شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
کد خبر: 215242

مسئول برنامه سلامت رمضان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، شرایط آش و حلیم فروشی‌های مجاز در ماه مبارک رمضان و علامت زولبیا و بامیه های غیر بهداشتی را اعلام کرد و گفت: توزیع آش و حلیم در ظرف یکبار مصرف شفاف خطرناک است

علامت زولبیا و بامیه‌های غیر بهداشتی

سلامت نیوز:  مسئول برنامه سلامت رمضان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، شرایط آش و حلیم فروشی‌های مجاز در ماه مبارک رمضان و علامت زولبیا و بامیه های غیر بهداشتی را اعلام کرد و گفت: توزیع آش و حلیم در ظرف یکبار مصرف شفاف خطرناک است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایرنا، رضا غلامی روز شنبه  افزود:‌ بر اساس مصوبه اتاق اصناف فقط کبابی‌ها و مراکزی که از قبل مجوز عرضه آش و حلیم را از اتحادیه گرفته باشند، مجاز به توزیع آش و حلیم در ماه مبارک رمضان هستند.


وی گفت: در تهران این مراکز با نصب بنری که کد اتحادیه روی آن درج شده است، مشخص شده‌اند و شهروندان به راحتی می‌توانند مراکز مجاز عرضه آش و حلیم را شناسایی کنند.


غلامی افزود: در برخی شهرستانها این کد و بنر در مراکز مجاز نصب نشده است و مردم می‌توانند برای اطمینان از مجاز بودن مرکز عرضه آش و حلیم به کبابی‌هایی که از قبل فعال بوده‌اند یا مراکزی که مجوز اتحادیه را برای عرضه آش و حلیم دارند مراجعه کنند.


وی گفت: مراکز مجاز به عرضه آش و حلیم معمولا تخلفی از نظر سلامت ماده غذایی عرضه شده ندارند، به خصوص اینکه در آش و حلیم مواد شیمیایی و افزودنی خاصی استفاده نمی‌شود و معمولا این ماده غذایی آلودگی شیمیایی یا میکروبی ندارد.
وی افزود: مهمترین نکته‌ای که مردم در مراجعه به این مراکز مجاز باید مورد توجه قرار دهند این است که نباید آش و حلیم در مدت طولانی قبل از زمان توزیع در فضای گرم بیرون نگهداری شوند و مسئله بسیار مهم دیگر این است که به هیچوجه نباید در توزیع آش و حلیم از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف شفاف و نازک استفاده شود.
غلامی گفت: ظروف پلاستیکی شفاف، هنگام برخورد با غذای گرم، مواد پلیمری آزاد می کنند، این مواد پلاستیکی در آش و حلیم وارد می‌شود و مصرف آنها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

*زولبیا و بامیه فقط در قنادی
مسئول برنامه سلامت رمضان وزارت بهداشت درباره سلامت زولبیا و بامیه نیز گفت: در سراسر کشور فقط شیرینی فروشی‌ها و قنادی ها مجاز به تولید و توزیع زولبیا و بامیه هستند.
وی افزود: اگر در جاهایی مثل روستاها یا حاشیه شهرها که دسترسی به قنادی نیست، یک مرکز خواربار فروشی به عرضه زولبیا و بامیه اقدام می‌کند، حتما این محصول باید در بسته بندی‌های مشخص یک قنادی و شیرینی فروشی مجاز باشد.

** علامت زولبیا و بامیه غیر بهداشتی
غلامی گفت:‌ زولبیا و بامیه به علت داشتن قند بالا به سرعت آلاینده‌های شیمیایی و میکروبی موجود در هوا را جذب می‌کنند بنابراین این کالای خوراکی هنگام عرضه به هیچوجه نباید روباز باشد و حتما باید در ویترین نگهداری شود، در غیر این صورت حاوی مواد آلاینده خواهد بود.
وی افزود: مردم هنگام خرید زولبیا و بامیه دقت کنند که رنگ آن باید روشن و شفاف باشد و کدر بودن، خشک بودن یا وجود لکه بر روی زولبیا و بامیه نشان دهنده روغن نامناسب یا مانده بودن آن است.


مسئول برنامه سلامت رمضان وزارت بهداشت اضافه کرد: نکته مهم دیگر در مورد زولبیا و بامیه، ظرف آن است که حتما باید علامت سازمان غذا و دارو و استاندارد را داشته باشد در غیر این صورت ظرف آن غیر مجاز و غیر بهداشتی است و ممکن است آلاینده‌های مختلفی از طریق آن به زولبیا و بامیه جذب شود.
وی گفت: در صورتی که مردم هر گونه تخلف و عرضه مواد غیر بهداشتی را مشاهده کردند، به سرعت موارد را به سامانه یا تلفن 190 یا 1490 اطلاع دهند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha