پوشش خدمات بهداشتی در جنوب تهران، ری و اسلامشهر از 30 تا 40 درصد به 100درصد رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز دکتر محمد باقر لاریجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام این خبر گفت: تا سال گذشته بسیاری از مراكز ما استیجاری و وقفی بودند و حكم تخلیه برخی از آنها گرفته شده بود ولی ما  به دنبال برون سپاری رفتیم و موفق شدیم در سال گذشته 80درصد خدمت را به بخش خصوصی واگذار كنیم و وقتی با دقت ارزیابی كردیم متوجه شدیم كه ارائه خدمت در آنان كمتر از مراكز دولتی نیست.
وی با بیان این كه نگاه های جدیدی در سیستم وزارت بهداشت وجود دارد، به بحث حاكمیت خدمات بالینی هم اشاره كرد و افزود: تجربه عالمانه و ارزشمندی در بیمارستان هاشمی نژاد دیده می شود و هر فردی با یك نگاه می تواند تفاوت را احساس كند اگرچه این نگاههای نوآورانه وجود داشته ولی اجرای این نگرش ها مهم است زیرا بین فكر و اندیشه و اجرای آن فاصله زیادی است.
دكتر لاریجانی با اشاره به اینكه قوانین موجود برای نوآوری كم نیست، گفت: از راههای مختلفی می توان به قوانین نگاه كرد و با شفاف سازی و پاسخ به نقدها می توان راه را هموار كرد.
رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران استفاده از تجربیاتی كه در این زمینه (مشاركت بخش خصوصی و دولتی) وجود دارد را توصیه كرد و افزود: باید واقع گرا باشیم و به انسانها كه ركن اول بخش سلامت هستند توجه كنیم و به دنبال مدلی بگردیم تا افراد بیایند و در پزشكی و پیراپزشكی سرمایه گذاری كنند.
وی با بیان اینكه هزینه ها و تورم در بخش سلامت، افزون بر تورم معمول جامعه است افزود: كشوری كه جمعیتش به سمت مسن بودن می رود هزینه های زیادی را برای حفظ سلامتش می طلبد.
رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این كه در نقشه سلامت تقریبا تمام تجربیات مكتوب سلامت در جهان دنبال شده است، نگاهی هم به گذشته و حال دانشگاه علوم پزشكی تهران داشت.
وی با اشاره به اینكه در زمان تحویل دانشگاه علوم پزشكی تهران این دانشگاه رتبه 39 در كشور را داشت، افزود: پس از سه سال به برترین دانشگاه از نظر پژوهش و آموزش تبدیل شدیم و با وجود برابری تقریبی اعضای هیات علمی و محققین، سال گذشته از نظر امتیاز دو برابر بیشتر از رتبه بعدی، امتیاز كسب كردیم كه امیدوارم با پتانسیل های اضافه شده به مجموعه ما این میزان به سه برابر برسد.
دكتر لاریجانی به بحث جذب دانشجوی خارجی هم اشاره كرد و گفت: كشوری مانند مالزی اعلام می كند كه می خواهد 40 درصد دانشجویان خودرا از خارج جذب كند و هم اكنون 26 هزار دانشجوی ایرانی در مالزی تحصیل می كنند و همه می دانند كه پزشكی مالزی با ما قابل قیاس نیست و مادر این زمینه برتریم.
لاریجانی علت شكست دانشگاههای امریكایی در منطقه را نداشتن نیروی انسانی عنوان و خاطرنشان كرد: اگر این مجموعه جدید با همدلی پیش رود می تواند به یكی از بزرگترین مجموعه های پزشكی در منطقه مبدل شود.
وی در پایان با بیان اینكه كشور ما اگر با همین روند حركت كند 17 سال دیگر به تركیه می رسد ولذا باید سریعتر حركت كنیم.
وی گفت: از این پس باید با فكرهای بدیع در صدد پژوهش و ارائه خدمت و آموزش های راه دور و همچنین مدرك های مشترك باشیم تا بتوانیم به جایگاه اصلی خودمان دست پیدا كنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha