حوادث تروریستی تهران، صدای زنگ خطر نادیده‌گرفتن مرزنشینان بود. زنگ خطری كه به صدا درآمد و همچنان گوش شنوایی برای آن نیست.

منطقه آزاد فقر/مظلومیت مرزنشینان

سلامت نیوز: حوادث تروریستی تهران، صدای زنگ خطر نادیده‌گرفتن مرزنشینان بود. زنگ خطری كه به صدا درآمد و همچنان گوش شنوایی برای آن نیست.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون در ادامه می نویسد: تعدادی از تروریست‌های این حادثه، متعلق به شهر مرزی پاوه بودند. قومیت آن‌ها ، بهانه‌ای برای توهین برخی از كاربران فضای مجازی به هموطنان عزیز كردزبان شد. این توهین‌ها موج گسترده‌ای از اعتراض‌های مردم را در كشور به‌دنبال داشته است. در این میان بسیاری از مسئولان و هنرمندان با تقبیح این عمل زشت و ناپسند به شرح رشادت، فداكاری و جان‌فشانی‌های قوم كرد در طول تاریخ ایران پرداختند و البته با همراهی مردم كشور نیز، بذر نفرت‌پراكنی در نطفه خفه شد.

مظلومیت مرزنشینان

به‌گواه تاریخ، مرزنشینان یكی از اركان مهم محافظت و دفاع از كشور هستند. كارشناسان از ضرورت ایجاد شاخص‌های توسعه‌یافتگی در مناطق مرزی سخن می‌گویند در حالی كه در بسیاری از استان‌های مرزی، زیرساخت‌های لازم برای زیست انسانی وجود ندارد، چه رسد به زیرساخت‌های توسعه‌یافتگی. جشن برق‌دار شدن در سیستان و بلوچستان، نشان‌دهنده عمق محرومیت در استان‌های مرزی كشور است. نكته قابل توجه اینجاست كه استان‌های مرزی كشور باوجود دارا بودن پتانسیل‌های فراوان در بخش‌های كشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری‌و... در فقر شدید به سر می‌برند. پتانسیل‌هایی كه اگر در برخی از استان‌های كشور بود، آنجا را به قطب اقتصادی كشور تبدیل می‌كرد.

لایحه مناطق آزاد در مجلس خاك می‌خورد

یكی از راه‌های رونق اقتصادی و بازگرداندن زندگی به این مناطق، تصویب به‌عنوان مناطق آزاد «تجاری‌وصنعتی» است. طرحی كه دوبار در همان ساختمانی كه به آن حمله شده بود، توسط نمایندگان مجلس نهم رد شد. در این لایحه که از سوی دولت ارائه شد، قرار بود مناطق آزاد جاسک، بوشهر، مهران، ‌اردبیل، اینچه‌برون، بانه، مریوان و سیستان ایجاد شوند، اما نمایندگان این لایحه را تصویب نكردند. نمایندگان مخالف، دلیل مخالفت خود را عدم موفقیت در مناطق آزاد فعلی و تبدیل آن‌ها به سکویی برای واردات بی‌رویه اعلام كرده‌اند. نمایندگانی كه به مخالفت با لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی پرداختند، طرح جایگزینی برای حل مشكلات مردم آن مناطق، پیشنهاد و ارائه نكرده‌اند.

امتیاز سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

شهرهای بانه و مریوان، جزو مناطق آزاد پیشنهادی از سوی دولت به مجلس بودند كه با عدم تصویب آن روزنه‌های امید برای ساكنانش از بین رفت. استاندار كردستان دراین‌باره به «قانون» گفت: « این لایحه شامل مناطق آزاد «تجاری و صنعتی» است. در این مناطق علاوه‌بر صادرات و واردات، سرمایه‌گذاری نیز انجام می‌شود. سیاست‌گذاری در این مناطق به‌گونه‌ای است كه پروژه‌های سرمایه‌گذاری در راستای تولید و صادرات انجام می‌شوند. نمایندگان، مهم‌ترین دلیل رد این لایحه را بی‌سامانی در واردات بی‌رویه مناطق آزاد فعلی، بیان كرده‌اند. به اعتقاد من نباید برای حل مشكل، صورت مساله را پاك كرد. بسیاری از كشورهای دنیا از طریق ایجاد مناطق آزاد به رفاه و توسعه دست پیدا كرده‌اند؛ نباید این نعمت را از مرزنشینان دریغ كنیم. به‌دلیل عدم اشتغال‌زایی در مناطق مرزی باید به‌دنبال راه‌حلی برای مشكلات زیرساختی و معیشتی مردم این مناطق باشیم».

هجوم سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد

عبدالمحمد زاهدی ادامه داد:« عنوان لایحه‌ای كه در مجلس مطرح شد، مناطق آزاد تجاری و صنعتی بود. مناطق آزاد بانه و مریوان، دو منطقه منفصل اما با یك مدیریت واحد در نظر گرفته شده بود. قبل از طرح لایحه در مجلس با چندین سرمایه‌گذار مذاكره انجام داده بودیم.

سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد، امتیازهای بسیاری همچون معافیت‌های مالیاتی را درپی دارد؛ امتیازی كه بسیاری را ترغیب به‌ سرمایه‌گذاری در این مناطق می‌كند. همچنین از یك سو وجود پتانسیل‌های فراوان در بخش‌های كشاورزی، گردشگری، صنعتی و معادن در مناطق مرزی و از سوی دیگر به‌دلیل جنگ و درگیری در كشورهای همسایه مانند عراق، سوریه، افغانستان كه هیچ‌گونه تولیدی در آن‌ها صورت نمی‌گیرد، موجب ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی می‌شود. با استقرار واحدهای صنعتی می‌توانیم به سكویی برای صادرات به كشورهای همسایه تبدیل شویم. امیدواریم در مجلس دهم دوباره این لایحه مطرح و تصویب شود».

زیرساخت‌های مناطق آزاد مهیاست

برخی از كارشناسان، نبود زیرساخت‌های ایجاد مناطق آزاد را یكی از عوامل عدم تصویب این لایحه می‌دانند. استاندار كردستان در این‌باره گفت: « درحال حاضر زیرساخت‌هایی همچون آب، برق و گاز مهیاست و درحال توسعه جاده‌ها در استان هستیم. درصورت تصویب مناطق آزاد، شاهد تحولی عظیم در معیشت و سرانجام اقتصاد استان خواهیم بود. همچنین نكته‌ای كه باید به آن توجه ویژه‌ای شود، بحث گردشگری در مناطق آزاد است. در بسیاری از مناطق مرزی، پتانسیل‌های بسیاری در بخش تاریخ و طبیعت برای گردشگری وجود داردكه می‌توان از این ظرفیت در مناطق آزاد، بهره‌برداری مناسبی انجام داد».

حل مشكلات كولبران با مناطق آزاد

زاهدی با اشاره به تاثیر مناطق آزاد بر حل مشكلات كولبران گفت: «درحال حاضر كولبران به‌صورت رسمی یا غیررسمی در مناطق صعب‌العبور، بدون داشتن هیچ‌گونه خدمات و مزایایی درحال انجام كار هستند. درصورت تصویب لایحه مناطق آزاد، مشكلات آن‌ها نیز حل خواهد شد. كولبران به‌صورت قانونی و رسمی، جزوكارمندان مناطق آزاد محسوب می‌شوند و كار آن‌ها ایمن و راحت‌تر خواهد شد». استاندار كردستان ادامه داد:« مرز می‌تواند یك فرصت یا تهدید باشد؛ از زمان‌های قدیم ساكنان مرزی در همه كشورها با یكدیگر مبادلات كالا داشته‌اند. در بیشتر كشورهای دنیا، این مبادلات را قانونمند كرده‌اند و با یك رفتار قانونی به مبادله می‌پردازند. در نقاط مرزی كشور ما زیرساخت‌های توسعه بسیار ضعیف و درپی آن نیز، آمار بیكاری به‌شدت در حال افزایش است. ساماندهی مناطق مرزی، یكی از راهكارها برای ایجاد اشتغال و اقامت مردم در شهرهای مرزی است؛ چراكه اگر مردم از مناطق مرزی بروند، در تامین امنیت دچار مشكل می‌شویم. دفاع مرزنشینان غیور در زمان جنگ تحمیلی، خود گواه روشنی بر این مساله است».

مبادلات در مناطق مرزی، نیازی غیرقابل انكار است

زاهدی با اشاره به اینكه مبادله كالا دربین مرزنشینان یك نیاز غیرقابل انكار است، بیان كرد: « اگر مبادله كالا قانونی انجام نشود، بدون شك به‌صورت غیرقانونی انجام می‌گیرد. با این كار حقوق و عوارض دولتی پرداخت نمی‌شود و از سوی دیگر انرژی و هزینه زیادی از نیروهای انتظامی، صرف درگیری با قاچاقچیان می‌شود. اما مساله این است كه قاچاقچیان نیز، از مردم كشور ما هستند كه به‌دلیل بیكاری و فقر به اجبار این كار را انجام می‌دهند و در بسیاری از موارد ممكن است جان‌شان را از دست بدهند».

مهاجرت 50 هزار نفر از روستاهای مرزی ایلام

محمد رضا مروارید، استاندار ایلام نیز درباره تاثیر مناطق آزاد در استان‌های مرزی به «قانون» گفت: « استان ایلام در این چند دهه كه از انقلاب می‌گذرد، درگیر جنگ تحمیلی و بعد از‌ آن بازسازی بوده و به صورت عملی در بحث زیرساخت‌ها به‌شدت فقیر مانده و جزو استان‌های كم‌برخوردار محسوب می‌شود. این وضعیت در زندگی مردم تاثیر مستقیم داشته، به‌گونه‌ای كه به‌دلیل فقر و بیكاری، شاهد مهاجرت 50 هزار نفر از سال 87 تا 92 بوده‌ایم. نكته جالب توجه اینجاست كه بیشتر این مهاجرت‌ها از روستاهای مرزی ایلام بوده است». مروارید درباره لایحه مناطق آزاد افزود: « در لایحه مناطق آزاد پیشنهادی، مهران به‌عنوان منطقه آزاد مطرح شده بود. با ایجاد مناطق آزاد می‌توانیم شاهد سرمایه‌گذاری خارجی و تسهیل در امور بانكی و سرمایه‌گذاری و ... باشیم. شنیده‌ها حاكی از آن است كه با مطرح شدن این طرح، مرزنشینان ایلام بسیار خشنود و امیدوار شده‌ بودند، منطقه آزاد می‌تواند بهترین راهكار برای حفظ مرزنشینان در مناطق مرزی باشد».

مهاجرت سه هزار خانوار از سیستان

به‌گفته نماینده زهک، زابل و هیرمند در سال 92 ، سه هزار خانوار از استان سیستان و بلوچستان به دلیل خشکسالی مهاجرت کرده‌اند. این موارد، تنها گوشه‌ای از مصایب و مشکلات مردم استان سیستان و بلوچستان است كه ایجاد منطقه آزاد می‌توانست دردی از مشكلات آن‌ها درمان كند. فقر شدید در تمامی زیرساخت‌های برخی از استان‌های مرزی، دو راه بیشتر برای مردم این استان‌ها باقی نگذاشته است؛ مهاجرت یا عضویت در گروه‌های تروریستی. چندی پیش عضویت مردم استان سیستان و بلوچستان با مبالغ بسیار ناچیز مانند صد تا سیصد هزار تومان در گروه‌های اشرار و تروریستی، موجب شگفتی بسیاری شد؛ چرا كه این دستمزدها به‌اندازه‌ای پایین بود كه كمتر كسی در ازای آن حاضر به انجام عملیات‌های تروریستی می‌شد.

مناطق آزاد، راه‌حل مقابله با تروریسم

علی اوسط ‌هاشمی، استاندار سیستان دراین‌باره به «قانون» گفت:« این استان، یكی از محروم‌ترین‌ مناطق در كل كشور است. براساس آمار دهه 60، سطح سواد در استان سیستان و بلوچستان 25 درصد بوده است. فقر در جایی كه سواد و آگاهی نباشد، ریشه می‌زند. در سیستان و بلوچستان محرومیت و محدودیت وجود دارد. وسعت استان، بسیار بالا و جمعیت آن پراكنده است. در این استان زیرساخت‌هایی كه لازمه زیست انسانی است، وجود ندارد. تمامی این محرومیت‌ها باعث می‌شود كه افراد مجبور شوند برای به‌دست آوردن یك لقمه نان به سمت و سوی جرم سوق پیدا كنند. اگر بخواهیم راه را بر عضوگیری اشرار دشوار كنیم، باید زیرساخت‌های این استان را توسعه و وضعیت معیشت مردم آن را در كوتاه‌مدت بهبود بخشیم». مرزهای كشور هر روز به‌دلیل مهاجرت مرزنشینان درحال تخلیه است؛ اتفاقی كه امنیت كشور را دچار اختلال می‌كند. فقر و بیكاری در شهرهای مرزی بیداد می‌كند و در این میان، تنها امید مرزنشینان به لایحه مناطق آزاد «تجاری و صنعتی» است كه درصورت تصویب و اجرای دقیق آن، بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری روانه این شهرها می‌شود و بار دیگر زندگی در این مناطق جان خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha