوبی صورت می‌گیرد و در نتیجه فرد علایمی نخواهد داشت این ویژگی كلیه البته از نگاهی دیگر چندان هم مطلوب به نظر نمی‌رسد. به زبان ساده‌تر بیماری‌های این عضو حیاتی اغلب بدون هیچ علامت واضحی كلیه‌های ما را گرفتار می‌كنند و تا مراحل پیشرفته هیچ تظاهر بیرونی از خود نشان نمی‌دهند. سرانجام وقتی كلیه‌های ما كاملا از كار می‌افتند تنها راه باقیمانده تصفیه مصنوعی خون با دستگاه‌های دیالیز خواهد بود. متاسفانه 50 درصد بیماران مبتلا به نارسایی‌های كلیوی زمانی به پزشك مراجعه می‌كنند كه دیگر تنها راه درمان دیالیز منظم هفتگی آنهاست.

 نارسایی‌های كلیوی یكی از شایع‌ترین و البته پرهزینه‌ترین بیماری‌‌های مزمن در تمام كشورهای جهان به حساب می‌آید. بر طبق آخرین آمارها در كشور ما ایران سالانه در حدود 4 هزار نفر بیمار جدید مبتلا به نارسایی‌های مزمن كلیوی، بر تعداد بیماران موجود اضافه می‌شود. در حال حاضر
15 هزار و400 بیمار دیالیزی در ایران زندگی می‌كنند. به عبارت ساده‌تر در طول 10 سال آینده با ادامه روند كنونی بیماران كلیوی در كشورمان به 3 برابر افزایش خواهند یافت. در كنار این آمارها، آگاهی از یك آمار جهانی هم جالب توجه به نظر می‌رسد. طبق برآورد‌های موجود 20 درصد از افرادی كه دیالیز می‌شوند آنهایی هستند كه به دلیل سهل‌انگاری و عدم رعایت رژیم مناسب غذایی به دنبال بیماری زمینه‌ای خود به نارسایی كلیوی مبتلا شده‌اند.

 بیماری‌های كلیوی با چراغ خاموش به پیش می‌آیند. اما این هرگز به آن معنا نیست كه ما باید تنها امیدوار باشیم كه هیچ‌وقت پزشكمان خبر بد نارسایی كلیه‌های‌مان را به ما ندهد. در حقیقت بسیاری از بیماری‌‌های شایع‌ در صورت عدم كنترل، كلیه‌های ما را هم با تهدید جدی روبرو خواهند كرد. دیابت و فشار خون از مهم‌ترین این بیماری‌‌ها به شمار می‌روند. از سوی دیگر عفونت‌های مكرر اداری در كودكان می‌توانند آسیب‌‌های جبران‌ناپذیری را به كلیه‌‌های عزیزان ما وارد نمایند. علاوه‌براین، رعایت یك رژیم غذایی كم‌نمك همراه با پروتئین متعادل در كنار پرهیز از مصرف خودسرانه داروها و به‌ویژه مسكن‌ها می‌تواند از وارد شدن آسیب‌های تدریجی به كلیه‌ها جلوگیری كند.

 همیشه پیشگیری موثرتر، كم‌هزینه‌تر و آسان‌تر از درمان است. آموزش‌های ساده و ابتدایی در مدارس و در سطح رسانه‌ها می‌توانند از ابتلای هزاران نفر به نارسایی كلیه جلوگیری نمایند. تنها با یك آزمایش ساده خون می‌توان از وضعیت كلی كاركرد كلیه‌ها آگاه شد. با وجود این متاسفانه هنوز در كشور ما یك نظام جامع برای غربالگری بیماری‌های كلیه وجود ندارد. به همین خاطر همچنان مجبوریم تا بودجه‌های خود را صرف خرید و تجهیز بخش‌های دیالیز در كشور نماییم. بودجه‌هایی كه هیچ‌گاه كفاف بیماران پرشمار دیالیزی در كشور را نمی‌دهند. به امید آنكه با تشخیص زودهنگام مشكلات كلیوی بتوانیم روند نگران‌كننده كنونی را متوقف نماییم. قبل از ایجاد مشكل جدی برای كلیه‌های‌مان، به فكر پیشگیری از چنین مشكلاتی باشیم.
 منبع:سلامتیران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha