چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2154

دانشمندان در سه گروه تحقیقاتی مجزا، هفت واریان ژنتیكی را كشف كرده‌اند كه احتمال ابتلای مردان را به سرطان پروستات افزایش می‌دهند.

نقایص ژنتیكی موثر در بروز سرطان پروستات کشف شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی شین‌هوا، از آنجایی كه سرطان پروستات زمینه ارثی دارد نقش ژنها در بروز این بیماری بركسی پوشیده نبوده است.

به گفته "استفان چانوك" محقق موسسه ملی سرطان، اگر چه وجود یك عامل ژنتیكی در ابتلا به سرطان پروستات محرز بود، اما شواهد قاطع و محكمی كه همه با آن توافق داشته باشند، وجود نداشت.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد تمام این واریان‌ها بر روی یك كروموزوم یافت شده‌اند و ژن نیستند. این واریان‌ها در بخشی از ژنوم كه پروتئین نمی‌سازد یافت شده است.

"برایان هندرسون" رییس دانشكده پزشكی دانشگاه كالیفرنیای جنوبی گفت عملكرد این نقایص ژنتیكی هنوز برای دانشمندان روشن نشده است. اما یافته‌های این سه گروه تحقیقاتی مختلف پس از ‪ ۱۵‬سال مطالعه مشابه بوده است.

در یكی از این تحقیقات به رهبری هندرسون و "دیوید رایش" از دانشكده پزشكی هاروارد محل قرار گرفتن این هفت واریان ژنتیكی مشخص شد. ظاهرا همه این واریان‌ها در كروموزوم شماره هشت كه هیچ ژنی در آن وجود ندارد، قرار دارند.

در دو تحقیق دیگر موقعیت این نقایص ژنتیكی تایید شده است و نقش آنها در بروز سرطان پروستات در مردان به اثبات رسیده است.

سابقه خانوادگی ابتلا این سرطان كه در یك ششم از مردان بروز می‌كند نمی‌تواند بطور قاطع ابتلا فرد را به این بیماری را پیش بینی كند. نژاد نیز در ابتلا به این بیماری موثر است.

به گفته رایش بر اساس این تحقیقات، اگر چه این هفت واریان ژنتیكی در همه گروههای نژادی وجود دارد، اما در برخی نژادها شایع‌تر است و در سیاهپوستان بیشتر از سفیدپوستان بیشتر دیده می‌شود.

به گفته هندرسون واریان‌های كشف شده بر روی كروموزوم هشت در بسیاری از موارد ابتلا به سرطان پروستات مشاهده می‌شود. اما بخش‌های دیگر ژنوم نیز قطعا در بروز این بیماری نقش دارند.

این هفت واریان احتمالا با یك ویژگی غیر عادی كروموزوم هشت مرتبط است و فقط زمانی كه سلول سرطانی می‌شود مشخص می‌شود.

ژنوم تومورهای سرطانی با سلولهای سالم متفاوت است، بروز جهش در این سلولها امكان رشد و نمو را برای آنها فراهم می‌كند.

به گفته رایش سلولهای سالم دو نسخه كروموزوم هشت دارند، اما در برخی از سلولهای سرطانی شمار آنها تا ‪ ۱۰‬نسخه نیز می‌رسد.

نتایج این تحقیقات در شماره آوریل نشریه "نیچر ژنتیك" به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha