عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن اشاره به رواج تبلیغات غیرواقعی درباره درمان قطعی اختلال اوتیسم در کودکان، تاکید کرد که ادعا مبنای علمی ندارد و نوعی کلاهبرداری است.

هشدار درباره کلاهبرداری از خانواده کودکان مبتلا به اوتیسم

سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن اشاره به رواج تبلیغات غیرواقعی درباره درمان قطعی اختلال اوتیسم در کودکان، تاکید کرد که  ادعا مبنای علمی ندارد و نوعی کلاهبرداری است.

به گزارش سلامت نیوز، هوشنگ دادگر در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تاکید بر ضرورت هشیاری خانواده کودکان داخل طیف اوتیسم در خصوص این نوع از کلاهبرداری گفت: اوتیسم یک اختلال رشدی عصبی است که با نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی و رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری کاهش علایق، مشخص می‌شود. با توجه به رشد شیوع اوتیسم علاوه بر مداخلات پزشکی لازم است برنامه‌های توانبخشی زودهنگام نیز برای درمان کودکان دارای اوتیسم در نظر گرفته شود.

وی  افزود: متاسفانه در کشور ما افراد دارای اختلال اوتیسم به موقع برای ارزیابی و درمان مراجعه نمی‌کنند یا این اختلال ارتباطی دیر تشخیص داده می‌شود در نتیجه زمان طلایی برای درمان از دست می‌رود. همچنین متاسفانه هنوز میزان آگاهی جامعه از این اختلال بسیار کم است؛ از طرفی عدم نظارت و سازماندهی توانبخشی این اختلال، منجر به سوء استفاده برخی مراکز از خانواده‌های این کودکان شده است. در برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌شود بدون ارزیابی دقیق و حتی حضوری می‌توان مجموعه آموزش ویژه کودک داخل طیف اوتیسم را دریافت کرد در حالی که این ادعا مبنای علمی ندارد و نوعی کلاهبرداری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: نگرانی‌های والدین و نبود مراکز توانبخشی تخصصی باعث شده‌ است تا بیشتر درمان‌های ارائه شده به‌صورت ناقص ارائه شود. از طرفی متاسفانه برخی مراکز با هدف سودجویی اقدام به تبلیغات غیرواقعی درباره درمان اوتیسم می‌کنند که باعث سردرگمی خانواده در انتخاب روش درمانی مناسب برای کودک می‌شود؛ چرا که بسیاری از این روش ها نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی در مراکز بین المللی دارند.

دادگر  همچنین به پدران و مادران توصیه کرد که  در صورت وجود علائمی مانند فقدان یا کمبود لبخند اجتماعی، عدم واکنش به اسم، عدم ارتباط گیری، حتی نگاه ضعیف به مادر در هنگام شیر خوردن و فقدان توجه اشتراکی در سال اول زندگی، برای پایش دقیق‌تر رفتارهای نوزادان خود به گفتار درمانی مراجعه کنند؛ چرا که نوزادان مبتلا به اوتیسم نسبت به رفتار اطرافیان واکنش نشان نمی‌دهند، تمایلی به برقراری رابطه با دیگران ندارند و با دور شدن از والدین احساس غریبی نمی‌کنند آنها دیرتر زبان باز می‌کنند و معمولاً دامنه کلامی محدود و در برخی موارد گفتاری طوطی‌وار دارند.

این متخصص اختلال اوتیسم  افزود: این نشانه‌ها به‌طور قطع دلیل بر اوتیسم نیست و والدین نباید نگران باشند، ولی در صورت مشاهده این علائم در نوزادان خود بهتر است با گفتاردرمان مشورت کنند. در عین حال خانواده‌ها به مطالب ارائه شده در فضای مجازی درباره اوتیسم اعتماد نکنند و برای رفع نگرانی‌های خود به مراکز گفتار درمانی معتبر مراجعه کنند. دستگاه‌های نظارتی نیز باید با حساسیت بیشتری درمان اوتیسم را دنبال کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha