دانشمندان دانشگاه ملی تایوان اعلام کرده‌اند سم نوعی مار آسیایی می‌تواند سرعت فرآیند شکل‌گیری لخته‌های خونی را کاهش دهد.

سم مار جایگزین آسپرین می‌شود!

سلامت نیوز:دانشمندان دانشگاه ملی تایوان اعلام کرده‌اند سم نوعی مار آسیایی می‌تواند سرعت فرآیند شکل‌گیری لخته‌های خونی را کاهش دهد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، براساس تحقیقات جدید، سم گونه‌ای مار بومی جنوب شرقی آسیا به نامTropidolaemus waglerix می‌تواند جایگزین آسپرین شود زیرا این سم دارای پروتئینی موسوم به trowaglerix است که بدون عوارض جانبی خون را رقیق می‌کند.

به گزارش دیلی‌میل،تیم علمی این پروتئین را با خون ترکیب کردند و آن را به موش‌ها دادند؛  نتایج نشان داد فرآیند شکل‌گیری لخته خونی در این موش‌ها در مقایسه با موش‌هایی که پروتئین را دریافت نکرده بودند، کندتر بود.

این پروتئین همچنین موجب خونریزی بیش از حد در موش‌ها نشد در حالی که درمان‌های موجود چنین عوارض جانبی را به دنبال دارند.

دانشمندان با استفاده از این یافته‌ها، دارویی تولید کرده‌اند که پروتئین موجود در آن با نوعی گیرنده موجود (به نام GPVI) بر روی سطح سلول‌های تشکیل‌دهنده لخته‌ خون تعامل برقرار می‌کند و فعالیت آن‌ها را مسدود می‌کند.

در حال حاضر، داروهای رقیق‌سازی خون به نام "داروهای ضدپلاکت" مانع از چسبیدن گلبول‌های خون به یکدیگر و شکل‌گیری لخته می‌شوند. چنین داروهایی معمولا برای درمان افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی به کار می‌روند و عوارض جانبی خاص خود را به دنبال دارند.

جزئیات این دستاورد علمی در journal of Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology  منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha