یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷

سفیدبالک‌ها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و به ویژه در شرایط گلخانه‌ای بر روی گیاهان زینتی و محصولات گلخانه‌ای در جمعیت‌های خیلی بالا دیده می‌شوند.

هجوم لشکر مگس‌های سفید به پایتخت

سلامت نیوز:مگس های سفید حشراتی در خانواده سفیدبالکان هستند. بیش از ۱۵۵۰ گونه از این خانواده توصیف شده ‌است. سفیدبالک‌‌ها از آفات مهم و پلی‌فاژ برای طیف وسیعی از محصولات کشاورزی مهم در بسیاری از نقاط جهان به‌ویژه در مناطق گرمسیری هستند.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: سفیدبالک‌ها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و به ویژه در شرایط گلخانه‌ای بر روی گیاهان زینتی و محصولات گلخانه‌ای در جمعیت‌های خیلی بالا دیده می‌شوند. اندازه سفیدبالک‌ها کوچک و سطح بدن و بال‌های آنها به وسیله پودر سفید رنگی پوشیده شده‌ است. در ظاهر این حشرات همانندی زیادی به یک پروانه کوچک دارند، اما در مقیاس کوچک‌تر، حشرات کامل این خانواده فعال بوده و می‌توانند آزادانه به اطراف پرواز کنند و عموما در زیر برگ گیاهان و در حال تغذیه از شیره گیاهان مشاهده می‌شوند. از نظر دگردیسی، حشرات این خانواده با سایر خانواده‌های راسته نیم‌بالان‌ به جز شپشک‌های نر تفاوت دارند. در این حشرات پوره سن اول فعال است، ولی پوره‌های سنین دو، سه و چهار روی گیاهان ثابت هستند و همانند شپشک‌ها به نظر می‌رسند. پوره‌ها همانند شته‌ها ناقل بیماری‌های ویروسی مختلف هستند. در سفیدبالک‌ها بخشی از رشد بال خارجی و بخشی دیگر از رشد داخلی است که به آن دگردیسی بینابین گویند.

عسلک‌ها عامل و ناقل بیماری خاصی نیستند

چندین سال است که با شروع فصل گرم سال مگس‌های سفید مهمان ناخوانده پایتخت‌نشینان می‌شوند و برای آنان مزاحمت ایجاد می‌کنند. سال گذشته به رغم اینکه محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران، بر لزوم سمپاشی زمستانه برای مهار رشد مگس‌های سفید تاکید کرد، رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران گفت: شهرداری تهران برای مبارزه با مگس‌های سفید اقداماتی کرده ولی کافی نبوده و در این شرایط شاهد هجوم دوباره این حشرات مزاحم به پایتخت هستیم. ماه گذشته محمدحسین بازگیر با اشاره به اینکه مگس‌های سفید در طبیعت کشور ما وجود داشته‌اند و هنوز از بین نرفته‌اند، اظهار کرد: در شهرهایی مانند تهران که فضا و محیط برای آنها مناسب شده و دشمن طبیعی‌شان وجود ندارد، جمعیت مگس‌های سفید رو به افزایش است. عواملی مانند دمای مناسب، میزبان گیاهی مناسب و نبود شکارگر طبیعی باعث شده است که جمعیت آنها افزایش پیدا کند و باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم شوند. او ادامه داد: بر اساس اعلام متولیان بهداشت و درمان استان تهران مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی و نمایندگان وزارت بهداشت، عسلک‌ها عامل و ناقل هیچ‌گونه بیماری خاصی نیستند، ولی اگر به عنوان یک جسم خارجی در مجاری تنفسی قرار گیرند، می‌توانند مانند گرده گل حساسیت‌هایی را ایجاد کنند. رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران با بیان اینکه شهرداری پایتخت وظیفه دارد که جمعیت این گونه حشرات را کنترل کند، اظهار کرد: شهرداری در این راستا اقدامات مناسبی انجام داده اما کافی نبوده است. در حال حاضر تنها اقدامی که برای کاهش و از بین بردن این‌گونه حشرات می‌توان انجام داد، مقابله فیزیکی با آنهاست. او گفت:‌ شهرداری در برخی نقاط اقدام به شست‌وشوی گیاه میزبان در خیابان‌های اصلی کرده است، اما در برخی نقاط به دلیل موقعیت مکانی خاص امکان انجام این کار وجود ندارد، چراکه به علت تنگی برخی معابر امکان ورود خودروهای شست‌و‌شوی گیاهان به آنها فراهم نیست. اقدامات دیگری مانند تغییر روش هرس درختان و جمع‌آوری برگ‌ها و سوزاندن آنها در زباله‌سوز مرکزی نیز انجام شده است، ولی این کارها کافی نیست. بازگیر در ادامه اظهار کرد: زمانی می‌توانیم بگوییم عسلک‌ها از بین رفته‌اند که جمعیت آنها توسط شکارگرهای طبیعی مانند زنبور پارازیتویید کنترل شود؛ البته این در حالی است که شرایط پرورش این‌گونه زنبورها در تهران فراهم شود. او ادامه داد: راه نهایی کنترل جمعیت آنها مبارزه بیولوژیک است و لازم است دشمنان طبیعی مگس‌های سفید را پرورش و در محیط طبیعی قرار دهیم. بازگیر عنوان کرد: مطالعات علمی استفاده از زنبورهای پارازیتویید توسط موسسه تحقیقات گیاه پزشکی وزارت جهاد کشاورزی انجام شده و لازم است که هرچه زودتر این تحقیقات به مرحله اجرا و عملیاتی شدن برسد.

سمپاشی غیراصولی در پایتخت، سبب پیدایش مگس سفید

ماه گذشته رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران کاشت درختان توت و عدم سمپاشی زمستانه درختان را علت اصلی هجوم مگس‌های سفید دانست. محمد حقانی با اشاره به رویت مجدد مگس‌های سفید در سطح شهر با بیان اینکه مسئولیت اصلی کنترل جمعیت مگس‌های سفید در تهران با شهرداری است، گفت: حفاظت از درختان باقیمانده شهر که تا امروز از هجوم مگس‌های سفید جان سالم به در برده‌اند بر عهده شهرداری است و اصولا شهرداری عهده‌دار حفظ بهداشت شهر است. او افزود: اگر مسئولان شهری سمپاشی زمستان درختان را به‌طور منظم و به موقع انجام می‌دادند امروز شاهد هجوم گسترده مگس‌های سفید به تهران نبودیم. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ظاهرا مدیران شهرداری کارهای مهم‌تری از رسیدگی به وضعیت شهر و شهروندان دارند و حفظ بهداشت پایتخت و سلامت شهروندان برای آنها از اولویت برخوردار نیست، ادامه داد: اگر غیر از این بود بعد از 12 سال شاهد جایگزینی انبوه موش و مگس‌های سفید به جای پرندگان در تهران نبودیم. حقانی با بیان اینکه درختان توت میزبان اصلی مگس‌های سفید هستند که همزمان با آغاز گرما شروع به تکثیر می‌کنند، بیان کرد: این حشرات مانند «شته‌ها» از توانایی بالایی در تولید مثل برخوردار هستند و در محدوده مرکزی تهران که درختان توت بیشتری کاشته شده به مانند منطقه شش و همچنین کن و... بیشتر از سایر مناطق به چشم می‌خورند. او در پایان با تاکید بر اینکه در صورت استمرار روند موجود و عدم انجام اقدامات پیشگیرانه مگس‌های سفید به مهمانان فصلی پایتخت در نیمه نخست سال تبدیل می‌شوند، اظهار کرد: همان‌طور که موش‌ها به مهمانان همیشگی تهران در طول سال تبدیل شده‌اند مگس‌های سفید نیز می‌توانند از بی‌توجهی شهرداری استفاده و به مهمانان دائمی پایتخت تبدیل شوند و جالب است شهرداری که قادر به کنترل مگس‌های سفید شهر خود به عنوان یک آفت گیاهی نیست چگونه می‌تواند کشور را مدیریت کند.

چندی پیش رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران سمپاشی غیر اصولی و دیرهنگام را عامل اصلی پیدایش مجدد مگس‌های سفید دانست. محمد حقانی در مورد وضعیت مگس‌های سفید در پایتخت با بیان اینکه استفاده بی رویه و دوز بالا از سموم غیر ارگانیک سبب برهم خوردن چرخه شده است، گفت: هر حشره‌ای یک میزبان یا شکارگر طبیعی دارد که سمپاشی‌های بی رویه در سال‌های گذشته آن هم با دوز بالا این حشرات را از میان برده است. او با بیان اینکه سمپاشی‌های غیراصولی در پایتخت سبب نابودی کفشدوزک ها و زنبورک‌هایی که شکارگر طبیعی مگس سفید بوده‌اند، شده است، ادامه داد: این حشرات از لارو مگس سفید تغذیه می‌کنند؛ اما سمپاشی بی رویه، غیر اصولی و با دوز بالا تعادل طبیعی را برهم زد و لازم است شهرداری تهران در زمان‌های مناسب و با استفاده از سموم ارکانیگ به مبارزه با مگس‌های سفید برود. به گزارش ایسنا، حقانی با بیان اینکه سمپاشی زمستانه و بهاره در زمانی که لارو این مگس‌ها باز نشده موثر خواهد بود، بیان کرد: بارها به مسئولان خدمات شهری نسبت به سمپاشی به موقع و اصولی درختان هشدار داده‌ایم، اما به دلیل بی برنامگی، بی تدبیری و بی‌توجهی این مهم همواره مورد غفلت واقع شده است و امیدواریم سمپاشی دیرهنگام درختان مستعد، آن هم در روزهای پایانی فصل بهار سبب شود که شاهد هجوم دوباره مگس‌های سفید با گرم تر شدن هوا نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha