حتی اگر سیگاری تمام‌عیاری باشید و از استنشاق بوی سیگاری که روی لباستان جا خوش کرده لذت ببرید، بعید است تا امروز به فکر کنار گذاشتن سیگار نیفتاده باشید. اغلب سیگاری‌ها، مانند اغلب کسانی که اضافه‌وزن دارند، به خاطر حفظ سلامتشان در آرزوی ترک اعتیاد خود هستند. آنها در رویاهایشان روزهای بدون سیگاری را تصور می‌کنند که با لباس ورزشی در پارک نرمش می‌کنند؛ اما بعد از باز کردن چشم‌هایشان و پایان دادن به رویاها، سراغ پاکت سیگار می‌روند و با اندوه و عذاب وجدان، یک نخ را دود می‌کنند.

سلامت نیوز: حتی اگر سیگاری تمام‌عیاری باشید و از استنشاق بوی سیگاری که روی لباستان جا خوش کرده لذت ببرید، بعید است تا امروز به فکر کنار گذاشتن سیگار نیفتاده باشید. اغلب سیگاری‌ها، مانند اغلب کسانی که اضافه‌وزن دارند، به خاطر حفظ سلامتشان در آرزوی ترک اعتیاد خود هستند. آنها در رویاهایشان روزهای بدون سیگاری را تصور می‌کنند که با لباس ورزشی در پارک نرمش می‌کنند؛ اما بعد از باز کردن چشم‌هایشان و پایان دادن به رویاها، سراغ پاکت سیگار می‌روند و با اندوه و عذاب وجدان، یک نخ را دود می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، واقعیت این است که برای یک سیگاری ترک کردن در اغلب موارد تنها یک آرزوست. آرزویی که تحقق آن از شنبه‌ای به شنبه دیگر و از روز تولدی به تولد سال بعد موکول می‌شود. اگر شما هم سال‌هاست نخ‌های سیگار را یکی پس از دیگری دود می‌کنید، و همیشه در فکر ترک آن بوده‌اید، به نکاتی که در ادامه آورده‌ایم توجه کنید. ادعا نمی‌کنیم با خواندن این مطلب سیگار را ترک می‌کنید، اما معتقدیم اگر تصمیمتان را گرفته باشید، با کمک این نکات راهتان کوتاه‌تر می‌شود.


هدفتان را مشخص کنید
چرا می‌خواهید سیگار را ترک کنید؟ از دود کردن پول‌هایتان پشیمانید و می‌خواهید صرفه‌جویی کنید؟ دخترتان از سیگار به دست بودن شما عذاب می‌کشد؟ دکتر تاکید کرده که با این سبک زندگی عمر درازی نمی‌کنید؟ دلیلتان برای ترک سیگار چیست؟ قبل از هر چیز آن را پیدا کنید. سیگار برای سلامتی ضرر دارد! همه این را می‌دانند. اما دلیل شخصی شما برای کنار گذاشتن آن چیست؟


در روزهای حساس ترک نکنید
وقتی که تصمیمتان را گرفته‌اید، باید بدون هیچ وقفه‌ای برنامه را شروع کنید. اما حواستان باشد که ترک سیگار را در روزهای حساسی که احتمال وسوسه شدنتان هست شروع نکنید. برای مثال وقتی از قبل برنامه سفر چیده‌اید و می‌خواهید تعطیلاتتان را شروع کنید، نمی‌توانید با ترک سیگار لذت آرام بودن در روزهای تعطیل را از خودتان سلب کنید و مشکل را دو برابر کنید. واقعیت این است که ترک سیگار سخت است. پس با شروع کردن این کار در روزهای حساسی مثل بستری بودن عزیزانتان در بیمارستان، آغاز تعطیلات، اسباب‌کشی و تغییر خانه و... آن را دشوارتر نکنید.


روش کار را تعیین کنید
از یک سیگاری ترک‌کرده شنیده‌اید که باید یکدفعه این کار را انجام داد؟ کسی به شما گفته که باید آرام‌آرام نیکوتین را از بدنتان بیرون کنید؟ این حرف‌ها را از گوشتان بیرون کنید. بدون رودربایستی با خودتان و طفره رفتن از انجام کار، روش ترکتان را مشخص کنید. آیا ترک تدریجی با وضعیت روانی شما سازگارتر است یا کنار گذاشتن یکباره؟ اگر قرار است تدریجی این کار را انجام دهید، برای خودتان یک جدول برنامه‌ریزی درست کنید. مثلا قرار است در سه روز اول، هرروز دو نخ کمتر سیگار بکشید. اگر موفق شدید در خانه‌های مربوط به آن روز با خودکار سبز تیک بزنید و اگر نتوانستید، در خانه مربوط به آن روزها با خودکار قرمز ضربدر بزنید. در صورتی که تعداد تخلفات شما در هفته از دو مورد بیشتر شد برای خودتان تنبیهی مشخص کنید و اگر همه روزها به قولتان وفادار ماندید، یک جایزه به خودتان بدهید. البته مطمئنا این جایزه کشیدن یک پاکت سیگار نیست!
گذشته از این، وقتی تصمیمتان را گرفتید، با یک متخصص ترک سیگار در یکی از کلینیک‌ها صحبت کنید. آیا با برچسب نیکوتین یا مصرف داروی خاصی این کار برای شما ساده‌تر می‌شود یا خیر؟ جواب این سوال را از متخصصان بگیرید.


یک عادت جایگزین پیدا کنید
برای آرام‌تر سپری کردن این روزها، یک عادت جایگزین پیدا کنید. ترکاندن پلاستیک‌های حباب‌دار، جویدن آدامس، خط‌خطی کردن کاغذ، ذکر گفتن با شمارش دانه‌های تسبیح و... هریک می‌تواند راهی جایگزین باشد. در لحظاتی که بی‌تابانه دنبال پاکت سیگارتان می‌گردید، این عادات تازه را انجام دهید. شاید حالتان با این کار بهتر شد.


شکست را تعمیم ندهید
اغلب سیگاری‌ها در کارنامه‌شان چند شکست ثبت‌شده دارند. اگر شما هم درگذشته بارها ترک کرده‌اید و دوباره سیگار کشیدن را شروع کرده‌اید، شکست‌های قدیمی را به امروز تعمیم ندهید. از نو شروع کنید. از گذشته درس بگیرید اما اجازه ندهید دوباره تکرار شوند. چه چیزی باعث شد دفعه قبل ترکتان را بشکنید؟ ممکن است دوباره آن دلیل به زندگی‌تان برگردد؟ پس برای حل کردن آن مشکل تلاش کنید. گذشته از توجه به این نکته، تا آنجا که می‌توانید بعد از چند روز موفقیت در ترک سراغ سیگار نروید. اگر در لحظاتی که به‌شدت عصبی هستید، وقت‌هایی که دور دوستانتان جمع شده‌اید و شاهد سیگار کشیدنشان هستید یا زمان‌هایی که دلتان برای بو و دودش تنگ شده، با گفتن «فقط یک نخ!» سیگار را روشن کنید، بعید نیست بار دیگر شکست بخورید.


سراغ خوراکی‌های شادی‌آور بروید
ترک سیگار ممکن است شما را غمزده و عصبی کند، اما نگران نباشید. محققان می‌گویند در طبیعت خوراکی‌های ضدافسردگی و اضطراب فراوانی وجود دارد که می‌توانید روی کمکشان حساب کنید. هویج و خوراکی‌های نارنجی مثل کدوتنبل ازجمله آنها هستند. البته محققان تاثیر اسفناج را هم در بهبود خلق‌وخو اثبات کرده‌اند. از نظر آنها خوراکی‌های حاوی ویتامین B مثل برنج هم حال شما را بهتر می‌کند و اگر سراغ مواد غذایی حاوی ویتامین D مثل شیر و ماهی بروید روحیه‌تان بهتر می‌شود. در صورتی که مصرف این مواد غذایی حال شما را بهتر نکرد، با آزمایش خون کامل وضعیت سلامتتان را بررسی کنید. شاید بدن شما به دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی با کمک مکمل‌های خوراکی و تزریقی نیاز داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha