معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مصرف مازوت در نیروگاه‌ها از ۴۵ درصد به زیر هشت درصد رسیده‌ است و قصد داریم تا پایان سال ۹۶ این میزان به صفر درصد برسد.

آخرین وضعیت لوایح هوای پاک

سلامت نیوز:معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مصرف مازوت در نیروگاه‌ها از ۴۵ درصد به زیر هشت درصد رسیده‌ است و قصد داریم تا پایان سال ۹۶ این میزان به صفر درصد برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سعید متصدی در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، ضمن ابراز تسلیت به خانواده شهدای حوادث تروریستی تهران، در مورد فعالیت‌های معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: ما در هفته محیط زیست و در آستانه روز جهانی محیط زیست هستیم و همه باید سعی کنیم تا با طبیعت بهتر باشیم و در همه فعالیت‌هایمان محیط زیست را سرلوحه قرار دهیم. این کار در دولت یازدهم رخ داده است و شاهد حضور پررنگ دولت در حوزه محیط زیست بوده‌ایم. بسیاری از موفقیت‌های کسب شده حاصل این تفکر صحیح و نگاه علمی و فراگیر به محیط زیست بوده است. در همین رابطه معاونت انسانی بر اساس برنامه‌ای که مبنای آن توسعه پایدار بود از نیمه دوم سال ۹۲  کارش را آغاز کرده و امروز به بسیاری از اهداف برنامه‌هایمان رسیده‌ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به فعالیت‌های این معاونت در زمینه اهداف مشخص شده اشاره کرد و گفت: در زمینه فعالیت‌های توسعه‌ای بر مبنای اصول توسعه پایدار در این دوره، ارزیابی اثرات زیست محیطی با جدیت و با توان علمی و دانشگاهی کشور به صورت کامل مدیریت شد. روندها و رویدادها تغییر کرده است و شاهد گزارش ارزیابی‌هایی هستیم که کم از گزارش‌های بین‌المللی ندارد. برآیند بررسی گزارش‌های مهم مانند سایر کشورها صورت می‌گیرد وهیچ گزارش ارزیابی نداریم که در آن نظر جامعه درگیر اخذ نشده باشد. همچنین نظر متخصصان استانی، شوراها و دستگاه‌های تخصصی را هم جویا می‌شویم  تا تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود با در نظر داشتن تمام ذینفعان باشد.

وی تاکید کرد: هیچ کدام از فعالیت‌ها بدون گزارش ارزیابی آغاز نشده است. این در حالیست که در دوره قبل ۱۶۹ پروژه بدون گزارش‌های ارزیابی آغاز شد و این پروژه‌ها در زمینه‌هایی مانند سد، پتروشیمی و فولاد بودند. ما امروز آن پروژه‌ها را هم مدیریت می‌کنیم و این یعنی به اولین راهبرد ما که پایداری توسعه است توجه خاص کرده‌ایم.

متصدی در مورد فعالیت‌های بین بخشی گفت: تمام دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی برای هر اقدام خود حتما نظر سازمان حفاظت محیط زیست را اخذ می‌کنند و تعامل خوبی بین این سازمان با بخش‌های دولتی و غیر دولتی وجود دارد. امروز برای جلب مشارکت مردم و دستگاه‌ها یکی از فعالیت‌هایی که انجام داده‌ایم اطلاع‌رسانی شفاف و به‌موقع  درباره آلودگی هواست و مردم با رجوع به سامانه بر خط حفاظت محیط زیست، اطلاعات ایستگاه‌های پالایش هوا را دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت در گزارشی از کاهش بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا خبر داده که نشان می‌دهد فعالیت‌های ما در زمینه کاهش آلودگی هوا چگونه بوده است. بر اساس این گزارش در سال ۹۲ بیش از ۸۰۰۰ نفر به دلیل آلودگی هوا فوت کردند که این آمار امسال به حدود ۵۰۰۰ نفر رسیده است. ۵۰۰۰ نفر عدد بالایی است اما باید در نظر بگیریم که در هر سال ۳۰۰۰ نفر از این آمار کاسته شده است. این مسائل نشان می‌دهد که برنامه‌های محیط زیست ما به سمت مطلوبی حرکت می‌کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به اقدامات این سازمان در زمینه حرکت هوشمندانه و همگام با جهان اشاره کرد و گفت: موضوع تغییر اقلیم و گرد و غبار را در نظر داریم و یکی از اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته تدوین سندهای ملی برای مبارزه با گرد و غبار است و تا امروز سه سند ملی، راهبردی و مشارکت داوطلبانه در این زمینه تدوین شده است. ایران امروز در زمینه تغییر اقلیم برای مبارزه با پدیده‌های جهانی مشارکت می‌کند و به نحو مطلوبی از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای کاسته‌ایم.

وی در مورد بهره‌گیری از فناوری‌های سازگار با محیط زیست اظهارکرد: امروز هر صنعتی که مجوز می‌گیرد باید منطبق با ساز و کارهای محیط زیستی باشد. از سال ۹۲ به هیچ نیروگاهی که راندمان آن زیر ۵۰ درصد باشد مجوز ندادیم و همه نیروگاه‌هایی که مجوز گرفته‌اند تولید بالای ۵۸ درصد دارند. همچنین سعی کرده‌ایم به سیستم آب‌بر مجوز ندهیم و از کمترین آب در نیروگاه‌هایی که از سال ۹۲ برای آنها مجوز صادر کرده‌ایم استفاده می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: سعی می‌کنیم منابع کشور را به سمتی سوق بدهیم که بازیافت را در کشور ترویج بدهیم تا بتوانیم بیشتر از منابع طبیعی حفاظت کنیم و مواد خام بیشتری از بازیافت تولید کنیم همچنین ایجاد تصفیه‌خانه‌ها در واحدهای صنعتی برای جبران کمبود آب از جمله موارد دیگری است که سعی کردیم با توجه به راهبردهای تعیین شده به آن دست پیدا کنیم.

متصدی در مورد اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه کنترل گرد و غبار گفت: کامل‌ترین استراتژی‌ها و سندها و بیشترین فعالیت‌ها برای مبارزه با گرد و غبار در این دولت صورت گرفته است و نشان داده‌ایم که حتی می‌شود اثرات پدیده‌های طبیعی را هم کاهش داد. ۸۰ درصد هورالعظیم در این دوره آبگیری شد، نزدیک به ۴۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار درختکاری شد؛ در حالی‌که تالاب‌های خوزستان را در گذشته به دلیل فعالیت‌های نفتی خشک کرده بودند آنها را احیا کردیم و. فعالیت‌های نفتی هم در کنار آنها انجام شده است.

وی به همکاری‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با گرد و غبار اشاره و اظهارکرد: سازمان ملل در این زمینه چهار قطعنامه صادر کرده و به زودی با همکاری سازمان ملل بزرگترین کنفرانس گرد و غبار از سوی سازمان محیط زیست برای جلب مشارکت بین‌المللی در زمینه کاهش گرد و غبار برگزار می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفتن: اصلاح و استانداردسازی سوخت، حذف بنزین پتروشیمی، حذف بخار بنزین، ایجاد سیستم یکپارچه معاینه فنی از جمله اقدامات دیگر ما در زمینه کاهش آلودگی هوا بود.

متصدی در ادامه گفت: در چند سال اخیر پروژه‌هایی که مورد قبول قرار گرفته بودند،موظف شدند تا هم واحدهای HSE را ایجاد کنند و هم گزارش ارزیابی فعالیت‌هایشان را ارائه دهند، این در حالیست که در گذشته گزارش ارزیابی‌هایی که صورت می‌گرفت خاک می‌خورد و مورد توجه قرار نمی‌گرفت. در این دوره چند پروژه را حتی به خاطربی‌توجهی به محورهای گزارش متوقف کردیم که خط لوله دماوند، امام زاده هاشم و فیروزکوه یکی از آنها بود.

وی با اشاره به مدیریت سبز اظهار کرد: هر ساله دستگاه‌ها را از لحاظ مصرف کاغذ، آب و سوخت رتبه‌بندی و وضعیتشان را به آن‌ها اعلام می‌کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به اهمیت صنعت سبز در دولت یازدهم گفت: ما چهار جشنواره صنعت سبز را برگزار کردیم و امروز گواهینامه و مدرک سبز بودن در ایران یک مدرک بین‌المللی و فرصت رقابت صنعت کشور در بازارهای جهانی را فراهم می‌کند. این در حالیست که قبلا یک لوح داخلی و بدون ملاحظات زیست محیطی بود و در سال ۹۲ از یک مسئله پیش پا افتاده به یک لوح بین‌المللی تبدیل شد.

متصدی اضافه کرد: سه لایحه پر اهمیت در مورد هوای پاک تدوین کرده‌ایم که منتظر تصویب نهایی آنها هستیم. لایحه خاک در حال ورود به صحن است. لایحه ارزیابی زیست محیطی که در مجلس قبل به دلیل ندانم‌کاری برخی نمایندگان رد شده بود دوباره مد نظر دولت قرار گرفته و در حال ارسال به مجلس است. بحث استاندارد سازی کالاها و تولید پسماند کمتر، ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و کاهش مصرف آنها از مواردی است که ضامن و تثبیت کننده منابع خاک هستند و در این معاونت به آن توجه شده است. این سند در حال حاضر در کمیسیون‌های دولت بررسی شده و قرار است با وزارت صنایع بررسی شود تا بعد از آن به دولت ارائه شود. در مجموع کاهش و ممنوعیت استفاده از محصولات پلاستیکی مد نظر این طرح است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه  اظهارکرد: یکی دیگر از مواردی که دوشنبه از آن رونمایی می‌شود مکانیکی کردن فرآیند صدور مجوزهاست که اجرای این طرح هم می‌تواند به استقرار و تثبیت صنعت کمک کند و هم باعث اشتغال‌زایی شود.

متصدی اضافه کرد: در مجموع ما سعی کرده‌ایم طوری حرکت کنیم تا هم چرخ‌های توسعه کشور بچرخد و هم اینکه این چرخ‌ها محیط زیست را پایمان نکند. امروز بین صنعت و محیط زیست تعامل برقرارشده  است. ارتقای راندمان نیروگاه‌های کشور و کاهش میزان مصرف آب در صنعت و عدم فشار به منابع طبیعی با بازیافت از جمله راهکارهای زیست محیطی است که به توسعه کمک می‌کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد سد گتوند گفت: در مورد این سد کمیته‌ای تشکیل شد و فعالیت‌های علمی آن توسط موسسه آب دانشگاه تهران با همکاری سازمان برنامه و بودجه انجام و راهکارهای احتمالی بحث و بررسی شده است. در نهایت قرار شد سیستم بای پاس برای سد ایجاد شود تا بتوانیم از کنار رودخانه آب را عبور دهیم اما ما با این تصمیم مخالفت کردیم. کاری که فعلا دنبال آن هستیم این است که بتوانیم مخزن سد و میزان نمک خروجی را کنترل کنیم.

متصدی در مورد پسماند زباله‌های پزشکی اظهارکرد: در این زمینه بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت اختلاف نظر وجود دارد. وزارت بهداشت معتقد است پس از اتوکلاو، پسماندهای عفونی عادی می‌شوند ولی ما هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم و در دیداری که با نمایندگان WHO هم که داشتم این مسئله تایید نشد. پسماندها از نظر خطرآفرینی باید تقسیم‌بندی شوند و هزینه‌ای که پیمانکاران  برای جمع آوری پسماندهای بیمارستانی دریافت می‌کنند نباید با سایر پسماندها یکسان باشد. زیرا میزان خطر آن‌ها متفاوت است.

وی اضافه کرد: بازیافت پسماندهای پزشکی دارای شرایط ویژه در زمان تفکیک است و باید صحت آن به طور کامل و دقیق تایید شود. در هر حال ما تابع اصول علمی و متن WHO هستیم.

متصدی در مورد شیرآبه‌های زباله‌ها و مشکلاتی که ایجاد می‌کنند،گفت: اصولا وقتی پسماندها به صورت صحیح مدیریت می‌شوند شیرابه‌ای نباید داشته‌ باشند اما در کشور ما غیر از یکی دو نقطه در سایر جاها زباله‌ها تلنبار می‌شوند و این مسئله باعث ایجاد شیرآبه می‌شود که منابع آبی و خاکی را دچار آلودگی می‌کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مدیریت پسماندها به عهده شهرداری‌هاست و متاسفم که آنها در این زمینه بسیار کند عمل می‌کنند. علی رغم اینکه شهرداری‌ها بر اساس تبصره ۱ ماده ۳۸ شهرداری عوارض آلودگی از صنعت را دریافت می‌کنند و باید آن را صرف کاهش آلودگی بکنند اما این اتفاق نمی‌افتد. در بسیاری از شهرهای شمالی ارتفاع برخی از مراکز دفن به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد که در هر ثانیه باعث تولید ۱۸ لیتر شیرآبه می‌شود. هیچکدام از محل‌های تلنبار زباله شمال کشور فاقد شیرآبه نیستند.

وی ادامه داد: این یکی از موضوعاتی است که به صورت جدی دنبال می‌کنیم و جلسات متعددی هم با شهرداری‌ها و استانداری‌های شمال کشور داشتیم. در این زمینه ۱۹ راهکار ارائه شده و لازمه تمام اینها تفکیک زباله از مبدأ است. امیدوارم در طول دو سه ماه آینده بتوانیم گزارشی به صورت اختصاصی در مورد وضعیت پسماندها ارائه بدهیم.

متصدی گفت: ایجاد مراکز مدیریت پسماندهای ویژه و صادرات به خارج از کشور و امحای سموم تاریخ گذشته از جمله اقداماتی است که در زمینه پسماندها صورت گرفته است. ما ۹ مکان را برای دریافت پسماند ویژه آماده‌سازی کرده‌ایم که در حال واگذاری است همچنین در این دولت در زمینه باطری‌های فرسوده - که نقش زیادی در آلودگی‌ها دارند- توانستیم تاثیر آنها را از ۱۰۰ درصد به ۳۵ درصد برسانیم. در مورد پسماندهای پزشکی هم در حال حاضر نظارت کافی صورت می‌گیرد و در همین راستا به بسیاری از بیمارستان‌ها اخطار تعطیلی داده شده تا مدیریت پسماندشان را اصلاح کنند همچنین ترانزیت پسماند از کشور را هم ممنوع کردیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که اگر مکان‌های دفن زباله، غیربهداشتی هستند چگونه مجوز گرفته‌اند، گفت: مجوزی به آنها از طرف سازمان محیط زیست داده نشده و مسئولیت پسماندها با شهرداری است. از همین رو تقریبا شهردار هیچ کدام از شهرداری‌های شمال کشور را نمی‌بینیم که برای آنها در دادگاه پرونده تشکیل نشده باشد. لازم است تمام دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی به وظایف خود در حوزه پسماندها عمل کنند.

وی اضافه کرد: وقتی در تهران شاهد سوء مدیریت و عدم تفکیک زباله‌ها هستیم، در سایر شهرها هم می‌توانیم انتظار چنین مسائلی را داشته باشیم.

متصدی در پاسخ به این سوال که چرا لایحه‌ای برای مسئله پسماندها داده نمی‌شود، گفت: قانون مدیریت پسماند مصوب سال ۸۳ وجود دارد در لایحه خاک نیز به آن رجوع شده است. بنابراین از نظر قانونی مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با تاکید بر نقش شهرداری‌ها در زمینه مدیریت پسماند اظهارکرد: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا شهرداری‌ها را به سمتی هدایت کنیم تا  مدیریت پسماندها اولویت اول آنها باشد. از نظر سازمان حفاظت محیط زیست اولین قدم در زمینه مدیریت خوب پسماند، تفکیک از مبدأ است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اینکه مراکز ۹ گانه مدیریت پسماند ویژه در چه استان‌هایی قرار گرفته‌اند،گفت: استان‌های آذربایجان شرقی، قزوین، یزد و اصفهان از جمله استان‌هایی هستند که این مراکز در آنها قرار خواهند داشت. در شهر تهران هم مکانی برای پسماندهای ویژه بیمارستانی نداشتیم و علی رغم اینکه مرکز هوشنگ آباد در محدوده ۱۲۰ کیلومتری  قرار دارد با توجه به اهمیت موضوع، دولت اجازه فعالیت به این مرکز در داخل محدوده شهری را داد.

متصدی در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد اولویت‌های همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با شهرداری و شورای شهر تهران گفت: در شهر تهران با دو چالش عمده مواجه هستیم که امیدوارم شورا و شهرداری به صورت جدی به آنها توجه کند. یکی ازاین چالش‌ها افزایش جمعیت، تراکم و توسعه ناهنجار شهری است. به همین علت به توسعه ناهنجار اشاره می‌کنم زیرا هر شهر تابع مقرراتی است اما شهر تهران در سال‌های گذشته اینگونه نبوده است.

وی اضافه کرد: طرح جامع شهر تهران از مجموعه شهری فاصله دارد و طرح تفصیلی از طرح جامع. به عنوان مثال می‌توان به توسعه منطقه ۲۲ تهران و بلندمرتبه سازی اشاره کرد. تهران وضعیتی دارد که هر گونه بارگذاری در آن به بدتر شدن اوضاع منجر می‌شود. لازم است شورای شهر تهران به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: نکته دوم مدیریت شهری تهران توجه به سه موضوع آلودگی، پسماند و آب است. آلودگی هوا تا حدودی مرتفع شده و شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است اما این مسئله نیاز به استمرار دارد. مدیریت حمل و نقل و ترافیک و افزایش سیستم‌های حمل و نقل عمومی می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند اما موضوع پسماند در تهران بسیار ناکارآمد است زیرا در تهران با تولید روزانه بیش از ۷۰۰۰ تن زباله تنها چهار تا پنج درصد تفکیک داریم و این نادرست‌ترین استراتژی است که پسماندها را جمع آوری و مخلوط می‌کنند و در محل دفن قصد تفکیک دارند.

متصدی افزود: تفکیک زباله در محل دفن بسیار اشتباه است زیرا با توجه به ترکیب زباله‌ها با هم آلودگی در تمام زباله‌ها وجود دارد و با تفکیک کردن آنها نمی‌توان مواد فلزی را جدا کرد. در واقع هیچ کدام از فرآیندهای کمپوست نمی‌توانند فلزات سنگین و عوامل شیمیایی را جدا کنند بنابراین اگر قرار باشد مدیریتی صحیح در مورد پسماندها صورت بگیرد ابتدا باید تفکیک انجام شود سپس بازیافت صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: امروزه تب سوزاندن زباله در کشور ما داغ شده است و می‌خواهند از آن برق تولید کنند اما مگر ما در کشور از نظر منابع نفت و گاز و برق مشکل داریم که برای تامین آنها بخواهیم زباله بسوزانیم. در همه جای دنیا وقتی تفکیک، بازیافت و کمپوست انجام می‌شود و از مواد عالی گاز تولید می‌شود. آن زمان برای اینکه سوزاندن زباله توجیه داشته باشد از آن برق تولید می‌کنند. اگر فرض کنیم که نیاز به تولید برق هم داریم باید به تامین انرژی خورشیدی بپردازیم نه سوزاندن زباله که آلودگی‌های زیادی دارد متاسفانه امروز به خاطر عدم تفکیک زباله‌ها نمی‌توانیم از آنها کود تولید کنیم.

متصدی در پایان گفت: سومین موضوع مورد اهمیت تهران آب است. این شهر با خشکسالی‌های زیادی مواجه است، با وجود اینکه از چهار سد، آب تهران تامین می‌شود باز هم مصرف آب زیادی داریم. یکی از دلایل این موضوع، بارگذاری جمعیت شهر تهران است که به تبع آن مصرف آب بالا می‌رود. این سه موضوع، موضوعات قابل اهمیت شهر تهران است که باید از نظر زیست محیطی شورای شهر و شهردار آینده آنها را در اولویت قرار بدهند. اینها موضوعاتی هستند که بارگذاری مانند چتری بر روی آنها گسترده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha