یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 215304

برای بسیاری افراد شنیدن نام تمرینات قدرتی، بدنسازانی را به ذهنشان می آورد که در حال کار با وزنه های سنگین هستند و عضلاتشان به شدت برجسته است. اما متخصصان معتقدند زمان این عقاید کهنه درباره ورزش های قدرتی به پایان رسیده. علم امروز می گوید کار کردن با وزنه – چه وزنه های سبک باشد چه وزن بدنتان – می تواند بهترین ورزش برای عملکرد مطلوب فیزیکی و فیتنس برای یک عمر باشد.

چرا تمرین های قدرتی برایمان خوب هستند؟

سلامت نیوز: برای بسیاری افراد شنیدن نام تمرینات قدرتی، بدنسازانی را به ذهنشان می آورد که در حال کار با وزنه های سنگین هستند و عضلاتشان به شدت برجسته است. اما متخصصان معتقدند زمان این عقاید کهنه درباره ورزش های قدرتی به پایان رسیده. علم امروز می گوید کار کردن با وزنه – چه وزنه های سبک باشد چه وزن بدنتان – می تواند بهترین ورزش برای عملکرد مطلوب فیزیکی و فیتنس برای یک عمر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، برد شونفلد، متخصص علم ورزش در نیویورک می گوید: برای من تمرینات قدرتی یکی از مهم ترین انواع ورزش برای رسیدن به سلامت کلی بدن است. در طول دهه گذشته شونفلد بیش از 30 مقاله در باره تمام جنبه های ورزش قدرتی منتشر کرده است، از بیومکانیک حرکت شنا گرفته تا مواد مغذی مورد نیاز بدن بعد از یک تمرین سنگین لیفت. بسیاری از مردم به ورزش های قدرتی به عنوان افزایش دهنده سایز عضلات و قدرت نگاه می کنند که خب مسلما درست است. اما شونفلد می گوید باری که این تمرینات روی استخوان ها و عضلات حامی آنها، تاندون ها و مفاصل وارد می کنند مسلما در ارتباط با سلامت و عملکرد فیزیکی از اهمیت بیشتری برخوردارند.

درباره تحلیل استخوان صحبت می کنیم که به مرور زمان در بافت آن اتفاق می افتد. وقتی جوان هستیم تحلیل استخوانی تعادل دارد و در بعضی مواقع بافت تحلیل رفته با بافت تازه جایگزین می شود. اما با بالا رفتن سن، تحلیل استخوانی سرعت می گیرد و از ساخت بافت استخوانی جدید پیشی می گیرد.

این افزایش سرعت در تحلیل استخوان مخصوصا در افراد یکجانشین و خانم هایی که به یائسگی رسیده اند، سرعت بیشتری دارد. این کاهش بافت استخوانی منجر به ضعف و مشکلات وضعیتی می شود که بسیاری از افراد کهنسال را درگیر خود کرده است.

تمرینات قدرتی با این تحلیل استخوانی و مشکلات وضعیتی مقابله می کند. تمرینات قدرتی از طریق فرآیندی به نام بازسازی استخوان ها باعث افزایش توسعه استخوان سازی می شود. با اینکه می توانید برخی از این مزایا را با ورزش های هوازی دریافت کنید، مخصوصا در قسمت پایین تنه، تمرینات قدرتی بهترین راه برای تثبیت و افزایش قدرت استخوانی کل بدن است.

تحقیقات بسیاری تا به حال ورزش های قدرتی را با افزایش حساسیت به انسولین در بین افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابت مرتبط دانسته اند. در یکی از تحقیقات اخیر، محققان به این نتیجه رسیدند که دو جلسه ورزش قدرتی در هفته به جلوگیری از نوسانات انسولین ( و وزن بدن ) در بین مردان کهنسالی که دیابت نوع 2 دارند کمک می کند. عضله از نظر سوخت و ساز بسیار فعال است و از گلوکز یا قند خون برای انرژی استفاده می کند.

در طول تمرینات قدرتی عضلات بدن مدام از گلوکز استفاده می کنند و این مصرف انرژی حتی زمانی که ورزش را به پایان
می برید نیز ادامه پیدا می کند. برای هر کسی که در خطر مشکلات متابولیک قرار دارد – دیابت نوع 2 اما فشار خون بالا، سطح ناسالم کلسترول و دیگر نشانه های سندروم متابولیک نیز حساب هستند – تمرینات قدرتی یکی از درمان های بسیار قوی به حساب می آید.

تمرینات قدرتی همچنین یک پادزهر بالقوه برای التهاب که علت اصلی افزایش خطر بیماری های قلبی و دیگر مشکلات است، به حساب می آید. در یک تحقیق که سال 2010 توسط دانشگاه کانکتیکات انجام گرفت، محققان تمرینات قدرتی را با تغییر سرکوب التهاب در سطح سیتوکین بدن مرتبط دانستند، سیتوکین یکی از انواع پروتئین های سیستم ایمنی است. در تحقیقی دیگر که توسط کلینیک مایو صورت گرفت محققان دریافتند زمانی که خانم های مبتلا به اضافه وزن در هفته دو مرتبه تمرینات قدرتی انجام می دهند تا حدود زیادی عوامل التهاب زا در بدنشان کاهش می یابد.

تحقیقات دیگر تمرینات قدرتی را با بهبود تمرکز، عملکرد شناختی، تعادل بهتر، اضطراب کمتر و شادابی بیشتر مرتبط دانسته اند.

برخی دیگر از تحقیقات اخیر و بسیار جالب درباره تمرین با وزنه های بسیار سبک است. بسیاری فکر می کنند برای رسیدن به تمام مزایای ورزش های قدرتی حتما باید از وزنه های بسیار سنگین استفاده کرد. اما به نظر می رسد این عقیده کاملا نادرست است.

گفته می شود لیفت وزنه تا زمانی که احساس کنید دیگر نمی توانید ادامه دهید، کلید کار است. این یعنی مهم نیست وزنه ای که استفاده می کنید چقدر سنگین باشد. بنابراین افرادی که مصدومیت دارند و قادر به انجام حرکات با وزنه های سنگین نیستند می توانند تمرینات قدرتی خود را ادامه دهند.

اگر تمام این موارد تا به اینجا نتوانسته قانعتان کند که به ورزش های قدرتی رو بیاورید، یک مورد بسیار مهم دیگر نیز هست که
می توانید به این لیست اضافه کنید و آن حفظ قدرت بدنی در سنین بالا است. حفظ استقلال تنها با حفظ انرژی ممکن است.

در گذشته به تمرینات قدرتی، به عنوان ورزشی مخصوص ورزشکاران حرفه ای نگاه می شد اما امروزه ثابت شده است از این نوع ورزش می توان به عنوان بخشی از روتین همگانی در تمام سنین جهت افزایش سلامت استفاده کرد.

نویسنده: مارخام هید

منابع:

Why Weight Training Is Ridiculously Good For You – http://time.com/

Twice-Weekly Progressive Resistance Training Decreases Abdominal Fat and Improves Insulin Sensitivity in Older Men With Type 2 Diabetes – http://care.diabetesjournals.org/content/28/3/662.short

Effects of resistance training on the inflammatory response – https://synapse.koreamed.org/DOIx.php?id=10.4162/nrp.2010.4.4.259&vmode=FULL

Changes in inflammatory biomarkers following one-year of moderate resistance training in overweight women – https://www.researchgate.net/publication/6506776_Changes_in_inflammatory_biomarkers_following_one-year_of_moderate_resistance_training_in_overweight_women


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha