وقتی یك پزشك در سال 23 هزار نسخه به ارزش 37 میلیارد نوشته است، یعنی سازمان تأمین اجتماعی یا هیچ نظارتی بر عملكرد وی نداشته است یا در قبال تخلفات وی سكوت كرده است ...

نقص بزرگ در نظارت سازمان تأمین اجتماعی بر نسخه های پزشکان

سلامت نیوز: وقتی یك پزشك در سال 23 هزار نسخه به ارزش 37 میلیارد نوشته است، یعنی سازمان تأمین اجتماعی یا هیچ نظارتی بر عملكرد وی نداشته است یا در قبال تخلفات وی سكوت كرده است ...

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: «نسخ نجومی» نسخه تازه‌ای از جابه‌جایی پول‌های میلیاردی در حوزه سلامت است. این ماجرا نخستین بار اواخر سال گذشته از سوی محسن سرخو، عضو هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی با رسانه‌ای كردن نسخ 6 میلیاردی یك پزشك عمومی مطرح شد و احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت كار و رفاه اجتماعی از نسخ 37 میلیاردی یك پزشك در طول یك سال خبر داد. حالا هم علیرضا عبدالله‌زاده از پزشكی می‌گوید كه در سال 23 هزار نسخه به ارزش 37 میلیارد نوشته است.
 
آمار و ارقام ارائه شده درباره نسخ میلیاردی از سوی سازمان تأمین اجتماعی اما در كنار آنكه معضل بی‌اخلاقی برخی پزشكان در صرف منابع مردم را به نمایش می‌گذارد، مؤید یك نقص بزرگ و ناكارآمدی نظارت و پایش در سازمان تأمین اجتماعی نیز هست. به عبارت دیگر پیچیدن نسخه‌های 37 میلیارد تومانی از سوی یك پزشك بدین معناست كه این سازمان یا در طول یك سال هیچ نظارت بر نسخ این پزشك نداشته یا در برابر تجویزهای غیر اصولی و میلیاردی وی سكوت كرده است! حالا آنطور كه مشاور معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه می‌گوید، قرار است نظارت بیشتر روی نسخ دارویی اعمال شود تا منابع مالی تأمین اجتماعی و پول درمان مردم اینگونه به هدر نرود.
 
با اجرای طرح تحول سلامت اگرچه شاهد ارتقای سطح رضایتمندی مردم در برخی بخش‌ها بودیم، اما حكایت هزینه‌كرد بی‌ضابطه و در خطر قرار گرفتن منابع مالی حقیقتی انكار‌نشدنی است. از یك سو با اجرای گام سوم طرح تحول و اصلاح كتاب ارزشگذاری نسبی تعرفه‌ها شاهد رشد 120 تا 300 درصدی تعرفه‌ها بودیم و از سوی دیگر برخی تخلفات نظیر عمل‌های القایی و نسخه‌های نجومی در فقدان نظارت شكل گرفت و موجب شد تا درمان چاه ویلی شود كه نه فقط همه منابع را بلعید بلكه برای حل بدهكاری میلیاردی بیمه‌ها به مراكز درمانی مجلس با تصویب 8 هزار میلیارد اوراق قرضه سلامت عملاً بدهی طرح تحول را به حراج گذاشت، اما این كار هم برای بدهی‌های میلیاردی حوزه سلامت چاره‌ساز نبود. حالا دیگر شخص وزیر بهداشت هم پذیرفته برای مدیریت منابع نامحدود نظام سلامت باید محدودیت‌هایی اعمال شود. البته قرار است این محدودیت‌ها برای بیماران باشد!
 
تعیین سقف برای بیماری و درمان !
دكتر سید حسن هاشمی درباره تدبیر وزارت بهداشت برای كنترل هزینه‌ها و منابع در طرح تحول و پس از انتقال بیمه سلامت با تصویب مجلس به وزارت بهداشت می‌گوید: قطعاً برای دفترچه‌های بیمه سقف تعیین می‌كنیم كه مثلاً سالانه چقدر می‌توانند در بخش سرپایی هزینه كنند، بخش زیادی از پول بیمه‌ها صرف هزینه‌های خدمات سرپایی می‌شود. یك مریض در روز ممكن است برای یك خدمت به چند پزشك متخصص مراجعه كند و هر متخصص هم به تشخیص خودش سی تی اسكن، ام آر ‌ای و آزمایش تجویز كند و دارو بنویسند، باید حتماً برای دفترچه‌های بیمه سقف بگذاریم. وی در واكنش به اینكه چنین تصمیمی می‌تواند برای مردم چالش‌زا باشد، پاسخ می‌دهد: نمی‌توانیم بدون حساب و كتاب برای كشور هزینه تولید كنیم و نمی‌توانیم همه فشار را روی جامعه پزشكی بگذاریم!
 
محمد حسین قربانی هم درباره برنامه جدید بیمه سلامت و تعیین سقف پرداخت برای دفترچه‌های بیمه و بیمارستان‌ها می‌گوید: دولت برای بهبود اوضاع، ناچار به كاهش هزینه‌های اضافی در حوزه سلامت شده است كه بدون شك تعیین سقف پرداخت برای دفترچه‌های بیمه و بیمارستان‌ها از جمله این اقدامات است. اجرای آزمون وسع برای مشاركت بیمه‌شدگان سلامت در خرید خدمت نیز اقدام دیگری در كاهش هزینه‌های سلامت است تا دهك‌های پایین بتوانند از خدمات بهداشتی و درمانی نیز بهره مند شوند.
 
رابطه پزشكان و دلالان دارو
تعیین سقف برای دفترچه‌های بیمه و بیمارستان‌ها در حالی است كه منبع اصلی هدر‌رفت منابع حوزه سلامت بیماران نیستند بلكه پزشكانند! گواه این ادعا هم آمار و ارقامی است كه درباره نسخ میلیاردی برخی پزشكان منتشر شده، ‌همچنان كه تقاضاهای القایی پزشكان در طرح تحول سلامت روندی افزایشی را طی كرد. بنابراین برای مدیریت منابع سلامت باید برای پزشكان سقف گذاشت نه بیماران؛‌ این تجربه‌ای است كه در بسیاری از كشورهای دنیا اجرایی می‌شود.   مشاور معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه درباره واقعیت‌های رخ داده در طرح تحول سلامت می‌گوید: در مواردی كه به بیمه مراجعه شده بررسی‌های خود را دنبال می‌كنیم به طوری كه در یكی از این پرونده‌ها با چند شبكه و دلال مواجه شده‌ایم، مثلاً پرونده‌ای را به بیمه فرستادیم و بعد از بررسی دیدیم 50 پرونده دیگر مشابه آن وجود دارد كه با سه دلال كار می‌كنند و ارزش دارویی نسخه‌شان 14 میلیارد تومان است.
 
عبدالله‌زاده تأكید می‌كند: در حال واقعی كردن ابزارهای نظارتی هستیم و به دنبال آن هستیم تا ببینیم در این چرخه تجویز دارو چه كسی مشكوك‌تر است. حتی مواردی وجود داشته كه یك پزشك در سال 23 هزار نسخه به ارزش 37 میلیارد نوشته است.  به گفته وی قبل از طرح تحول سلامت تا سال 92، هزینه‌های درمان تأمین اجتماعی و منابع با یك سرعت و رشد حدود 20 درصدی در سال پیش می‌رفت، اما به یكباره هزینه‌ها با رشد 40 درصدی منابع را دور زد.  مشاور معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه می‌گوید: نمی‌توانیم بگوییم چند درصد از پزشكان كار غیراخلاقی كرده و در این نسخه‌نویسی‌ها مشاركت دارند با این حال بیمه‌ها در حال پیگیری و شناسایی هستند به طوری كه حتی بیمه‌ها در برخی از استان‌ها سیستم ارجاع و پایش ایجاد كرده‌اند.
 
وی با تأكید بر اعمال نظارت بیشتر روی نسخ دارویی می‌افزاید: بیمه سلامت نیز همچنان مشغول نظارت روی بحث نسخ تجویز شده است؛ چراكه در بررسی‌های انجام شده مشخص شد كه فقط 3 درصد بیماران خاص كه حدود 30 تا 40 هزار نفر هستند، 1500 میلیارد تومان یارانه دارو مصرف می‌كنند. پیداكردن این 3 درصد مانند یافتن سوزن در انبار كاه است كه نظارت بر آن سخت، اما همین 3 درصد بسیار هزینه‌بر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha