شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 215158

یشترین چالش مربوط به کرمان، رفسنجان و زرند است که دراین‌میان کرمان وضعیت بدتری نسبت به بقیه شهرها دارد.

وضعیت آبی در 15 شهر کرمان قرمز است

سلامت نیوز:مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان، وضعیت آبی در 15 شهر کرمان را قرمز عنوان کرد و افزود: بیشترین چالش مربوط به کرمان، رفسنجان و زرند است که دراین‌میان کرمان وضعیت بدتری نسبت به بقیه شهرها دارد.

به گزارش سلامت نیوز،وقایع اتفاقیه نوشت:  محمد طاهری، ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: بیش از دو میلیون نفر جمعیت استان کرمان در 68 شهر و 129 روستا توسط شرکت آب و فاضلاب استان کرمان پوشش داده می‌شوند و به‌زودی سه شهر زهکلوت، هنزاء و دشتکار نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد. او افزود: یکی از مشکلات ما این است که در زمان ارائه خدمت، جمعیت شهر کرمان به بیش از یک میلیون نفر می‌رسد اما زمان سرشماری همه به مناطق و روستاهای خود می‌روند که بعضا در ایام سال به‌ندرت در آنجا سکونت دارند و این مسئله، مشکلاتی را درزمینه جذب اعتبارات برای شرکت آب و فاضلاب ایجاد می‌کند و شاهد اختلافات بالای 40درصدی جمعیت با آمار سرشماری مواجه می‌شویم. او بیان کرد: عمده منابع آبی ما از 342 حلقه چاه تأمین می‌شود و شهرستان سیرجان با توجه به بارندگی‌های خوبی که امسال داشته، عمده آب خود را از سد تأمین می‌کند و 70 درصد آب بافت نیز از سد این شهرستان تأمین می‌شود. مدیرعامل آبفای استان کرمان گفت: آب مابقی استان کرمان از منابع زیرزمینی و چاه‌ها تأمین می‌شود که این مسئله از نقاط ضعف ما به‌ویژه در شهر کرمان به‌شمار می‌رود. او افزود: آب شهر کرمان به‌طور کامل از طریق 96 حلقه چاه در دشت حسین‌آباد، قریه‌العرب و جوپار تأمین می‌شود. 


هزار و 900 کیلومتر خط انتقال آب در استان کرمان


طاهری با اشاره به هزار و 900 کیلومتر خط انتقال آب در استان کرمان بیان کرد: منابع آبی ما روزبه‌روز در حال فاصله‌گرفتن از نقاط جمعیتی هستند و آب کرمان از فاصله صد کیلومتر و قلعه‌گنج از فاصله 70 کیلومتری تأمین می‌شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: آب استحصالی از چاه‌ها در محیطی کاملا ایزوله و بسته وارد مخازن ذخیره می‌شود و کوچک‌ترین نفوذپذیری‌ای به مخزن وجود ندارد. او اظهار کرد: آب شرب کرمان در هیچ مکانی روباز نیست و محلی برای آلودگی ندارد و تنها منشأ تماس با آب در زمان شکستگی شبکه است که آن هم بلافاصله ترمیم و گندزدایی می‌شود. طاهری افزود: آب کرمان به‌صورت روزانه کنترل کیفی می‌شود و شهرستان‌های سیرجان، کرمان، بم، رفسنجان و جیرفت، قطب‌های آزمایشگاهی ما هستند. او تصریح کرد: سال گذشته دو میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی فلزات سنگین برای آزمایشگاه مرجع کرمان خریداری شده تا آخرین آزمایش‌های روز را انجام دهیم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان ادامه داد: علاوه‌بر آزمایش‌ها و گندزدایی که روزانه درمورد آب کرمان صورت می‌گیرد، از نقاط مختلف شهر نیز نمونه‌برداری داریم تا از آلودگی ثانویه احتمالی جلوگیری شود. طاهری تصریح کرد: در استان کرمان هشت هزار لیتر در ثانیه ظرفیت تأمین آب داریم اما سرانه مصرف ما بسیار بالاست و این مسئله در جنوب کرمان بیشتر دیده می‌شود. او با بیان اینکه با وضعیت مصرفی کنونی با کمبود هزار و 600 لیتر بر ثانیه آب مواجه هستیم، اظهار کرد: 41 شهر کرمان دارای وضعیت سبز و 12 شهر دارای وضعیت زرد به‌لحاظ تأمین آب هستند. او وضعیت آبی در 15 شهر کرمان را قرمز عنوان کرد و افزود: بیشترین چالش مربوط به کرمان، رفسنجان و زرند است که دراین‌میان کرمان وضعیت بدتری نسبت به بقیه شهرها دارد. طاهری تصریح کرد: شهر کرمان درحال‌حاضر با هزار و 925 لیتر در ثانیه تأمین آب می‌شود اما اگر قرار باشد 24 ساعته بتوانیم با فشار، آب را تأمین کنیم، 760 لیتر بر ثانیه‌ کمبود داریم. 


کرمانی‌ها 2 برابر شهروندان پاریس آب مصرف می‌کنند


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان بیان کرد: برای تابستان امسال درصورتی‌که گرمای هوا طاقت‌فرسا نشود و مصرف را مدیریت کنیم، جیره‌بندی آب نخواهیم داشت و می‌توانیم با کنترل فشار، شهر را اداره کنیم. طاهری با بیان اینکه هر شهروند کرمانی در شبانه‌روز 170 لیتر آب استحصال می‌شود، افزود: این میزان مصرف در حالی است که سرانه مصرف آب در شهری مانند پاریس با بارندگی بالا به ازای هر نفر در شبانه‌روز 70 لیتر است. او افزود: باید یاد بگیریم آب را به اندازه نیاز و در جای خودش مصرف کنیم؛ آبی که با زحمت و هزینه فراوان به‌دست می‌آید، برای نظافت حیاط، شستن ماشین و وسیله بازی و سرگرمی نیست. طاهری ادامه داد: اگر مردم ما فقط 20 درصد از مصرف روزانه خود را صرفه‌جویی کنند، کوچک‌ترین افت فشار و کمبود آبی نخواهیم داشت. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در ادامه از برخورد جدی و محکم با مشترکان پرمصرف آب خبر داد و گفت: جرایم سنگینی برای این عده از مشترکان آب در نظر گرفته شده و همچنین مشترکان کم‌مصرف نیز مورد تشویق قرار می‌گیرند. طاهری اظهار کرد: به شهرداری‌ها نیز توصیه کرده‌ایم که برای آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده نکنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان از وجود تعداد بالای انشعاب‌های غیرمجاز گلایه کرد و گفت: فقط پنج هزار و 500 انشعاب آب غیرمجاز در شهر کرمان وجود دارد که متأسفانه هیچ‌گونه حقی را در‌این‌زمینه پرداخت نمی‌کنند و برداشت‌های بی‌رویه هم دارند. طاهری افزود: انشعاب‌های غیرمجاز بعضا سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند اما روا نیست که ملکی مسکونی که برق و گاز دارد و مطمئنا تخریب نمی‌شود، از آب غیرمجاز استفاده کند. او بخشی از کمبود آب را مربوط به انشعاب‌های غیرمجاز دانست و عنوان کرد: ما به‌تنهایی نمی‌توانیم کاری کنیم، تنها مجموعه خدمت‌رسان هستیم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در ادامه گفت: جنوب استان کرمان که اصلا دست ما نیست و نمی‌توانیم در آنجا حاکمیت کنیم، ادارات دولتی جنوب کرمان حاضر نیستند هزینه آب بدهند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان تصریح کرد: در چهار شهر کرمان، ماهان، سیرجان و کهنوج فاضلاب شهری در حال اجراست. او افزود: 30 درصد از شبکه فاضلاب شهری کرمان با 435 کیلومتر شبکه اجرا و 26 هزار سیفون به شبکه فاضلاب کرمان وصل شده که 58 هزار واحد مسکونی و تجاری را شامل می‌شود. طاهری بیان کرد: تصفیه‌خانه اول کرمان با 200 لیتر در ثانیه کاملا وارد مدار شده و تصفیه‌خانه دوم باوجود مشکلات مالی، 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سه ماه آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌شود. او ادامه داد: شبکه فاضلاب کهنوج با 84 کیلومتر شبکه، 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 6 هزار انشعاب به آن وصل شده و تصفیه‌خانه آن هم آماده بهره‌برداری است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha