دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
کد خبر: 215380

رئیس دانشکده طب‌سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ۷۰۰ پروانه تولید داروی سنتی از طریق سازمان غذا و دارو صادر شده است.

صدور ۷۰۰ پروانه تولید داروی سنتی در کشور

سلامت نیوز:رئیس دانشکده طب‌سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ۷۰۰ پروانه تولید داروی سنتی از طریق سازمان غذا و دارو صادر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حسین رضایی‌زاده ، با بیان اینکه مردم به طب‌سنتی اقبال ویژه‌ای دارند، اظهار کرد: ۷۰۰ پروانه تولید دارو از طریق سازمان غذا و دارو صادر شده، اما همه آنها هنوز به مرحله تولید نرسیده است.

وی با بیان اینکه رویکرد سازمان غذا و دارو در استاندارد کردن داروها مثبت بود، افزود: اگر داروهای گیاهی بتوانند جایگاه خود را در کشور باز کنند به طور قطع بخشی از خدمات سلامتی و بهداشت و درمان کشور را می‌توانند تأمین کنند.

رضایی‌زاده عنوان کرد: یکسری خدمات دانشگاهی و آکادمیک طب‌سنتی وجود دارد که در تلاش است خرافات را از مبانی علمی جدا کرده و این خدمات را بر اساس پژوهش‌ها و تولید شواهد علمی به مردم ارائه کند.

وی افزود: با توجه به تداخلات دارویی و عوارضی که بیماری‌های خاص و خطرناک دارند، از دارو و گیاهان طب‌سنتی به‌ عنوان یک درمان کمکی با رعایت احتیاط‌ها و اصول اخلاق پزشکی و اخلاق پژوهشی می‌توان استفاده کرد. 

سرپرست مرکز رشد طب‌سنتی و گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه عمده افراد فعال در حوزه طب‌سنتی ذی‌صلاح نیستند، تصریح کرد: این افراد دارای تخصص پزشکی نیستند، شاید باسواد باشند اما طبق قانون حق دخالت در امور پزشکی را ندارند. بنابراین با وجود عطاری‌های فراوان، بهتر است دقت لازم به عمل آید.

 وی با ابراز تاسف از اینکه بخش عمده‌ای از خدمات طب‌سنتی اعم از دارویی، دخالت‌های پزشکی و تشخیص بیماری در جامعه به این شکل در حال انجام است، ادامه داد: برای رفع این مشکل و پاسخ علمی به نیازهای مردم و برای جلوگیری از تخلفات و تقلبات و سوءاستفاده‌ها در این طب که معمولا در عطاری‌ها این اتفاق می‌افتد، تلاش کردیم با برگزاری دوره‌های آموزشی طب‌سنتی و ارائه مجوز جلوی این کار را بگیریم.

رضایی‌زاده با بیان اینکه طبق قانون مصوب مجلس، فقط پزشکان حق دخالت در امور پزشکی را دارند، گفت: برای ارائه بهتر خدمات به افراد دوره‌های آموزش ویژه پزشکان در استان همدان برگزار شد. همه استان‌ها این دوره‌ها را برگزار خواهند کرد و تهران هنوز نسبت به اجرای این برنامه اقدام نکرده اما همدان در این مورد پیشتاز بوده است.

وی تصریح کرد: پزشکان در این کلاس‌ها ضمن استفاده از علم روز، از دانش طب ایرانی در کنار هم برای بهتر ارائه دادن خدمات برای افراد نیز بهره می‌برند.

رئیس دانشکده طب‌سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه استقبال مردم از این طب زیاد است، اظهار کرد: این استقبال ممکن است سوءاستفاده از این طب و امکان شارلاتانسیم را ایجاد کند.

رضایی‌زاده بیان کرد: عطاری‌ها حق تجویز گیاه دارویی ندارند و رسالت آنها عرضه و فروش بهترین گیاهان از بهترین منابع با بالاترین کیفیت ممکن است. البته در حال حاضر قانون در این زمینه تسامح کرده که داروهای گیاهی که معتبر و بدون نسخه قابل‌عرضه هستند، در عطاری‌ها عرضه شود اما عطار حق ترکیب و بسته‌بندی را ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که طب‌سنتی یا طب‌مدرن، کدام را تائید می‌کنید؟ گفت: طب دانشی است که می‌تواند با روش‌ها و داروهایی که مؤثر، ایمن و کم عارضه باشد، فارغ از اینکه سنتی است یا مدرن به بیمار خدمت کند.

رضایی‌زاده با بیان اینکه بیشترین تجمع اعضای هیئت علمی طب‌سنتی،  امکانات و خدمات در دانشکده علوم پزشکی تهران است و بعد از آن بابل، تبریز، مشهد،  اصفهان،  کاشان، همدان، کرمان و ارومیه این امکانات را دارند، خاطرنشان کرد: از لحاظ توسعه طب‌سنتی با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی استان‌های همدان،  فارس،  شیراز،  کرمان و کردستان استعداد بهتر عمل کردن در این طب را دارند.

وی با بیان اینکه همدان، کرمان، فارس و کردستان با توجه به تنوع اقلیمی و گیاهان دارویی که دارند، می‌توانستند بهتر از این باشند، گفت: متأسفانه این استان‌ها در این زمینه مغفول واقع ‌شده‌اند، اما جای رشد دارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha