كارشناس ارشد كودكان پرستاری گفت: 90 درصد تشنج‌های ناشی از تب كودكان خوش‌خیم و بدون عارضه است مگر آنكه زمینه صرع (اپی‌لپسی) وجود داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری نظام پرستاری اعظم دبیریان  با بیان اینكه هنوز علت تشنج مشخص نیست، اظهار كرد: اما این احتمال وجود دارد كه چون هنوز سیستم عصبی كودك كامل نشده است كودك در برابر افزایش درجه حرارت با تشنج واكنش نشان دهد.

وی ادامه داد: كودكان در افزایش درجه حرارت‌های متفاوت بدن(تب) عكس‌العمل‌های مختلف نشان می‌دهند به طور نمونه ممكن است كودكی در 38 درجه سانتی‌گراد واكنش نشان دهد در حالی كه كودك دیگری ممكن است تا 41 درجه سانتی‌گراد هم عكس‌العملی نشان ندهد اما والدین باید همواره به خاطر داشته باشند كه اگر كودك یك‌بار تشنج كرد مراقب باشند در افزایش درجه حرارت‌های بعدی با كنترل مناسب دچار تشنج نشود.

این عضو هیئت علمی دانشكده پرستاری و مامایی شهید‌بهشتی با بیان اینكه عارضه تب و تشنج در كودكان زیر 6 ماه شایع نیست در ادامه سن بروز آن را از یك ماهگی تا 6 سالگی برشمرد و افزود: البته تشنج در كودكانی با زمینه صرع شایه‌تر است.

دبیریان گفت: نخستین علامت تشنج‌های جنرالیزه(عمومی)، بالا رفتن مردمك چشم، كف‌آلود شدن دهان، سفت یا شل شدن دست و پا و یا بخشی از بدن است.

به گفته وی، چنانچه عارضه تشنج ناشی از تب درمان نشود احتمال تشنج مجدد و ایجاد عوارض بیشتر می‌شود.

كارشناس ارشد كودكان پرستاری با بیان اینكه اكثر كودكان تا پنج سالگی یك‌بار تشنج می‌كنند كه خطری برای كودكان نیست، یادآور شد: مگر آنكه مجددا عود كند از این‌رو والدین باید با افزایش درجه حرارت كودك بكوشند تا تب را سریع كاهش دهند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha