شنبه ۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 21519

این بیماری در 15 درصد مردان جوان مشاهده میشود و در خیلی از مواقع بدون علامت بوده و گاهی هم با درد خفیف و مبهمی در بیضه ها همراه است.

به گزارش سلامت نیوز به اتساع و واریسی شدن وریدها یا سیاهرگهای اطراف بیضه ها ، اصطلاحاً "واریکوسل" گفته می شود. این حالت در 15 درصد مردان جوان دیده می شود و اغلب در سنین بلوغ خود را نشان می دهد و در اکثر موارد (نود درصد) در سمت چپ است.

دکتر محمد رضا قرائتی متخصص کلیه و مجاری ادراری اظهار داشت علت این بیماری کاملاً مشخص نیست و برخلاف واریس پا ارتباط چندانی با کارهای سنگین یا زور زدن ندارد.علت این که واریکوسل در طرف چپ شایعتر است را به متفاوت بودن دریچه ها و آناتومی وریدهای بیضۀ چپ نسبت داده اند.

وی افزود واریکوسل معمولاً علامتی ندارد و به صورت اتفاقی و با مشاهده تورم رگهای واریسی در بالای بیضه (که برخی آنرا به یک کیسه پر از کرم تشبیه کرده اند)، توسط بیمار کشف می شود. گاهی هم موجب درد خفیف و مبهم بیضه می شود و گاهی در سنین بالاتر، خود را به صورت ناباروری نشان خواهد داد. البته این بدین معنی نیست که واریکوسل همیشه موجب ناباروری مرد خواهد شد، بلکه فقط عده کمی از کسانی که واریکوسل دارند به این علت بچه دار نمی شوند.

وی گفت  یکی از عللی که واریکوسل موجب ناباروری می شود این است که تجمع رگهای واریسی در اطراف بیضه، موجب بالاتر رفتن دمای بیضه و اختلال در اسپرم سازی (نطفه سازی ) می شود. واریکوسلهای شدید اگر به موقع درمان نشوند، در درازمدت ممکن است موجب کوچک شدن بیضه شوند.

وی در ادامه اظهار داشت که تشخیص واریکوسل توسط پزشک انجام می شود و معاینه مهمترین نقش را در تشخیص دارد.معاینه در حالت ایستاده انجام می شود. گاهی برای تأئید تشخیص ، به سونوگرافی نیز نیاز است و گاهی برای بررسی میزان تأثیر آن بر اسپرم سازی، آزمایش اسپرم نیز درخواست می شود.فقط واریکوسلهایی که در معاینه مشاهده یا لمس شوند از لحاظ بالینی با اهمیتند و اگر واریکوسل در سونوگرافی گزارش شود ولی در معاینه لمس یا مشاهده نشود ، اهمیت بالینی ندارد. پزشک در معاینه، علاوه بر وجود واریکوسل، شدت آنرا نیز ارزیابی می کند و بر حسب شدت، آن را به سه درجه خفیف، متوسط و شدید(درجۀ یک ،دو و سه) تقسیم می کند که نقش مهمی در تصمیم گیری درمانی دارد.

واریکوسل پس از ایجاد ،هیچ وقت خود به خود بهبود نمی یابد و هیچ درمان دارویی نیز ندارد و تنها راه درمان آن، جراحی است. البته همۀ افراد مبتلا به واریکوسل نیاز به درمان ندارند. تصمیم گیری برای جراحی بستگی به سن بیمار، شدت واریکوسل و علامتهای بیمار دارد. مثلاً واریکوسل خفیف در جوانی مجرد ممکن است نیاز به عمل نداشته باشد اما همین واریکوسل در مردی که به علت ناباروری مراجعه کرده و آزمایش اسپرم مختل دارد، قطعاً نیاز به عمل داردویا واریکوسل شدید در یک نوجوان یا جوان مجرد نیاز به جراحی دارد تا از آثار سوء آن بر اسپرم سازی و ایجاد ناباروری در آینده پیشگیری شود.

دکتر قرائتی در پایان اضافه کرد که برای عمل جراحی ، بیمار صبح همان روز عمل ،به صورت ناشتا(بدون خوردن صبحانه) به بیمارستان مراجعه کرده و بستری می شود.عمل جراحی واریکوسل با بیهوشی عمومی یا بی حسی از کمر و از طریق یک برش سه الی چهار سانتیمتری انجام می شود و مدت عمل حدود یک ساعت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ایمان ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    11 3
    من یک سال میشه که واریکوسل عمل کردم دقیقا عین 1 سال درد شدید دارم طوری که قرص دیازپام هم تاثیری برای دردم نداره دکتر هم هر وقت میرم مسکن میده. امروز رفتم سونو گفت loose body چپ و راست به اندازه 3.5 میلی متر تو بیضه من هست. ایا loose body عامل درد من هست یا چیز دیگه ای؟ با تشکر