تحقیقات اخیر حاکی از آن است که تنها یک بار تزریق واکسن زیکا می‌تواند تا 100 درصد از موش‌ها در برابر ابتلا به این بیماری محافظت کند.

واکسن زیکا موفق شد

سلامت نیوز: تحقیقات اخیر حاکی از آن است که تنها یک بار تزریق واکسن زیکا می‌تواند تا 100 درصد از موش‌ها در برابر ابتلا به این بیماری محافظت کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، رشد و گسترش سریع ویروس زیکا و اثرات مخرب آن روی رشد مغزی نوزادان نیاز به تولید واکسنی را تقویت کرد که بتواند در انسان‌ها در برابر این بیماری مصونیت ایجاد کند و مانع ابتلای آنها شود. به گزارش «upi»، تا پیش از این تنها راه مقابله با این بیماری جلوگیری از گزش پشه ناقل ویروس زیکا بود. واکسن زیکا بر پایه فناوری استفاده‌شده در تولید واکسن‌های HIV و ابولا و از طریق شرکت واکسن‌سازی GeoVax آنلانتا تولید شده است. آزمایش روی این واکسن در مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا در کلورادو انجام گرفته است. واکسن جدید زیکا پروتئین خاص زیکا موسوم به NS1 را مورد هدف قرار می‌دهد. این پروتئین با سیستم ایمنی پشه که امکان تکثیر ویروس فراهم می‌آورد، تداخل می‌کند.
این واکسن، آنتی‌بادی‌های موثر را وادار به تولید پروتئین NS1 کرده و آن را قادر می‌سازد که در راستای کاهش رشد و انتقال ویروس زیکا در پشه ناقل عمل کند. محققان در این آزمایش‌ها، مقادیر بالایی ویروس زیکا را به موش‌های سالم تزریق کردند. آنها، این ویروس را به‌طور مستقیم به مغز موش‌ها تزریق کردند.
محققان معتقدند که یک دوز واکسن NS1 می‌تواند تا 100 درصد در موش‌ها مصونیت ایجاد کند. آنها به گروهی از موش‌ها نیز شبه واکسن تزریق و ویروس را وارد بدن آنها کردند. بیش از 90 درصد از آنها طی یک هفته جان خود را از دست دادند. با وجود اینکه عملکرد این واکسن در موش‌ها امیدوارکننده است، ممکن است این تحقیقات در انسان‌ها تا این اندازه موفقیت‌آمیز نباشد بنابراین به تحقیق و بررسی بیشتری نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha